Felicitász blogja

Terhesség, szülés, babázás, gyereknevelés. Gyógynövények, életmód, egészség. Szakirodalom, meg a szokásos tanácsaim gyűjteménye.

©

A blogon megjelenő írások, illetve azok részletei csak a szerző engedélyével, a blog linkjének feltüntetésével használhatók fel vagy közölhetők máshol.

Email: felicitasz@vipmail.hu

Facebook

Ennyien olvastok most

Locations of visitors to this page

Címkék

antibiotikum (2) antidepresszáns (5) anyanyelv (3) apa (3) aranyér (1) asszonygyökér (1) autizmus (6) autonómiára nevelés (5) baba (18) bábaság (22) balett (3) berry (1) beszédtanulás (11) bogyó (1) bölcsőde (1) boldogság (1) büntetés (4) burokrepedés (2) citromfű (2) családtervezés (8) csalán (1) császármetszés (14) császárseb (3) dicséret (3) d vitamin (1) egészség (15) életmód (13) elfogadás (3) engedetlenség (2) epidurális érzéstelenítés (2) érzelmi nevelés (1) eufenika (2) evésproblémák (1) fájdalomcsillapító (9) fejfájás (1) fejlődési rendellenesség (3) felicitasz (22) feminizmus (2) fészekrakó ösztön (2) fogamzás (4) fogamzásgátlás (3) fogamzásgátló tabletta (1) folsav (8) frontérzékenység (1) gátseb (1) genetikai tanácsadás (2) geréb ágnes (2) gyász (2) gyereknevelés (14) gyerekszám (6) gyerekvállalás (13) gyermekágy (12) gyermektelenség (7) gyógynövény (12) gyógyszer (7) h1n1 (11) halloween (1) harry (1) harry potter (10) hiszti (5) hőgörbe (1) hólyaggyulladás (1) homeopátia (1) hőmérőzés (1) hozzátáplálás (5) húsvét (1) idegennyelv tanulás (6) immunitás (3) influenza (13) influenzavírus (2) iskola (4) jutalom (2) kanada (22) kányabangita (1) karácsony (4) kétnyelvűség (6) kézzel tágítás (1) kiságy (1) kisgyermekkor (18) köhögés (1) kolin (1) költözés (1) komló (1) korai fejlesztés (10) korai vajúdás (2) koraszülés (2) korcsolya (1) kórház (3) kormányrendelet (1) lázcsillapító (2) levendula (2) magzatvédő vitamin (3) magzatvíz (1) meddőségi kezelés (3) medveszőlő (1) menstruációs ciklus (4) mese (11) meseterápia (1) mikulás (1) mióma (1) mmr (2) montessori (4) napirend (4) nátha (4) nevelés (2) nyugtató (3) oltás (14) omega 3 (3) öngyilkosság (1) orvos (20) otthonszülés (27) otthonszülés kormányrendelet (3) óvintézkedés (12) óvoda (5) ovulációs teszt (1) oxitocin (3) párkapcsolat (10) peteérés (2) peteérésjelző (1) pg53 mikroszkóp (1) potter (1) pozitív (1) pozitív nevelés (7) prom (1) pronatalizmus (2) pszichoterápia (20) ptsd (8) rák (2) rooming in (2) szaporodási ösztön (2) székrekedés (1) szeretet (6) szoptatás (14) szülés (27) szülésélmény (1) szülésindítás (5) szülési terv (1) szüléstörténet (1) szülés utáni depresszió (9) születésélmény (2) szűrővizsgálat (9) tájékozott döntés (10) tápanyagszükséglet (12) táplálkozás (11) tápszer (3) tea (11) teherbe esés (10) tehetséggondozás (6) tej (2) tens (2) teratológia (1) terhesgondozás (10) terhesség (14) termékenységi problémák (6) termékeny nap (3) természetes családtervezés (2) terminustúllépés (4) tigrisanya (2) többnyelvűség (3) tokofóbia (3) tőzegáfonya (2) tudomány (2) tudomany (1) túlhordás (3) tüneti hőmérőzéses módszer (1) tűzvédelem (1) újévi fogadalom (3) újszülött (12) ünnep (13) usa (19) utófájások (1) valentin nap (1) vas (2) vashiány (4) vérszegénység (3) zöld (1) zöld tea (1) zsurló (1) Címkefelhő

Friss kommentek

Találkozások Harry Potterrel

2010.11.24. 02:21 Felicitasz

Körülbelül egy héttel ezelőtt ismét olyan lettem, mint egy kisgyerek, aki számolja, hogy még hányat kell aludnia, mire... mire végre láthatja a következő Harry Potter-filmet.

Mindig is nagyon örültem, hogy Rowling a filmes szerződésben ragaszkodott hozzá, hogy ne csak inspirációnak használják a történetet egy filmsorozathoz, hanem tényleg a könyveit vigyék vászonra. Ez különösen fontos most, a történet vége felé. Nem csupán azért, mert így nem maradnak ki lényeges részletek, hanem azért is, mert ekképp a hozzám hasonlóan gyenge idegzetű nézők - akik egy horrorfilmre soha be nem tennék a lábukat - nem álmodnak a film után rémeket. Ha a filmesek nem írják át a cselekményt, akkor nem ijedek meg, amikor például az öreg Bathilda testéből előbújik a kígyó. Ha előre tudom, mire számítsak, akkor bele tudok feledkezni a filmes élménybe: mit hogyan lehetett kamerákkal és számítógépekkel megoldani.

Saját Harry Potter-élményeimet egyébként a filmes adaptációknak köszönhetem, egészen pontosan az első résznek, amelyet valamikor 2001 karácsonya körül a Puskin moziban láttam. Kíváncsiságból mentünk el: na nézzük, mi ez a kártékony, sátáni mű, amely állítólag árt a gyerekeknek. Emlékszem, mennyire nem értettem a film után, hogy hol itt a probléma. "Ez egy tökjó mese - gondoltam akkor -, el kéne olvasni."

Szakdolgozat, államvizsga, esküvő és a hozzájuk társuló egyéb elfoglaltságok miatt az olvasás elmaradt. Aztán hamarosan Kanadába költöztem a férjemmel, nem sokkal a második Harry Potter-film bemutatója előtt. Mindenképp látni akartam az újabb részt is, csakhogy... itt kérem nem lesz se szinkron, se felirat.

Nyelvészeti és pszichológiai témájú cikkeket akkor már elég régóta és elég jól olvastam angolul, de kint kezdetben egy átlagos társalgáshoz nem tudtam hozzászólni, a szókincsemből csaknem teljesen hiányzott a mindennapi élet alapfokú nyelvvizsgás anyaga. Szeptember vége volt, esélytelennek tűnt, hogy november közepére egy angol filmet, pláne britül beszélő gyerekek és tinédzserek előadásában, követni tudjak.

Kivettem tehát a könyvtárból a Harry Potter második kötetét, hogy a film megnézése előtt elolvassam. Eleinte majdnem minden szóhoz szótár kellett, később aztán ahogyan egyre tovább haladtam, egyre több mindent értettem. Mindig hálás leszek J. K. Rowlingnak, amiért rendesen megtanított angolul. Heteken át csak olvastam, olvastam, és nyelvtani sémákhoz százszámra másoltam ki a példamondatokat segédanyagnak; nem egyre máig is emlékszem. Egy feltételes szerkezethez például csak a szavakat kellett kicserélni abban, hogy "what would Draco Malfoy say if Harry had to go to the hospital wing"; hasonló sémák kezdetben sok nehézségen átsegítettek. Közben persze rengeteg szót is megtanultam, sőt, azonnal bátran használni is kezdtem a tudásomat: életem végéig nem fogom elfelejteni, hogyan nézett rám az eladó, amikor egy boltban egy termék nevét szerettem volna felírni, és ehhez erősen töredékes angoltudással kértem tőle egy darab "parchment"-et (pergamen) "paper" (papír) helyett.

Mire a könyv végére értem, menthetetlenül beleszerettem a történetbe: azonnal elolvastam utólag az első kötetet, aztán ismét a másodikat, aztán a harmadikat és a negyediket is.

A blogon most futó Harry Potter-sorozatot 2003 januárjában kezdtem el írni. Az ötödik kötet megjelenését már együtt vártam a csíkos sálba öltözött, könyvesboltban éjszakázó Harry Potter-rajongó gyerekekkel; a harmadik filmet akkoriban kezdte el forgatni Cuarón.

Majdnem hihetetlen, hogy több mint hét év eltelt, és ez a történet közben mit sem veszített számomra a vonzásából; ugyanúgy számoltam a napokat a mostani film előtt is. Nem sikerült eljutnom a bemutató hajnalán az éjféli vetítésre (sebaj, majd talán nyáron, a következőre), de azért a premier napi este 10-es időpont is megfelelt.

A Halál ereklyéi első része szerintem az eddigi legjobb Harry Potter-film. De majd írjátok meg ti is a véleményeteket.

7 komment

Címkék: harry potter idegennyelv tanulás

A bejegyzés trackback címe:

https://felicitasz.blog.hu/api/trackback/id/tr252469258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2010.11.24. 04:11:41

Harry Potter forevör. :)
A film kapcsán én is aktuálisnak tartottam ma, hogy kirakjam a blogomba egy három évvel ezelőtti cikkemet:
sorskonyvnelkul.blog.hu/2010/11/23/a_halal_ereklyei_puszta_kellekek

És a kép teljességéhez hozzátartozik, hogy bár papír szerint, állítólag tudtam én angolul, soha életemben egyetlen angol könyvnek sem mertem nekivágni. Mindaddig, amíg ki nem jött a HP5 angolul, és - két és fél év várakozás után - azt nem mondtam magamnak, hogy nincs az az isten, hogy én még félévet várjak a magyar vörzsönre. :D Szóval azt, hogy ma már nem félek egy angolnyelvű könyvtől, én is Rowlingnak köszönhetem. :)

És el ne felejtsem: tűkön ülve várom az elemzés folytatását!

Ziebi 2010.11.24. 05:11:00

Szerintem is az egyik legjobbra sikeredett. az meg külön plusz nekem, hogy Lucius Malfoyt alakító színész mennyire jó volt. Követték a könyvet, átjött a hangulat, de szerencsésen megtörték helyenként pár vicces momentummal, nagyon élveztem. :)

Azokat a példamondatokat nem akarod egyszer közzé tenni? :D Nekem még mindig bőven vannak nyelvtani gondjaim...
Viszont az első HP könyv volt az, amit egyben el tudtam olvasni, sajna nincs meg mind, a 4-est elkezdtem, de nem jutott rá időm...viszont most lehet elolvasom a 7-t. :)

Jaj és én külön csípem a HP filmekben az angol angolt. :)

Lucilla 2010.11.24. 13:28:08

Nekem is a Harry Potter volt az első... Mármint az első angol nyelvű könyv, amit végigolvastam. Az 5. kötet volt, épp Stockholmban töltöttem a nyarat, amikor megjelent, azon a napon már kapható volt ott is, mentem is érte azonnal, és addig semmi mást nem csináltam, amíg a végére nem értem. És persze a többivel is így voltam, azonnal rájuk vetettem magam, amint hozzáférhetőek lettek.

jabbok 2010.11.24. 23:13:12

Juszt sem fogok kommentelni, amíg nem érsz a tanulmány végére!!!!!!!!!!
;o)

Még nem láttam a legújabb filmet, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy a szerintem brutálisan rossz Félvér Herceg-film után hogy zökken vissza a rendes kerékvágásba a történet. Amennyire odavagyok a könyvekért, annyira sajnáltam, hogy a filmek (főleg az utolsók) ilyen gyengék.

jabbok 2010.11.24. 23:16:26

A könyvvel kapcsolatban csak az bosszant, hogy a népszerűsége meg a köré épült pro- és kontra kultusz és biznisz miatt eszébe sem jut senkinek, hogy Nobel-díjra jelölje.

katjaba 2010.11.26. 21:49:59

Felicitasz: szerintem is remek a Halál ereklyéi 1., szuperül követte a könyvet. Nagyon kíváncsi voltam, hogy mit csinál a rendező a hosszú sátorozós résszel, de nagyon frappánsan volt megoldva. Számomra sem vesztette el a varázsát a történet, ugyanolyan lelkesen mentem ma el erre a filmre, mint anno az elsőre. És azzal is mélyen egyetértek: ez igazi horrorfilm (már-már slasher jelenetekkel, l. az elejét).

cidre 2010.12.19. 17:06:32

Közös pont: a Harry Potter nekem is rengeteget segített, hogy felkészüljek az angol nyelvvizsgámra. Volt olyan példamondat, ami szó szerint felhasználtam az ott írt fogalmazásban!
Persze, nemcsak ezért szeretem, egyébként is nagy rajongói vagyunk a férjemmel az egész sorozatnak.
süti beállítások módosítása