Felicitász blogja

Terhesség, szülés, babázás, gyereknevelés. Gyógynövények, életmód, egészség. Szakirodalom, meg a szokásos tanácsaim gyűjteménye.

©

A blogon megjelenő írások, illetve azok részletei csak a szerző engedélyével, a blog linkjének feltüntetésével használhatók fel vagy közölhetők máshol.

Email: felicitasz@vipmail.hu

Facebook

Ennyien olvastok most

Locations of visitors to this page

Címkék

antibiotikum (2) antidepresszáns (5) anyanyelv (3) apa (3) aranyér (1) asszonygyökér (1) autizmus (6) autonómiára nevelés (5) baba (18) bábaság (22) balett (3) berry (1) beszédtanulás (11) bogyó (1) bölcsőde (1) boldogság (1) büntetés (4) burokrepedés (2) citromfű (2) családtervezés (8) csalán (1) császármetszés (14) császárseb (3) dicséret (3) d vitamin (1) egészség (15) életmód (13) elfogadás (3) engedetlenség (2) epidurális érzéstelenítés (2) érzelmi nevelés (1) eufenika (2) evésproblémák (1) fájdalomcsillapító (9) fejfájás (1) fejlődési rendellenesség (3) felicitasz (22) feminizmus (2) fészekrakó ösztön (2) fogamzás (4) fogamzásgátlás (3) fogamzásgátló tabletta (1) folsav (8) frontérzékenység (1) gátseb (1) genetikai tanácsadás (2) geréb ágnes (2) gyász (2) gyereknevelés (14) gyerekszám (6) gyerekvállalás (13) gyermekágy (12) gyermektelenség (7) gyógynövény (12) gyógyszer (7) h1n1 (11) halloween (1) harry (1) harry potter (10) hiszti (5) hőgörbe (1) hólyaggyulladás (1) homeopátia (1) hőmérőzés (1) hozzátáplálás (5) húsvét (1) idegennyelv tanulás (6) immunitás (3) influenza (13) influenzavírus (2) iskola (4) jutalom (2) kanada (22) kányabangita (1) karácsony (4) kétnyelvűség (6) kézzel tágítás (1) kiságy (1) kisgyermekkor (18) köhögés (1) kolin (1) költözés (1) komló (1) korai fejlesztés (10) korai vajúdás (2) koraszülés (2) korcsolya (1) kórház (3) kormányrendelet (1) lázcsillapító (2) levendula (2) magzatvédő vitamin (3) magzatvíz (1) meddőségi kezelés (3) medveszőlő (1) menstruációs ciklus (4) mese (11) meseterápia (1) mikulás (1) mióma (1) mmr (2) montessori (4) napirend (4) nátha (4) nevelés (2) nyugtató (3) oltás (14) omega 3 (3) öngyilkosság (1) orvos (20) otthonszülés (27) otthonszülés kormányrendelet (3) óvintézkedés (12) óvoda (5) ovulációs teszt (1) oxitocin (3) párkapcsolat (10) peteérés (2) peteérésjelző (1) pg53 mikroszkóp (1) potter (1) pozitív (1) pozitív nevelés (7) prom (1) pronatalizmus (2) pszichoterápia (20) ptsd (8) rák (2) rooming in (2) szaporodási ösztön (2) székrekedés (1) szeretet (6) szoptatás (14) szülés (27) szülésélmény (1) szülésindítás (5) szülési terv (1) szüléstörténet (1) szülés utáni depresszió (9) születésélmény (2) szűrővizsgálat (9) tájékozott döntés (10) tápanyagszükséglet (12) táplálkozás (11) tápszer (3) tea (11) teherbe esés (10) tehetséggondozás (6) tej (2) tens (2) teratológia (1) terhesgondozás (10) terhesség (14) termékenységi problémák (6) termékeny nap (3) természetes családtervezés (2) terminustúllépés (4) tigrisanya (2) többnyelvűség (3) tokofóbia (3) tőzegáfonya (2) tudomany (1) tudomány (2) túlhordás (3) tüneti hőmérőzéses módszer (1) tűzvédelem (1) újévi fogadalom (3) újszülött (12) ünnep (13) usa (19) utófájások (1) valentin nap (1) vas (2) vashiány (4) vérszegénység (3) zöld (1) zöld tea (1) zsurló (1) Címkefelhő

Friss kommentek

Koraszülés - hogyan lehet észrevenni? Mit lehet tenni?

2011.01.31. 00:18 Felicitasz

A 2007 nyarán kapott bábai segédanyagom szerint (forrás: Preterm Labour Fact Sheet, Community Midwives of Hamilton / Hamilton Public Health Services, Family Health Division) a kanadai kisbabák körülbelül 7,5%-a születik meg 37 befejezett terhességi hét előtt. A koraszülések 40%-ának semmilyen kideríthető oka nincs, a maradék 60%-ban a koraszülést vissza lehet vezetni valamilyen egészségügyi problémára, illetve kockázati faktor jelenlétére.

A koraszülések majdnem felében tehát fogalmunk sincs az okról.

A 37. hét vége előtt kezdődő rendszeres, produktív (kísérő jelenségként a méhszáj tágulásával járó) összehúzódásokat korai vajúdásnak hívják. A korai vajúdás nem jóslófájás: a korai vajúdás, ha nem avatkozunk közbe, előbb-utóbb koraszüléshez vezet (és néha sajnos akkor is, ha közbeavatkozunk).

Nem mindig könnyű megkülönböztetni a jóslófájásokat, illetve Braxton-Hicks összehúzódásokat a fenyegető koraszüléstől. Saját élményem is van: a 25. héten csúnya fájdalmaim lettek egyik napról a másikra a semmiből, és a szakirodalom szerint mozgásra, vízivásra enyhülniük kellett volna, de nem enyhültek. Amikor másnap reggel még mindig éreztem őket, felhívtam a bábapraxis sürgősségi számát. Egy óra múlva már a központban vizsgált valaki, és figyelmeztetett, hogy pihenjek többet és igyak sokkal több folyadékot. A koraszülések nyáron gyakoribbak, mint télen, és sokszor enyhe kiszáradás indítja meg őket - ha a kockázati csoportba tartozol, nagyon figyelj erre a triviális, de fontos részletre.

Az átmeneti folyadékhiány azért indíthat be korai vajúdást, mert a kezdődő kiszáradás lecsökkenti a keringő vér mennyiségét, és ezzel megnöveli a vérben alapból keringő oxitocin koncentrációját (ugyanannyi oxitocinhoz kisebb mennyiségű vér, az nagyobb oxitocin-koncentráció). A vízivás azért segít, mert növeli a vér mennyiségét, és kezdeti szakaszban még visszaviheti a vajúdáshoz szükséges kritikus szint alá az oxitocin koncentrációját.

Megelőzés ide vagy oda, koraszülés sajnos bármely terhességben bekövetkezhet (azaz "mindenkit érhet baleset"): az esetek majdnem felében mindenki mindent jól csinált és az ok sosem derül ki. Ez van és kész. Koraszülés szempontjából a kockázati csoportba tartozol akkor, ha

  • volt már korai vajúdásod vagy koraszülésed
  • több mint egy babával (ikrekkel, pláne többesikrekkel) vagy éppen terhes
  • dohányzol, illetve a terhesség kezdetekor még dohányoztál
  • a terhesség kezdetekor az élettani átlagos-normálisnál alacsonyabb testsúlyod volt
  • ha a terhességed során alultáplált vagy (nem eszel eleget)
  • ha az első trimeszterben vészes hányással kezeltek, illetve a vészes hányás miatt pár napnál több időre alultáplált vagy kiszáradásközeli állapotba kerültél
  • ha a terhességed során valami rendkívüli stresszel kell megküzdened (családtag halála, válás, erőszakos párkapcsolat és hasonlók)
  • ha a terhességed alatt valami balesetet szenvedtél, komolyabban elestél, megsérültél
  • ha kettőnél több abortuszod volt ez előtt a terhesség előtt, különösen ha a 15. hét után
  • ha kettőnél több, 12. betöltött hét utáni spontán vetélésed volt ez előtt a terhesség előtt
  • van valami húgyhólyagot vagy hüvelyt érintő fertőzésed (itt nem a Canesten krém kategóriájába eső, egy-két hétig tartó élesztőgombás fertőzésre gondolok - ami terhesség alatt gyakori, de önmagában nem lesz koraszülési kockázati faktor -, hanem a komolyabb és/vagy lázzal járó fertőzésekre)
  • van valami hajlamosító egészségügyi problémád (magas vérnyomás, veseprobléma, cukorbetegség, toxémiás/preeclampsiás vagy HELLP-szindrómás korábbi terhesség, 40 év fölött kihordott első terhesség, pláne ha meddőségi kezelés után stb., de az egyértelműen az orvosod hatásköre, hogy ő ezekből mit milyen összetételben tekint kockázati faktornak és mit javasol megelőzésként)

Ha a fenti kategóriák bármelyike igaz rád, akkor vigyázz magadra különös gonddal. Igyál elég folyadékot, pihenj amennyit csak tudsz, aludj eleget és egyél rendesen - nagyjából ez minden, amit megtehetsz magadért, de ez döntő fontosságú is lehet.

Korai vajúdás, illetve koraszülés első jelei lehetnek az alábbiak:

  • valami új, addig teljesen ismeretlen fájdalom, feszítés, lebírhatatlan belső megérzés, hogy valami nincs rendben
  • folyni kezdő magzatvíz; ez lehet egy hirtelen jelentkező, "te jó ég, bepisiltem?" élmény, amikor 1-2 dl magzatvíz távozik, és aztán egy ideig több nem, de az is előfordulhat, hogy a víz szivárogni kezd, és először elkönyveled terhességi tünetnek a bővebb, vízszerű hüvelyi folyást, csak 1-2 óra múlva fogsz gyanút, hogy valami nagyon nem stimmel
  • enyhe hüvelyi vérzés (erős vérzéssel minden további kérdés nélkül futás a kórházba és nincs is mit olvasni ezen a cikken)
  • hasi görcsök, illetve gyomorfájás, amely nem múlik el ha sétálsz, ha lefekszel, ha iszol 1-2 pohár vizet
  • méhösszehúzódások, amelyek legalább 10-20 percenként jelentkeznek (pláne ha még gyakrabban), és nem múlnak el egy-két órán belül attól, hogy sétálsz egy kicsit, leülsz vagy lefekszel, iszol 1-2 pohár vizet
  • méhösszehúzódások, amelyek nem olyanok, mint az addigra esetleg ismerős jóslófájásaid, vagy ugyanolyanok, de szabályosak (tehát mégsem ugyanolyanok)
  • eddig ismeretlen tompa fájdalom a hát alsó részén
  • eddig ismeretlen, combokba kisugárzó tompa fájdalom a derekadban vagy a hát alsó részén
  • medencetáji feszítés, amely lefelé sugárzik a szeméremcsontba; annak érzése, hogy a medence ürege megtelt, elnehezült, mintha egy zsák meleg homokot öntött volna bele valaki
  • láz, hidegrázás, szédülés, hányás, hasmenés, erős fejfájás
  • elhomályosuló látás, vagy olyan érzés, mintha kis úszó pontokat látnál a szemed előtt
  • lábad, kezed vagy arcod egyik napról a másikra nagyon megduzzad, vizesedik (szülés előtt emiatt a vizesedés miatt váratlanul "szétesik" az arcunk egy kicsit, ami a 40. héten normális, de a 34.-en nem)
  • változást veszel észre a kisbabád szokásos mozgásában: mintha nem lenne olyan aktív, mint szokott lenni
  • a méhösszehúzódásokkal azonos ütemben tapasztalod valamelyik másik tünetet, a hüvelyi folyadékszivárgást, a medencetáji teltségérzést, a hátfájást vagy a hányingered erősödését

A listát végigolvasva láthatod, hogy a korai diagnózis első körben a saját személyes szubjektív élményeidre támaszkodik, és ez nem véletlenül van így: a koraszülések egy része úgy kezdődik, hogy a tünetek még enyhék, és akár rájuk is lehetne legyinteni, de a terhes nőnek az az érzése támad, hogy valami nincs rendben. A bábák sokszor elmondták nekem (minden terhesgondozási időpontomon), hogy ha elfog ez az érzés és nem tudok tőle szabadulni, akkor azonnal telefonáljak. Inkább ötször fölöslegesen, mint egyszer ne, amikor kellett volna.

Mit tegyél, ha úgy érzed, hogy korai vajúdás kezdődött meg nálad?

  • azonnal szólj valakinek a közvetlen környezetedben, hogy mik a tüneteid, és koraszülésre gyanakszol
  • telefonálj az orvosodnak, illetve hívd fel a kórházat, hogy koraszülésre gyanakszol; ülj vagy feküdj le - legjobb, ha a bal oldaladra -  már addig is amíg telefonálsz, és kezdj el lassan kortyolgatni egy nagy pohár vizet (legalább 3 dl-t)
  • fekvés, lehetőleg azonnal
  • ha van otthon recept nélkül kapható magnéziumtablettád, magnézium pezsgőtablettád (amit a keményedésekre szokás szedni), akkor vegyél be belőle
  • menj be a kórházba, amilyen hamar csak tudsz (jó eséllyel a telefonba is ezt fogják mondani, hogy menj be azonnal)
  • próbálj meg fekvő helyzetben eljutni a kórházig (pl. autó hátsó ülésén fekve), és egyáltalán, minél többet vagy vízszintesben, annál jobb
  • ha az orvosod a telefonvonal túlvégén hozzájárul ehhez, akkor igyál meg egy pohár bort vagy 2-3 cl konyakot (azaz kis mennyiségű alkoholt, amely elég lehet ahhoz, hogy hátráltassa a vajúdást arra a fél-egy órára, amíg hozzáértő ember kezébe nem kerülsz). Az orvosod megkérdezése nélkül ezt ne csináld, mert nem tudhatod, hogy mi ilyenkor az orvosod rutineljárása, milyen gyógyszereket stb. ad azonnal, amelyeket esetleg befolyásolhat a fél órával azelőtt elfogyaszott alkohol. Ha az orvosod hozzájárult, akkor oké (de akkor meg utána eszedbe ne jusson autót vezetni, vitesd be magad a kórházba valakivel).
  • a kocsiba, illetve a kórházba is vigyél magaddal egy üveg ásványvizet, és folyamatosan kortyolgasd.

Ha most épp terhes vagy, akkor a 20. hét környékén érdemes megkérdezned az orvosodat, hogy egy esetleges fenyegető koraszülés esetén mit tegyél még. Lehet, hogy azt fogja mondani, hogy ilyenkor ne telefonálj, csak menj be rögtön, és majd ráérsz őneki telefonálgatni, amikor már a kórházban vagy. Lehet, hogy a kórházad szülészetén van egy külön telefonszám kifejezetten az ilyen jellegű hívások fogadására. (Nálam a bábaközpont sürgősségi száma látta el ezt a funkciót és tette lehetővé, hogy egy órán belül a központban vizsgáljon valaki, amikor ez fontos, illetve hogy ha tényleg akkora a probléma, akkor már a kórházban várhasson a bábám, mire én is odaérek.)

Hogyan lehet leállítani a korai vajúdást?

  • azonnali pihenéssel, folyadékbevitellel, meleg kádfürdővel, ágynyugalommal (feküdj a bal oldaladon), kis mennyiségű alkohol fogyasztásával
  • intravénás folyadékpótlással
  • méhizomzatot lazító gyógyszerekkel (magnézium-szulfát, ritodrine-hydrochloride, nitroglicerin és más effélék)
  • antibiotikumokkal (ha a korai összehúzódásokat fertőzés okozza, illetve akkor is adnak antibiotikumot, ha a korai vajúdásban burokrepedés is történt, de a folyamatot még le lehetett állítani és a továbbiakban a fertőzési kockázatot kell lecsökkenteni)

A kórházban ellenőrzik a kisbaba állapotát (nst, ultrahang, magzatvíz mennyisége stb.), és ha a folyamat már megállíthatatlan, vagy erősen kétesélyesnek tűnik, akkor adnak egy szteroidkészítményt, amely a kisbaba tüdejét készíti fel a korai világrajövetelre. Ezek a szteroidkészítmények az úgynevezett tüdőérlelők (pl. betamethasone vagy dexamethasone).

A korai vajúdást néha sikerül teljesen leállítani, és további heteket hozzáadni a terhesség időtartamához. Máskor csak pár napot lehet nyerni, de pár nap is döntő jelentőségű lehet. Nagyon fontos, hogy a szükséges beavatkozások időben megtörténjenek, úgyhogy megismétlem a bábám intelmét: koraszülés lehetőségét is magukban rejtő tünetekkel azonnal orvoshoz, illetve kórházba rohanni soha nem "nyavalygás", és inkább telefonálj segítségért, tanácsért ötször fölöslegesen, mint egyszer ne amikor pedig kellett volna.

Legfeljebb megnyugodva hazamész majd az ellenőrző vizsgálat után - és legfeljebb figyelmeztetnek, hogy igyál elég folyadékot és pihenj többet.

36 komment

Címkék: szülés kórház terhesgondozás koraszülés óvintézkedés korai vajúdás

A bejegyzés trackback címe:

https://felicitasz.blog.hu/api/trackback/id/tr912621391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vica1982 2011.01.31. 13:20:48

Ez most nagyon jól jött, köszönöm! 34 hetes vagyok, és érdekes módon most, a 3 gyereknél kezdtem el ettől (kicsit) parázni.
2 kérdésem is volna:
Az egyik, hogy mi a tüdőérlelők hatásmechanizmusa?
A másik a magnéziummal kapcsolatos.
A bábám szerint napi 1000mg magnéziumot nyugodtan szedhetek, főleg keményedős időszakokban, mikből most már eléggé kijut. A tanácsa előtt MagneB6-ot szedtem, ami elég jól használt, de elolvasva a tájékoztatóját kiderült, hogy csak 48mg magnézium van benne. Eléggé elképedtem. Vettem is egy magasabb hatóanyag tartalmú tablettát (doppelherz.com/products/87.html), ami 200mg-ot tartalmaz. Viszont azt tapasztaltam, hogy ez közel sem olyan hatásos a keményedések ellen, mint a MagneB6. Arra gondoltam, hogy nem mindegy, hogy _milyen_ magnéziumot tartalmaz. Magnézium-laktát-dihidrátot és magnézium-pidolátot(MagneB6-ivóoldat) vagy magnézium-oxidot és magnézium sztearátot (Doppelherz-es tabl.) tartalmaz. Lehet, hogy ez is egyéni, mint az, hogy kinek milyen fájdalomcsillapító jön be? Van valami különbség a fenti hatóanyagok felszívódásában?

Szülésztől hallottam, hogy a koraszüléssel kórházba érkező kismamáknak intravénásan (nem tudom hány %-os) alkoholt adnak a simaizom lazító hatása miatt. Állítólag ez a legjobb és legelső, amit adhatnak.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.01.31. 16:14:28

@Vica1982: Az intravénás alkohol sok szempontból elavult módszer - még mindig működik, a 60-as évek óta rutineljárásnak számít, egyszerűen csak arról van szó, hogy most már sokféle helyzetre van jobb (gyorsabb, hatékonyabb) megoldás.
Ezért van az, hogy amolyan házi módszernek még mindig megy, hogy igyunk meg egy pohár bort, és az is előfordul, hogy a szülészeten is adnak valakinek alkoholt, de most már nem _rutin_eljárás, hanem van amikor ez a legjobb, és akkor ez van, és van amikor más kell, és akkor ezt meg se próbálják.

A terbutalin (brethine, bricanyl) is hasonló, egy ideig rutineljárás volt, aztán az elmúlt években már nem annyira az. Ugyanúgy, mint az alkohol kapcsán, erről a hatóanyagról is kiderült, hogy mellékhatásként lassítja a vajúdást. Az alkoholnak se ez a fő gyógyászati célja, a terbutalin meg eredetileg asztmagyógyszer, NINCS klinikai teszt a vajúdással kapcsolatos hatásmechanizmusra, csak a gyakorlati tapasztalat. Ezt off-label alkalmazásnak hívják (amikor a gyógyszert nem arra használod, ami a címkén célnak fel van tüntetve) - működhet, de megvannak a kockázatai és mellékhatásai.

Ezért van az, hogy a pohár bor előtt mindenki kérdezze meg az orvosát, hogy őszerinte is oké-e a pohár bor. Mert ha fél óra múlva komolyra fordul a dolog és pl. a kórházba érkezve altatni kell, az aneszteziológus esetleg nem fog a pohár borunkhoz gratulálni, és nagyon csúnya dolgokat fog mondani rólam, és igaza lesz :-). Szóval, off-label alkalmazások előtt nem azért kell az orvosod, mert az alkalmazás nem jó, hanem mert ő tudja, hogy NEKED jó-e. Ő már látta a terhességed alatt, hogy milyen állapotban vagy, és van fogalma róla, hogy mik a tervei veled, de én ezt nem tudhatom itt az interneten.
(Többi kérdésre folytköv. Ha addig jár erre orvos, akkor válaszoljon, ne engem szívassatok ;-) Szakkönyvet bármikor pontosan idézek, de azért egész más, amikor valaki _tényleg_ tudja ezeket a dolgokat.)

Vica1982 2011.02.01. 09:37:53

@Felicitasz: Nem szívatni akarlak én, hanem annyi eltérő zagyvaságot olvastam ezekről a neten, hogy nem tudok eligazodni, te meg olyan okosakat írsz.:)

zzzsuzsa 2011.02.01. 13:30:27

Nekem volt az 5.hónap végén egy rejtélyes pillanatban olyan érzésem, hogy borzasztóan kemény és nehéz lett a hasam, és éreztem, hogyha nem fekszem le, baj lesz. Szerencsére 1 óra alatt elmúlt ez, viszont iszonyú kemény volt végig továbbra is. Nagyon fájt a "kimeneteli" pontnál is. Azóta sem tudom, hogy mi lehetett ez, de hála Istennek semmi baj nem lett. Szerintetek megúsztam egy koraszülést?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.01. 22:24:30

@Vica1982: Köszi :-) További okos dolgokat lehet olvasni itt:
steierhoffer.blogspot.com/2010/10/hazankban-koraszules-gyakorisaga-70-es.html

A két konkrét kérdéseden még dolgozom.

Vica1982 2011.02.02. 15:02:27

@Felicitasz: Köszönöm szépen!:)

@zzzsuzsa: Utólag már biztosat senki sem tud, de én hiszek abban, hogy amit az anya megérez, az úgy is van. Számtalan olyan eset van, amikor a kismama "tudja", hogy valami gáz van, de a gépek és a vizsgálatok nem mutatnak semmit (vagy csak akkor, mikor mát tényleg nagy a baj).
Ha te úgy gondolod, hogy koraszülés előjele volt, akkor szerintem az volt.

zzzsuzsa 2011.02.02. 22:21:08

@Vica1982: Értem! Én mindig várok erre egy olyan választ, hogy : anyuka, nincsen semmi baj, nyugodjon meg, semmilyen koraszülésről nincs szó...stb sablon duma, viszont lehet, hogy tényleg én éreztem jól. Akkor nagyon megijedtem. Jó, hogy itt szó esik erről, mert még ilyen távlatból is nagyon nehéz kérdés. A has iszonyú keménysége egyébként mire utal? Ez mennyire természetes a harmadik trimeszterben?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.03. 00:54:19

@zzzsuzsa: Első körben kiszáradásra (folyadékhiány, illetve ásványi anyagok, kalcium, magnézium, B-6 vitamin hiánya) és túl kevés pihenésre (túl sok függőlegesben töltött időre; egy határig ez visszafordítható folyadékbevitellel és komolyabban vett pihenéssel, de ha valaki elhanyagolja a fájdalmas keményedéseit, akkor haladó szinten ez odáig mehet, hogy egy idő után álló helyzetben gyakorlatilag egyfolytában keményedni fog a hasa).

Sok és fájdalmas keményedés származhat a méh rossz ülés vagy fekvés miatti oxigénhiányából (háton fekve alvás, félig hátradőlve ülés): bizonyos testhelyzetekben a terhes méh ránehezedik az egyik fontos érre (vena cava inferior), és fontos érnek ez az összenyomódása nehezíti a méh vénáiból a vér kifelé áramlását, amitől persze romlik a magzat oxigénellátása és a méh izomösszehúzódásokkal próbálja javítani a saját keringését.

Szokás ajánlani, hogy terhesség alatt aludjunk a bal oldalunkon - na, ez az ajánlás ezért van, hogy a vena cava inferiort lehetőleg tehermentesítsük és a méh keringése biztosítva legyen.

Sokáig tartó, fájdalmas keményedéseket okozhatnak mikrosérülések is (szex vagy nőgyógyászati vizsgálat miatt), illetve bármi olyan mechanikai behatás, amire a méhizomzat összehúzódással reagál (nem is kell elesni, fékező buszon a kismama hasának ütődő másik utas bőven elég). Ilyen jellegű mechanikai behatás lehet a baba mozgása is egyébként, és sokan éreznek hosszan tartó keményedéseket akkor is, amikor a babájuk befordul fejjel lefelé.

Valamennyi keményedés normális (a jóslófájások is azok), de alapvetően a keményedések nem _fájnak_, csak persze nem is kellemesek. Ha a keményedés tényleg fáj, akkor az probléma jele; pihenni kell azonnal és vizet inni; ha a helyzet nem javul (= a fájdalmas keményedés nem múlik el), akkor orvos.

Vica1982 2011.02.03. 13:19:34

@Felicitasz: Közben megérkezett a magnéziumos kérdésemre a válasz a bábámtól.
A legkevésbé a magnézium-oxid szívódik fel, javasolt a magnézium-laktát, m.-citrát és m.-szulfát szedése. Ez utóbbi azonban hasmenést okozhat, így talán mégsem.
Szóval jól éreztem én, hogy a MagneB6 hatásosabb kisebb dózissal is.

zzzsuzsa 2011.02.03. 13:54:21

@Felicitasz: Köszi, elég pontosan leírtad az akkori állapotomat, nem feküdtem eleget, az biztos, és vsz a baba befordulása is okozhatta, meg az, hogy rengeteget rugdalózott.

bes3 2011.02.05. 00:35:11

@Vica1982:
tûdôérlelôrôl az elsô gondolatom: mivel valójában nem más mint mellékvesekéreg-hormon (szteroid), ami akkor szabadul fel a szervezetben amikor stressz éri, a következô történhet:

ha a terhesség az anyai stresshelyzet miatt veszélyben van, az anyai szteroidok a magzatba bejut és mintegy felkészíti a tüdôt a születés utáni életre: megindítja a felületaktív anyag, surfactant kiválasztódását a légzôfelületen. Ez az anyag teszi lehetôvé hogy a kis léghólyagocskák ne essenek össze minden kilégzéskor. Valamikor a 34 -36 hetes kor körül a normálisan is beindul a surfactant-termelés a tüdôben tehát egy bizonyos terhességi után már nincs rá szükség.

Ha a szteroiddal elkésett a természet vagy az orvostudomány és a baba hirtelen születik, akkor még a -képzésem idejében, a múlt évezredben :) - kívülrôl egy speciális porlaszóval bejuttatták magát a surfactantot.
Nem tudom ez használatos- e még mint módszer.

Vica1982 2011.02.06. 13:07:14

@bes3: Köszönöm a választ, ez így elég logikus.
Miközben ez után böngésztem, egy rakás helyen olvastam, hogy az anyuka egészséges terhesség vége félé (általában 34. hét körül) kapott ilyet az orvosától "a biztonság kedvéért". A hajam égnek állt tőle.

kicsinap 2011.02.19. 21:15:33

Annyit tennék még hozzá, hogy van sajnos olyan is, hogy az ember semmit, de semmit nem érez a keményedésekből és azok mégis alattomos módon nyitják a méhszájat. Én ezért sem értem miért nem ellenőrzik minden vizsgálatnál.
Én kaptam tüdőérlelőt mindhárom terhességnél, injekció formájában adják, kettőt szoktak adni belőle.

bes3 2011.03.25. 21:12:23

@kicsinap: a méhszájat? A rutin szerint ellenôrzik jobb helyeken.
Ketteske 28 hetesen biztos megszületett volna ha a doktornô nem veszi észre a kinyílt méhszájat. Így gyógyszerekkel nyert 5-6 hetet.

A keményedést meg igazából nem igazán lehet mérni szülés elôtt, én már csak tudom, kétszer szültem kora..... hiába mondtam hogy keményedik, fáj (felébredek rá). Mentem panaszkodni, éreztem a keményedést mérni próbálták, a mûszer meg mélyen kussolt.

furmint-m 2014.08.08. 11:46:48

@Felicitasz: Erdekelne, hogy ez nemzetközileg/tudomanyosan milyen kontextusba allithato? index.hu/belfold/2014/08/08/nepbetegseg_a_koraszules/

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.14. 00:42:03

A "fejünket verjük az asztalba" tudományos kontextusba :S
De tényleg - erről minden fejlett országban tud a szakma, hogy országon belül a szegények, bevándorlók és tanulatlanok rontják az amúgy remek szülési statisztikákat, és arányaiban minél több gyereket vállal ez a réteg a többségi lakossághoz képest, annál látványosabb lesz ez a hatás a statisztikákban. Itt az USA-ban teljesen közismert, hogy a frissen bevándorolt latinók és úgy általában a szegény lakosság (és ezen belül a feketék) körében sokkal gyakoribb a koraszülés; már holland cikket is olvastam arról, hogy a kiváló számaikon mennyit rontottak az utóbbi években érkezett főleg észak-afrikai és közel-keleti menekültek; Kanadában külön programok vannak arra, hogy a "bevándorló" nevű rizikócsoport (amelynek én is tagja voltam egyébként) hogyan kapjon a lehető legjobb ellátást, és még szülés előtt közvetlenül is belebotlottunk ebbe a külön programba amikor a kórházi interjún részletesen végigkérdezték, hogy ha nincs itt családunk, akkor honnan és hogyan lesz segítségünk, biztos nem kérünk-e államilag kirendelt szociális nővért. Szóval igen, ez egy ismert probléma: amikor a koraszülésnek van megjelölhető oka, akkor az általában valami szociális faktorral fog összefüggni. Nem a jólétben élő magasan képzett fehér lakosság tipikus jellemzője a tinédzserterhesség, terhesség alatti dohányzás, ivás, drog, alultápláltság, orvosi ellátás hiánya, nehéz (és/vagy bejelentetlen és minden védelem nélküli) fizikai munka, meg a többi ilyen.
Tudományos szempontból ez azért a "fej az asztallapba" kategória, mert ez nem orvosi/szakmai kérdés, hanem, amint a cikk már a harmadik sorban rámutat, egészségpolitikai kérdés. Adminisztratív döntés kell hozzá, pénz, és egy protokoll amit végre kell hajtani ahogyan pl. Kanadában végrehajtják. (És még ott is van hova továbbfejlődni.) De ez egy nagyon nehéz probléma, kulturális és mindenféle egyéb faktorokkal agyonterhelve ráadásul.

kicsinap 2014.08.14. 21:28:55

@furmint-m:
Engem úgy felhúzott ez a cikk, hogy csak na! Egy csomó dolog nincs benne. Ez az egyik fele. A másik, meg pont arra nem hívja fel a figyelmet, hogy bárkivel megtörténhet. Megint ráerősít a szteretípiákra, amik egyrése persze igaz lehet, de én az ország másik felén szülve kora, PIC_en töltve 4 hónapot 1 db "roma" (persze ránézésre, mert ugye amúgy honnan is tudnám)anyukával találkoztam. Amúgy az ott lévő babák anyukáinak zöme magasan képzett, fehér nő volt.
Szerintem komoly gond van a terhesgondozással, nekem is el kellett veszítenem a fiamat, hogy végre komolyan vegyék, ha mondok valamit, és az alap, szükséges vizsgálatokat elvégezzék. A koraszülésemnél ott voltam a kórházban 23 hetesen, elküldtek. 24 hetesen bent tartottak, majd haza küdltek, másnap mentem vissza és megszültem. Mi lenne, ha még roma is lennék, és szarnának magasról a fejemre (biztos vannak nagyon rendes, nagyon jó terhesgondozások is, de én nem tapasztaltam).

Felicitász, azért az okok között ott van a fertőzés, a 28. hét előtti koraszülések (melyek halálozás és maradandó károsodás szempontjából a legkritikusabbak) 80%-át (más helyeken 90-et is olvastam) fertőzések okozzák. Aztán ott van a vérnyomás, hány helyen nem foglalkoznak vele megfelelően! Amikor mi ott voltunk a babák legalább fele, ha nem több toxémiás terhesség miatt született meg.

Tudom, hogy ilyen hírrovatokban nincs hely és mód, de tényleg annyira felháborító ez a summás rövidség és elmázolása a dolgoknak. Hányan szenvedünk az előítéletekről, a megbélyegzéstől, a hibáztatástól! Ha a koraszülés felmerül, akkor egy átlag magyar rögtön a dohányzással, alkohollal, meg a nem jártál terhesgondozásra címszóval jön. Szerintem nagyon fontos lenne tudatosítani, hogy ez tényleg bárkivel megtörténhet és mindenkinek oda kellene figyelni, a pici jelekre is!

kicsinap 2014.08.14. 21:30:54

Van egy fiatal rezidens nődoki csaj (!), na ő is tipikusan "szalon" cigányozott a blogjában, és teljesen meg van róla győződve, hogy ő nem előítéletes.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.14. 22:20:32

@kicsinap: A cikk szerintem eleve egy olyan kutatásról szól, ami a szociális faktorokra ment rá: a négy északkelet-magyarországi megye szüléseit nézték át 2009 és 2012 közt, és csak szimplán orvosi faktorok alapján elvileg nem lehetne több százalékpontnyi különbség aszerint hogy ki milyen etnikum. És ha van, akkor az komoly probléma.

Amúgy az orvosi résszel teljesen egyetértek, tényleg bárkivel megtörténhet, tényleg abszolút nincs megfelelő általános tájékoztatás, se a kockázatokról, se arról, hogy az orvosi kategóriás esetek kb. harmadában végül senki sem tudja a konkrét okot megjelölni, mert mindenki mindent hibátlanul csinált, és mégis.

A magánvéleményem az, hogy a szociális szálat pont ezért lenne jó minél gyorsabban és minél inkább megoldani legalább a fejlett országokban, mert ha "csak" a maradék esetek maradnának, akkor lehetne végre normálisan kutatni a kérdés orvosi oldalát, tisztábbak volnának az adatsorok, és a laikusok számára is jobban látszana hogy ez egy mennyire nem fekete-fehér (no pun intended) kérdés, és csökkennének az előítéletek azonnal.

(Bár nem nullára. Mindenki előítéletes egy kicsit, és aki azt hiszi, hogy ő nem, az nagyon téved.)

kicsinap 2014.08.14. 22:49:15

@Felicitasz:
Én nagyon szkeptikus vagyok a "megoldás" tekintetében. Engem pont az zavart, hogy az jött ki, hogy azért van gond, mert "romák". Egy szó sem esett arról, amiket te is felsoroltál, hogy itt nem valami különleges genetikáról van szó, vagy arról, hogy ők direkt koraszülött gyereket akarnak, hanem biza szociális tényezőkről. Ha nem ilyen sommás a cikk, akkor érdekes lenne, hogy ha leválasztják ezeket a szociális tényezőket, akkor is vajon több a koraszülés a romák között? Na. Ez volt a bajom ezzel, hogy persze mi itt jól elbeszélgetünk a dologról, és a sorok mögé látunk, de a nagy átlag meg nagyon nem, és ez így nagyon felszínes és félrevezető volt.
Ráadásul volt benne egy mondat, hogy a vak, süket gyerekek zöme is koraszülött volt. Ez is annyira durva! Ez megint egy hamis képre erősít rá, a "kár megmenteni ezeket a gyerekeket" című dologra. És tudom, én érzékenyen reagálok erre a témára, de ma már nem kell megvakulnia a koraszülött babáknak, és ahogy én látom meglehetősen ritka dolog is.

Az én dokim azt mondta, hogy 50%-ban nem derül ki az ok. Amit még én durvának találtam, hogy vannak ugye a fertőzések, ami irtóra nagy probléma, de semmit nem tudtak eddig tenni a megelőzésért. Olvastam több tanulmányt, pl. nem csökkentette a koraszülést az időnként adott antibiotikum sem. Mit lehetne akkor tenni? A kenet se teljesen megbízható, nekem pl. totál negatív volt, a CRP-m is, mégis fertőzésre gyanakodnak.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.15. 00:02:21

@kicsinap: "Ha nem ilyen sommás a cikk, akkor érdekes lenne, hogy ha leválasztják ezeket a szociális tényezőket, akkor is vajon több a koraszülés a romák között?"
Óóó, értelek már.
És hát persze hogy nem. (És a feketék, és a latinók dettó.)

Igen, az összes eset kb. felében nem lehet az okot megmondani. És ha rizikófaktorokkal súlyozod az adatokat (kizárod azt is, aki egészséges, minden lelete negatív, de mondjuk volt az aktuális terhesség előtt vetélése, vagy 155 centis 47 kilós egykori műkorcsolyázó, vagy az első trimeszter alatt nem volt súlygyarapodása egyáltalán, meg még pár ilyen, ami kockázati faktor, de mint ok nem jelölhető meg csak mint korreláció), és csak azzal számolsz ami tényleg abszolút hibátlan, az esetek harmadában _akkor sem_ lehet megmondani, hogy mi a fene történt.

Azaz, semmit nem lehet csinálni.
Szerintem is durva.
Én mondjuk nagyon reménykedem, hogy egyszer majd kiderül, mi az a hormon, vagy genetikai változó, vagy akármi, ami használható indikátor volna.

kicsinap 2014.08.15. 12:17:10

@Felicitasz:
Na látod ez zavar, hogy mert a romák...

Az, hogy első trimeszter alatt nem volt súlygyarapodás rizikó faktor lenne? Nekem sosem volt, mert mindig hánytam, inkább fogytam is, mint híztam, aztán a többi terhességem alatt sosem szültem kora. Pedig az első gyereknél 49 kilóval indultam és 50-el szültem. (Sokat hánytam az elején és sok kiló lement.)

A dokim azt mondta, hogy nagyon sok mindent tudnak már a terhességről és a szülésről, csak pont azt az egyet nem, hogy hogyan indul el maga a folyamat. Mi indítja el a szülést. Ha ezt tudnánk, talán előrébb lehetnénk.

Én annyira, de annyira bíztam benne, hogy ha érzem, hogy baj van, akkor megyek, és leállítják. És óriási pofon volt az, amikor a doki mondta, hogy ha valóban beindul, akkor nem tudják leállítani, bármit is csinálnak. (A korábbi dokim mindig azt mondta, hogy csak menjek be ha érzem, hogy keményedek, vagy ilyesmi, mert akkor ők leállítják. Kicsit ezzel is úgy érzem a terhes nőre akarták tolni a felelősséget.)

A másik amit meg látok, és ez nem terhesség, hanem már a PIC, elmennek az orvosok, onnan is. Nagyon-nagyon nehéz egy szakma, bár van sikerélmény is bőven, de rengeteg a tragédia, nem csak halál, hanem sérülés. És a szülőkkel is kell kezdeni valamit, amire sokan nem képesek. Ahol én szültem mindenki elment, pár fiatal doki volt, azok jó része is nő, akik majd megint elmennek, és mindent megtesznek, de nagyon hiányzott a tapasztalt, nagy tudású szakember.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.16. 00:48:56

@kicsinap: Igen, az első trimeszter alatti fogyás rizikófaktor (és a normális alatti BMI is).

És igen, ha keményedsz stb., akkor korai stádiumban a vajúdás még leállítható (sok iv víz azonnal, meg pihenés, meg izomlazító stb.), és igen, ha már teljesen beindult a szülés, akkor nincs az az orvostudomány ami meg tudná állítani, úgyohgy mind a két orvosnak igaza volt, de anno a 25. heti keményedéseimmel én is azért hívtam fel a bábaközpontot azonnal, mert az első gyanús jelre be kell menni segítségért, ténylegesen megindult vajúdást már nem tudnak megállítani. Korábban Bes írt erről sajátélményt, ő valahogy korai stádiumban került be úgy emlékszem, és tulajdonképpen több hétig "vajúdott" abban az értelemben, hogy ebben a korai stádiumban folyamatosan állították le, és amikor már ez többé nem sikerült, akkor megszült, de ezzel több hetet nyerhet akinek szerencséje van.

A PIC-hez nem tudok (merek) hozzáfűzni semmit; én nem tudnék orvos lenni, és azt is egyre kevésbé értem, hogy Magyarországon bárhol még hogyan képesek a lelkiismeretes orvosok ép elmével és lélekkel dolgozni, iszonyatos a terhelés. A fizetésük sokszorosát kellene keresniük érte, és még úgy is nagyon kemény.

kicsinap 2014.08.16. 15:28:12

@Felicitasz:
Ez azért érdekes, mert a legtöbb ember szarul van az első trimeszterben és fogy. Illetve akkor még mitől is gyarapodna a súlyod? Ma. 1-1 kiló, aki pont a rosszul létek ellen zabál. (Nekem nem vált be.)

Nekem meg azt mondták, hogy nincs ilyen, hogy korai stádium, az nem is menne tovább, ha nem kapnál semmit, akkor sem lenne semmi. Én is azt hittem korábban, hogy na milyen jól leállították, de valójában ha nem megyek be, akkor sem történik más. Amit ma tudnak az max. 5 nappal eltolni a szülést, ami elég lehet arra, hogy PIC_es kórházba kerüljön az anyuka és ott szüljön majd meg, illetve a tüdőérlelő szteroidokra.
OLvastam egy csomó tanulmány, sem a pihenés, sem a magnézium, se a ma alkalmazott sima izomra ható gyógyszerek nem csökkentik szignifikánsan a koraszülések számát, sőt, a túlzásba vitt fekvés még ártalmas is lehet.

Sokat gondolkodtam azon is, hogy most vajon miért volt alig keményedésem, és miért nem is nyílt a méhszáj semmit. Azt gondolom, persze simán lehet, hogy hülyeség, hogy a túl sok gyógyszer amit kaptam éppen ellenkező hatás váltott ki, és már kis mozgástól, vagy "terheléstől" is keményedni kezdett a hasam. A mostani dokim nem gondolta ezeket hatásosnak, főleg úgy adni, hogy igazából nem volt oka rá (nem voltak keményedéseim). Az előző dokim meg 18. héttől automatikusan adta.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.17. 04:44:54

@kicsinap: Az első trimeszterben az emberek többsége szarul van, de az emberek többsége nem fogy. Igazából mindenkinek híznia kellene (bár nem szeretem ezt a szót, hogy "kellene"), a saját bábai tájékoztatómban számszerűen az van, hogy ha a 12. hét végén nem vagyok 3-6 fonttal nehezebb mint a teherbe esés előtt egy héttel, akkor erről azonnal szóljak az első terhesgondozás időpontomon.
A "mitől hízna" kérdésre az a válasz, hogy raktározott víz, zsír, megvastagodott nyálkahártya, méhlepény; ezen a ponton még nyilván nem a magzat súlya. (Ugyanakkor, az első trimeszteri anyai súlygyarapodás mértéke egy erős előrejelző tényező a magzat leendő születési súlyára nézvést, a második és a harmadik trimeszter nem.)

A vészes hányással is az az egyik probléma, hogy ezt a raktározást teszi lehetetlenné. Nem tudom, hogy az első trimeszterben mennyi oxitocin kering bennünk, de nem lennék meglepve, ha az első trimeszterre is igaz volna, hogy a vér oxitocin-koncentrációja megnő ha a térfogata csökken, és ez beindíthat összehúzódásokat. A 25. heti vízivás fontosságát már ezzel a mechanizmussal indokolták nekem, de lehet, hogy a 9. heti vészes hányás is ezzel a mechanizmussal növeli a koraszülési kockázatot.

A megkezdődött de nem stabilizálódott vajúdás leállítható. Lehet, hogy az orvosod nem erre gondolt, amikor Neked magyarázott, ezt nem tudom... Bes azt írta - amit hirtelen megtaláltam tőle, az az Eü séták Kanadában 5 poszt alatti kommentje -, hogy nála 7 hétig ment ez a gyógyszerekkel fékezett vajúdás, és az volt az egyik mázlija (már amennyire ilyen helyzetben ez a szó még értelmezhető), hogy nem volt korai burokrepedése.

De olyat is olvastam (cikket), hogy burokrepedés dacára is heteket kihúzhatnak még emberek ha szerencsés körülmények játszanak össze a kezeléssel; a burok össze tud forrni gyógyszeres kezeléssel és szigorú fekvéssel.

A többi részhez nem értek. Azt kockásnak tartom, hogy a látens vajúdás "akkor is leállna ha nem kapnál semmit", mert a teljesen frankó élettani szülésnek is lehet része a látens szakasz, és az emberek nem kapnak semmit, és mégse áll le hanem megindul rendesen. Ehhez konkrétan arról kéne többet tudnom, hogy a koraszülés milyen mechanizmussal indul meg, a 25. heti keményedések hogyan váltanak át olyan fokozatba hogy nyitni kezdik a méhszájat, és ez vajon ugyanaz a folyamat-e, mint ahogyan a 39. heti "jóslókból" lesznek "rendes" összehúzódások.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.17. 05:02:43

@kicsinap: Még azt találtam, hogy az első trimeszter alatti 1-2 kilós fogyás általában nem ok aggodalomra, ha a terhes nő amúgy normál súllyal kezdte a terhességet, de ha a hányás stb. miatti fogyás közelíti az eredeti testsúlyod 10%-át, akkor az már kockázati faktor.

(A teljesen tudománytalan magánvéleményem az, hogy az ilyen "47 kilós" népesség mint te meg én is, nincs abban a helyzetben, hogy akármilyen probléma miatt is jelentősen fogyni kezdjen: egyszerűen nincs miből. A konkrét számaidat nem ismerem, de magamra visszagondolva a fenti 10% tükrében az volna a furcsa, ha egy 5-6 kilós súlyvesztésnek nem volna semmilyen egészségi kockázata. Nem feltétlenül tényleges következménye persze, csak annyit mondok, hogy azon teljesen laikus nézőpontból is nagyon meglepődnék, ha ez nem számítana kockázati faktornak.)

furmint-m 2014.08.17. 12:36:06

@Felicitasz: "hogy az orvosi kategóriás esetek kb. harmadában végül senki sem tudja a konkrét okot megjelölni, mert mindenki mindent hibátlanul csinált, és mégis."

Engem az zavart nagyon, hogy a vegen pl. az en veszes hanyasomnal is annyit tudtak mondani, hogy multifaktoralis. Es kesz, azzal el van intezve. Holott nincs. Es volt olyan orvos, aki ram akarta huzni a bevandorlo, psziches problema, nemkivant terhesseg stb. blabla nem-ervet, amit altalaban Wikipedia-szintü listakon sorolnak fel ki tudja kik. Es hiaba mondtam, hogy higgyek mar el, hogy nagyon akartam ezt a gyereket es akarom is, több evig keszültem ra es örülök, es ugrandoznek is örömömben, ha nem hanynek naponta/ejszakankent legalabb tizszer mint a torkosborz es nem lenne olyan az eletminösegem ennek következteben amilyen... Na es erre megint a "nem tudjuk", multifaktor a valasz es hogy ez meg "nincs kutatva". De hat ott ajanlottam magamat/magunkat ezerrel utankövetesre meg terhesseg utani tükrözesre es vizsgalatokra es semmi, nincs utankövetes. A korhazi pszichologusommal szoktunk talalkozni evente csevelyre, hogy tuleltük es jol vagyunk es ö feljegyzni a mienket, mint batorito sztorit, hogy a jelenleg erintett terheseknek lelkesitö törtenetkent meselhesse. Ennyi, ez az utankövetes. (Irtam persze privatban a berlini embryotoxnak is es kitöltöttem a helpher netes kerdöiveit). Nincs utankövetes es meg mindig nincs ok, ami azert nekem nagyon fontos lenne ugyebar, ha netalantan valamikor arra adnam a fejem, hogy meg egyszer bevallalnek egy terhesseget. Mert ha valami lenne, amit megtehetnek elötte esszerü megelözes szintjen, en azt biztos megtennem, akkor is ha nem vallalna garanciat senki arra, hogy igy biztos elkerülhetem a veszes hanyast.

Egeszsegpolitikai szinten meg regota nyomja a torkomat, hogy oke, hogy a rendszer elvarja, hogy szülj ennyi meg annyi gyereket, de a kedves rendszer mennyiben jarul hozza mondjuk a kutatas tamogatasaval/fejlesztesevel, hogy az egyen egeszsegügyi rizikojanak okat feltarja es aszerint segitse a rizikot es/vagy artalmat csökkenteni. Demagogra forditva: nem a miniszterelnök fogja vegighanyni azt a sok honapot es a kiszaradas hataran korhazban dülöngve tengödni, csak hogy meglegyen az elvart gyerekszam! (es a felnevelesröl ne is beszeljünk...) Es akkor meg ott van a demagogia masik fele, hogy akkor meg jönnek azzal a masik nem-ervvel, hogy jaj, nem kötelezö mindenkinek gyereket szülni, az "ilyen" (mint en, a selejt?) meg jobb ha nem is szül többet. Pedig szülnek en talan, ha mondjuk tudnam, hogy ezt a poklot, amit ateltem/ateltünk mivel lehetne legalabb kicsit megelözni.

furmint-m 2014.08.17. 12:50:51

@kicsinap: "dokim azt mondta, hogy nagyon sok mindent tudnak már a terhességről és a szülésről, csak pont azt az egyet nem, hogy hogyan indul el maga a folyamat. Mi indítja el a szülést. Ha ezt tudnánk, talán előrébb lehetnénk."
Nekem is ezt mondta annak idejen az orvosomnöm, nagy alazattal es hangsulyozva, hogy ez meg mindig miszterium! (Nagyon kedvelem az orvosnöimet, nagyszerüek, kompetensek együtterzök es örök halam nekik es csak meg több ilyen orvost kivannek! Persze ez Ausztria es nem Mo... Az egyik a nögyogyaszom a masik aki a csaszarnal volt bent aznap ügyeletben es amugy a korhazi tartozkodasaim soran ö volt a kedvencem: mekkora "mazli" /en maskepp hivom/,hogy aznap ejjel, amikor mar 3. napja nem haladtunk tovabb a tagulassal, ö volt bent ügyeletben!)

Par hete/honapja olvastam egy hirt, hogy most talan megtalaltak tudosok azt a feherjet, ami felelös a szüles spontan beindulasaert. Nem tudom, beirtam-e ide a linket. Keresem. Ha jol emlekszem, nemetül olvastam. Irok meg, ha megtalaltam.

furmint-m 2014.08.17. 13:08:57

@kicsinap:@Felicitasz: Bocs, nem feherje es ha jol ertem, meg nem bizonyitott hipotezis-fazisban van a kutatas... es most mar abban sem vagyok biztos, hogy ezt olvastam par hete, vagy ez uj? :-) Beteszem azert ide: www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMcibr1404324

kicsinap 2014.08.17. 21:14:37

@Felicitasz:
Hát nálam ez nagyon nem jött be, első gyereknél 4,5 kilót fogytam a 15. hétre és 38+4-nél született 3,14 kilóval. Aztán szülte még 3,6 kilós meg 3,5 kilós gyereket is, mindegyiket 38+6-ra, mindegyiknél fogytam kb. 2 kilót az első trimeszterben, de velük jóval kevesebbről kezdtem a terhességet, mint az első gyereknél.
NEkem meg pont azt mondták, hogy igazából az első trimeszterben semmi sem indokolja a hízást. Az én tapasztalatom az volt, hogy a 20. hét után kezdtem el hízni. Most megvolt a 10 kiló a végére.
A fiamnál igazából nem voltak durvábbak a keményedések, mint a jóslók. Sőt. A jóslók durvábbak és gyakoribbak voltak. És pár óra alatt menthetetlen lett a helyzet. Én este 6-7 elé voltam dokinál, zárt méhszájat talált teljesen és másnap 11-kor mikor néztek már 1 ujjnyira nyitott, burok belógva a szülőcsatornába. És mindez pár keményedéstől.
A legutolsó terhesség alatt meg már röhögtünk a dokival, mert gyak. folyamatos jóslóim voltak,volt, hogy 2-3 órán át 6-7 percenként jöttek és ezzel sikerült kemény 2100-as méhszájig jutni. Már azon kezdtem izgulni, hogy igen nehéz szülésem lesz.:-)

Tudod, nekem mi a teóriám, szinte biztos vagyok benne, hogy az amnniocentézis okozta a koraszülésemet, mert amúgy minden más ugyan olyan volt, mint a többi terhességnél, sőt zárt méhszájam volt. A kicsinél nem mentem el.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.18. 16:14:05

@kicsinap: "NEkem meg pont azt mondták, hogy igazából az első trimeszterben semmi sem indokolja a hízást."

Ez komoly?
Nekem minden szakirodalmam azzal van tele, hogy a szervezet azonnal raktározni próbál, a mellek megduzzadnak (és hogy egy ismerősömet idézzem, nem hélium van bennük), az első trimeszter végére már van méhlepény, másfél deci magzatvíz, és hányás ellenére is tegyünk meg mindent, hogy legalábbis ne fogyjunk.

"A fiamnál igazából nem voltak durvábbak a keményedések, mint a jóslók. Sőt. A jóslók durvábbak és gyakoribbak voltak. És pár óra alatt menthetetlen lett a helyzet."
A leírásaid alapján itt semmi a bolygón nem tudta volna ezt előre bejósolni vagy megakadályozni.

"szinte biztos vagyok benne, hogy az amnniocentézis okozta a koraszülésemet"
Erre nagyon félve mernék bármit is mondani válaszul. Ha ez volt az egyetlen terhességed amikor volt amniód, akkor ez egy nagyon erős adat sajnos, és még ha a konkrét esetben nem igaz, akkor is nagyon nehéz volna bizonyítani, mert nagy adatsorokon az amnio - nem amnio közti koraszülési statisztikákban van egy néhány tized százalékpontos különbség. Egy cikkben simán le lehet vonni a következtetést, hogy ez a küönbség statisztikailag nem szignifikáns (mert tényleg nem), ugyanakkor konkrét emberekre lebontva a néhány tized százalékpont az legyen mondjuk 10-20 anyuka kisbabástul, és ami velünk történik, az nekünk 100%, akkor is, ha a populáció egészére nézvést az amnio önmagában nem szignifikáns rizikófaktor. Annak a konkrét 10-20 embernek esetleg az volt.

De ennek ismét csak az a konklúziója, hogy egyelőre élő ember nincs a bolygón, aki ilyenkor meg tudja mondani, hogy több százezerből ki lesz a 10-20, és még az érzelmi paraméterek nélküli, totál formális logikával meghozott informált döntés, nagy számok, esélyek és miegyéb alapján is arra fog mutatni, hogy a század százalékpontnyi különbség az gyakorlatilag a random eseménnyel egy kategória, és utólag, visszamenőleg esetleg megjelölhető mint ok, de előre bejósolhatatlan és többnyire utólag is bizonyíthatatlan.

Emlékszel Laufer doktorra az indexről? A nem orvosi jellegű kérdéseknél ő mindig erre az effektre hivatkozott, "doktor úr elmehetek-e 20 hetesen síelni". Mindig azért mondta hogy ne, mert HA valami történik később, akkor a síelésnek ehhez hiába nem volt semmi köze, az ember ezeken a százalékpontokon fog rágódni utána, és utólag már semmit nem lehet tenni. És ő mindig amondó volt, hogy amit opcionális alapon a saját kedvünkre tennénk, akkor ha kétségeink vannak, inkább ne tegyük.
De orvosi kérdésekben ez még így sem alkalmazható, mert ott egyáltalán nem a saját kedvünkre döntünk, és épp eleget mérlegelünk, és egyszerűen lehetetlen megmondani, hogy ha valami úgy általában nem rizikófaktor, akkor pont nekünk nem lesz-e mégis az.

kicsinap 2014.08.18. 22:45:28

@Felicitasz:
Félre értés ne essék, nem hibáztatom (már) magam ez egész miatt, ott akkor, abban a tudásnak a birtokában, azok körülmények között és olyan nyomás alatt, nem tehettem másként. A férjem más beállítódású, ő azt szokta mondani, hogy ha nem megyek el amnniora, akkor más történt volna, ami ugyan ide vezet, mert ő az első pillanattól érezte, hogy valami baj lesz. A kicsinél meg minden aggodalmamat azal "torkolta" le, hogy ő érzi, hogy most nem lesz baj.
És igen, ez volt az egyetlen terhességem, ahol amniora mentem.

Még egy igen rejtélyes dolog van velem az, hogy az első három gyereknél mindig nyílt a méhszáj, ráadásul egyre korábban, aztán dokit váltottam, és a koraszülésemnél gyak. a szülésig zárt volt a méhszáj, az ötödik gyereknél meg 36. hétig! A fene se érti.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.08.21. 20:14:29

@kicsinap: Nem, ezt tényleg nem lehet érteni.

Egyszerűen egy sor dologról senkinek fogalma sincs.
Ez tegnap jött nekem - egyelőre még persze az "egerek és emberek" kategóriából, de mindenesetre teljesen egyértelmű illusztráció arra, hogy tucatjával lehet olyan faktorokat sorolni, amikről még semmilyen kutatás sincs, nemhogy bármilyen kérdésre válasz.
www.obgyn.net/pregnancy-and-birth/study-links-stress-pregnancy-lineage-genetics-and-preterm-birth?cid=newsletter

Callis 2014.11.23. 22:30:13

"ami velünk történik, az nekünk 100%, akkor is, ha a populáció egészére nézvést az amnio önmagában nem szignifikáns rizikófaktor. Annak a konkrét 10-20 embernek esetleg az volt."

Csak módszertani megjegyzés: statisztikában a "nem szignifikáns" nem azt jelenti, hogy "nem fontos", hanem azt, hogy az eltérés nem különböztethető meg a tiszta véletlentől. Más szóval, ha új adatokat néznénk, az eltérés akár a fordítottja is lehetne. Teszem azt, feldobunk egy pénzérmét 10000-szer, és 5021-szer lesz fej (ez egy pár tized %-os eltérés a várható 5000-től). Azt hiszem, mindenki érzi, hogy "ennyi belefér", ez nem ok arra gyanakodni, hogy a pénzérme egyik oldala más, mint a másik. És ha újra feldobnánk 10000-szer, hát lehet, hogy az írásból lenne több. Ez az, ami a statisztikában "nem szignifikáns". Hogy konkrétan pár tized százalék eltérés szignifikáns-e, az a minta méretétől függ; 3 feldobásból 2 fej az oké, 300 feldobásból 200 fej már nyilván szignifikáns eltérés az 50%-tól.

Patrícia Éva Cina Fazekas 2014.12.01. 17:44:15

En most 26 hetes vagyok es 1hete korhazba fekszek,kemenyedessel nyilalassal es ejszaka se tudok aludni mert vegig kemeny a hasam. De mar majdenem hogy en vagyok a rossz es hulye mert kapom az infuziot,azt sem minden nap hanem eppen mikir milyen kedvuk van.... azt mondta a foorvos hogy nem birja a mehem a ,terhesseget...bent tartjak a kicsit ameddig tudjak,de ha mar nem kemeny es nem faj mehetek haza....ez most mi? 20 eves vagyok es eddig senki nem mondta hogy ne birnak kihordani egy gyereket. Most a jibb vesembe tagulat van,es azt hiszik hogy az faj...en erzem hogy valami nincs rendbe mondom is,a gep alig mutatna valamit is,iszok 3litert,1000gramm magnezium,megis kemeny es faj a hasam

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2014.12.02. 18:35:08

@Patrícia Éva Cina Fazekas: Kérj minél több információt az orvosodtól arról, hogy mi a helyzet pontosan és mire lehet számítani. Tedd fel az összes kérdésedet - én innen nem tudom megmondani, hogy milyen, külső szemmel követhetetlen paraméterek alapján adnak infúziót, de ők meg tudják mondani. Ha már teljesen kimerültél (fizikailag, lelkileg stb.), akkor kérj meg valakit, hogy jegyzeteljen neked miközben az orvos beszél. Nagyon fontos, hogy most minél tovább bent tartsák a babát. Sok erőt neked.
süti beállítások módosítása