Felicitász blogja

Terhesség, szülés, babázás, gyereknevelés. Gyógynövények, életmód, egészség. Szakirodalom, meg a szokásos tanácsaim gyűjteménye.

©

A blogon megjelenő írások, illetve azok részletei csak a szerző engedélyével, a blog linkjének feltüntetésével használhatók fel vagy közölhetők máshol.

Email: felicitasz@vipmail.hu

Facebook

Ennyien olvastok most

Locations of visitors to this page

Címkék

antibiotikum (2) antidepresszáns (5) anyanyelv (3) apa (3) aranyér (1) asszonygyökér (1) autizmus (6) autonómiára nevelés (5) baba (18) bábaság (22) balett (3) berry (1) beszédtanulás (11) bogyó (1) bölcsőde (1) boldogság (1) büntetés (4) burokrepedés (2) citromfű (2) családtervezés (8) csalán (1) császármetszés (14) császárseb (3) dicséret (3) d vitamin (1) egészség (15) életmód (13) elfogadás (3) engedetlenség (2) epidurális érzéstelenítés (2) érzelmi nevelés (1) eufenika (2) evésproblémák (1) fájdalomcsillapító (9) fejfájás (1) fejlődési rendellenesség (3) felicitasz (22) feminizmus (2) fészekrakó ösztön (2) fogamzás (4) fogamzásgátlás (3) fogamzásgátló tabletta (1) folsav (8) frontérzékenység (1) gátseb (1) genetikai tanácsadás (2) geréb ágnes (2) gyász (2) gyereknevelés (14) gyerekszám (6) gyerekvállalás (13) gyermekágy (12) gyermektelenség (7) gyógynövény (12) gyógyszer (7) h1n1 (11) halloween (1) harry (1) harry potter (10) hiszti (5) hőgörbe (1) hólyaggyulladás (1) homeopátia (1) hőmérőzés (1) hozzátáplálás (5) húsvét (1) idegennyelv tanulás (6) immunitás (3) influenza (13) influenzavírus (2) iskola (4) jutalom (2) kanada (22) kányabangita (1) karácsony (4) kétnyelvűség (6) kézzel tágítás (1) kiságy (1) kisgyermekkor (18) köhögés (1) kolin (1) költözés (1) komló (1) korai fejlesztés (10) korai vajúdás (2) koraszülés (2) korcsolya (1) kórház (3) kormányrendelet (1) lázcsillapító (2) levendula (2) magzatvédő vitamin (3) magzatvíz (1) meddőségi kezelés (3) medveszőlő (1) menstruációs ciklus (4) mese (11) meseterápia (1) mikulás (1) mióma (1) mmr (2) montessori (4) napirend (4) nátha (4) nevelés (2) nyugtató (3) oltás (14) omega 3 (3) öngyilkosság (1) orvos (20) otthonszülés (27) otthonszülés kormányrendelet (3) óvintézkedés (12) óvoda (5) ovulációs teszt (1) oxitocin (3) párkapcsolat (10) peteérés (2) peteérésjelző (1) pg53 mikroszkóp (1) potter (1) pozitív (1) pozitív nevelés (7) prom (1) pronatalizmus (2) pszichoterápia (20) ptsd (8) rák (2) rooming in (2) szaporodási ösztön (2) székrekedés (1) szeretet (6) szoptatás (14) szülés (27) szülésélmény (1) szülésindítás (5) szülési terv (1) szüléstörténet (1) szülés utáni depresszió (9) születésélmény (2) szűrővizsgálat (9) tájékozott döntés (10) tápanyagszükséglet (12) táplálkozás (11) tápszer (3) tea (11) teherbe esés (10) tehetséggondozás (6) tej (2) tens (2) teratológia (1) terhesgondozás (10) terhesség (14) termékenységi problémák (6) termékeny nap (3) természetes családtervezés (2) terminustúllépés (4) tigrisanya (2) többnyelvűség (3) tokofóbia (3) tőzegáfonya (2) tudomany (1) tudomány (2) túlhordás (3) tüneti hőmérőzéses módszer (1) tűzvédelem (1) újévi fogadalom (3) újszülött (12) ünnep (13) usa (19) utófájások (1) valentin nap (1) vas (2) vashiány (4) vérszegénység (3) zöld (1) zöld tea (1) zsurló (1) Címkefelhő

Friss kommentek

Teherbe esés, terv szerint

2009.08.18. 02:08 Felicitasz

 

Babát szeretnénk, most azonnal! Megvárjuk tehát a következő ciklust, középidőben együtt vagyunk, és két héttel később már csak a biztonság kedvéért kell egy terhességi teszt, hiszen addigra az ember lánya már százféle egyéb jelből is érzi, hogy babát vár.

Létezik egyáltalán ilyen?

Igen, létezik. Furcsa dolog ez a gyermekáldás - van, aki több évnyi odafigyelés után életében egyszer meggondolatlanul viselkedik egy bulin, és azonnal terhes lesz, mások hat-nyolc év házasságot töltenek próbálkozással, mire a várva várt baba megérkezik, és vannak, akik egyszercsak úgy döntenek, hogy "most már itt az ideje", és azonnal kapnak is egy kisbabát.

Ehhez kell szerencse is persze. 

Vagyis, itt nem a tuti recept következik (olyan úgysincs), csak egy lehetséges mód, amellyel segíthetünk egy kicsit a szerencsénknek. Ez nem az "essünk minél gyorsabban teherbe" poszt (de majd írok egy olyat is), ez egy családtervezési metódus, amit esküvő után (vagy előtt) rögtön érdemes elkezdeni, és szert tenni vele a testünk alapos ismeretére már jóval azelőtt, hogy "rendelésre" babát akarnánk. Nagyon hasznos módszer, mert a használatával esetleg azonnal megtudod, ha van veled valami gond, nem csak akkor, amikor már sürgős lenne teherbe esni. Mindig tudni fogod előre, hogy melyik napon jön majd meg, akkor is, ha a ciklusod nem szabályos. Tudni fogod, hogy ha késik, miért késik, és nem fogsz terhességen parázni ha tudod, hogy nem vagy terhes. Azonnal észre fogod venni viszont, ha az vagy - már jóval azelőtt, hogy eljutnál a "nahát, vajon miért késik" töprengésig. Szóval, ez volt itt a módszer reklámja - a "terv szerinti gyermekáldás" csak a hab a tortán. Akiktől először hallottam róla (a Martos házaspár), kilencéves házasok voltak, amikor az előadást tartották. Két gyerekük volt, az a kettő, akiket terveztek, akkor, amikorra tervezték őket. A családtervezési metódusuk (meg időközben a miénk is) egy kombinált módszer, tüneti-hőmérőzéses (TH) módszernek hívják (az angol szakirodalomban ST, vagyis symptothermal method a neve). Fogamzásgátlásra és fogamzás előidézésére is használható. Én négy és fél évig előbbire, aztán az utóbbira használtam, vagyis sok mindent saját tapasztalattal is megtámogatva írok itt.

A módszernek három kötelező és egy fakultatív eleme van: hőmérőzés, nyákvizsgálat, méhszájvizsgálat, illetve az egyéb fizikai tünetek követése. Mindegyik művelettel a női test jelzéseit figyeljük arról, hogy mikor termékeny és mikor nem az. Teljesen mindegy, hogy a menstruációs ciklus milyen hosszú, hogy szabályos-e vagy nem, hogy a naptárban melyik ciklusnap van és így tovább. Bennünket minden nap csak az adott nap érdekel: termékeny nap-e ez vagy nem. Fogamzásra ugyanis csak termékeny napon van tényleges esélyünk.

1. Hőmérőzés: a test alaphőjét, illetve annak változását figyeljük, minden reggel. A "reggel" itt azt jelenti, hogy legalább háromórás alvás után :-)  Ébredéskor azonnal az éjjeliszekrényen levő tiszta, lerázott lázmérőért nyúlok, a nyelvem alá téve 3-4 percig még szunyókálok, aztán az értéket bejegyzem az e célra szolgáló füzetbe, és csak ezután kelek fel.

(Lehet digitális hőmérővel is mérni, lényeg, hogy a hőmérő megbízható legyen, és mindig ugyanaz a hőmérő. Sokan nem szájban, hanem hüvelyben vagy végbélben mérnek, ez állítólag még megbízhatóbb. Lényeg, hogy mindig ugyanott mérjünk, és hogy a hónalj nem opció, mert nem lesz elég pontos.)

Jellemző hibák: ha már egyszer kint voltál vécén vagy ittál vizet, akkor nincs a mérésnek semmi értelme, mert az már nem az ébredés utáni alaphő lesz. És ha egész héten reggel hat körül mérsz, szombaton meg háromnegyed tízkor, akkor a szombat reggeli magasabb hő az időkülönbség miatt lesz, és nem jelez semmit. Ha a fejfájásodra éjfélkor bevettél két Panadolt, akkor ne lepődj meg a másnap reggeli alacsonyabb hőmérsékleti adaton. Néha ilyen kilengések persze beleférnek, főleg ha több évnyi rutin van a hátad mögött és pontosan tudod, hogy mit csinálsz. De egyébként vedd komolyan, hogy a napnak ugyanabban az órájában mérsz, megbízható módszerrel, és tényleg alaphőt.

A reggeli alaphő a peteérés után (után) 24-36 órával érzékelhetően megemelkedik. Tehát a reggeli alaphő a peteéréskor még alacsony (35.9 - 36.6 között bárhol lehet, de mindig kb. ugyanott van, a konkrét érték személyfüggő), a peteérés napján egy kicsit (1-2 tizeddel) bezuhan, és másnapra vagy harmadnapra 3-5 tizeddel emelkedik a szokásos alapértéked átlaga fölé (kb. 36.7 - 37.4 közé, de persze ez is egyénfüggő). Ez az emelkedés jelzi, hogy a peteérés megtörtént. Az alaphő ezután a ciklus végéig ebben a magasabb tartományban fog maradni. A hőmérséklet megemelkedése utáni 3. naptól kezdve gyakorlatilag nem vagyunk termékenyek, tehát amikor már harmadik-negyedik napja többet mutat a hőmérő reggel, olyankor "szabad a tánc" ha nem tervezel kisbabát, és nem érdemes próbálkozni, ha tervezel.

A ciklus végén hirtelen ismét leesik a hőmérséklet, megint a szokásos alapérték környékére. Vagyis, ha egy reggel ismét alacsony hőt mérsz, akkor számíthatsz rá, hogy aznap, vagy 24-36 órán belül megjön a menstruációd. A lezuhant hő azt jelzi, hogy mostantól teherbe lehet esni (igen, a ciklus legutolsó vagy néha utolsó előtti napján is, "akkor estem teherbe, amikor már meg kellett volna jönnie", vagy a menzesz 1. napján is, ilyen eset is van mindenki rokonságában legalább egy :-))
Ha ciklusban teherbe estél, akkor ennek (émelygés, mellfeszülés, enyhe hasfájdogálás és a szokásos terhességi jelek mellett) az is jele lesz, hogy a hőértéked nem esik vissza. Néha ez a terhesség első jele.

A fogamzás valószínűsége a ciklus kezdetétől egyre növekszik a peteérés időpontjáig. Ha valaki egy pár hónapig hőmérőzik, akkor ki fogja tapasztalni, hogy jellemzően melyik ciklusnap reggelére emelkedik meg a hőmérséklet, és visszaszámolhat, hogy akkor azelőtt 24-36 órával "szokott" peteérése lenni. Kicsit később az embernek lesz elég rutinja, hogy a peteérés napján az 1-2 tizedes esést már meg tudja különböztetni a többi mérési ingadozástól.

Sokan produkálnak tankönyvi hőgörbéket, de neked nem azokat kell reprodukálni, hanem a saját testedet kell figyelni. Lehet, hogy 31 napos a ciklusod, többnyire a 18. napon mérsz emelkedett hőt, és akkor ez azt jelenti, hogy neked jellemzően a 16. ciklusnapod a legtermékenyebb, tök mindegy hogy a könyvekben mi van. És az is lehet, hogy néha 26 napos a ciklusod és a 14. napon mérsz hőemelkedést, máskor meg 29 napos, és a 17. napon mérsz hőemelkedést, vagyis néha a 12., néha a 15. napon van peteérésed. Ez is normális.

Ebből persze rögtön látszik, hogy a "naptármódszer" miért nem jó, illetve hogy csak hőmérőzni miért nem elég. Nem gépek vagyunk, nem biztos, hogy mindig ugyanúgy működünk. Továbbá, a hőmérő nem mondja meg, hogy a peteérés mikor lesz, a hőmérő azt tudja megmondani, hogy mikor volt. Ez természetesen egy nagyon fontos információ, de tervezéshez még édeskevés.

Még egy fontos észrevétel: a hőmérő jelzője valaminek, tehát összefüggés csak az egyik irányba van. Azaz, ha van hőemelkedés, akkor ebből következik, hogy alighanem volt előtte peteérés is, de ha nincs hőemelkedés, akkor ebből nem következik, hogy biztosan nincs peteérés se.
 

2. Nyákvizsgálaton azt értjük, hogy a hüvelyből szivárgó váladék változásait követed, mondjuk mindig amikor vécére mész. A menstruáció általában úgy múlik el, hogy egyre kevesebb vér van, a végén esetleg már csak rózsaszínes, barnás maszatolás. Aztán pár nap tökszünet vagy csak nagyon pici, fehéres-sárgás váladékozás. Aztán egyre több lesz a nyák, fehéres, csöpög, és a peteéréshez közeledve átvált színtelenre és nyúlósra. A peteérést jelző nyákot tojásfehérjéhez szokás hasonlítani a szakirodalomban: amikor ilyet tapasztalsz, akkor mostanában (aznap vagy másnap) lesz peteérésed. Pár nappal később a nyák megint fehéres lesz, hígabbá válik, van akinél el is tűnik. A megfigyeléseket írni kell a hőgörbe mellé, néhány hónap után látni fogod a tendenciákat, hogy a tested hogyan működik.

3. Méhszájvizsgálat cím alatt ugyanúgy felnyúlsz a hüvelybe, mint amikor pl. tampont felteszel (és ugyanúgy tiszta kézzel és tiszta körmökkel...) Az ujjad hegyével lehet érezni, hogy a méhszáj hol van és milyen. A terméketlen időszakokban a méhszáj magasan van és kemény, mint az ember orra hegye. Peteérés körül pedig leszáll egy kicsit, könnyebben meg lehet érinteni, és puha, mint az ember szája. Pár hónap alatt kialakul az ember rutinja, hogy konkrétan az én esetemben mit jelent az, hogy "magasan" meg "alacsonyan", vagy "keményebb" meg "puhább". Nyilván mindenhez tudni kell, hogy "mihez képest", és ha csak egyszer nézed meg, az nem információ. De mondjuk 4-5 hónap után már tudod, mit kell figyelni.
Amikor már rutinosabb vagy, esetleg rá fogsz jönni, hogy nem kell minden nap vizsgálni: a hőgörbéből meg a nyákból együtt fogod tudni, hogy hol tartasz a ciklusban, és emellé elég lesz a bejelzett peteérés előtt ellenőrizned a méhszájon is, hogy na akkor tényleg lesz-e peteérés, a napján ellenőrizned, hogy csakugyan van-e, és a termékeny időszak végén ellenőrzöd, hogy tényleg terméketlen vagy-e most már. Ha viszont komolyan gondolod, hogy abszolút nem akarsz most gyereket, és nem fér bele az, hogy "ha mégis teherbe esek, legfeljebb megszülöm", akkor minden nap vizsgáld a méhszájat is, mert soron kívüli peteérést - ami pl. a kétpetéjű ikrekhez is kell - úgy lehet legjobban észrevenni, hogy hőgörbe ide, nyák oda, a méhszáj leszállva marad és nem keményedik vissza a terméketlen állapotába.

4. Egyéb testi tünetek.

Elég közismert, hogy az ember melle, bőre, haja, körmei stb. változnak a ciklus alatt. Peteéréskor sokan éreznek egy kis hasszurkálást, a bőrük letisztul, a hajnak jobb tartása van, a mozgás koordináltabb. Aki hozzá van szokva, hogy figyeli a testét, az egy idő után rátanul a saját jelzéseire, külsejére stb.
Fel lehet használni indikátornak az összes meglevő testi nyavalyát, allergiát, ételkívánást, ez egyénileg változó. Példa: én naplózom, hogy mikor fáj a fejem, mikor vagyok náthás, milyen gyógyszereket meg teákat eszem-iszom, felírok ilyen marhaságokat, mint pl. "ma nem volt étvágyam", "egész nap csokit kívántam" stb. Egy-két év alatt kiderül, hogy a ciklus bizonyos pontjain mik a jellemző történések, és az is, hogy a peteérés előtt x nappal mindig ez meg ez van. Sok nőnek van a vérzés kezdete előtt 7-8 nappal valami karakterisztikus fejfájása, különösen ideges napja, kávéivós napja vagy horribile dictu erős öngyilkossági késztetése. Sokan éreznek a vérzés kezdete előtt pár napig enyhe görcsöket, mellfeszülést, de kevesen tudják megmondani, hogy pontosan hány napig is tartanak a tüneteik, pedig érdemes ezekre odafigyelni.

 

Ez úgy hangzik, mintha iszonyú sok lenne, de nem az. Minden reggel berakom a hőmérőt a számba, és minden este lefekvés előtt rászánok öt percet, hogy kinyissam a mindentudó füzetet, az éjjeliszekrényen hagyott hőmérő adatát beírjam, továbbhúzzam a vonalat a grafikonon, és mellékörmöljem, hogy teszem fel fehéres nyák, nem csöpög, méhszáj fent, délután fejfájás, 1 Panadol. Ezt az öt percet minden nap rászánom. És - mielőtt elfelejtenénk - ugyanebbe a füzetbe érdemes bejegyezni az együttléteinket is, elvégre emiatt csináljuk az egész hűhót :-) (És ha teherbe esünk, akkor nagyon hasznos dolog tudni a fogantatás napját, vagy legalább azt a három napot, amelyek közül az egyik volt az.)

Ez a módszer így a tüneti-hőmérőzéses módszer, és minden, ami ennél kevesebb, az egy másik módszer.

Van még egy nagy előnye: nem történhet meg, hogy bármivel is túl későn fordulok orvoshoz. Mindig tudom, hogy hogyan vagyok, és pl. egy kezdődő gombás fertőzést már azelőtt észreveszek, mielőtt feltűnő tüneteket okozna, egyszerűen mert több év után már mindent kiszúrok, ami egy kicsit is eltér a normálistól.
A "normális" viszont megint csak azt jelenti, hogy más normális Neked és más nekem. Azaz, miközben épp olvasol erről, és terhességre gyúrsz vagy egyszerűen csak keresel egy nem hormonális fogamzásgátlót, tartsd észben, hogy a saját testedet kell figyelned, és ami a Te testedben a megszokott módon zajlik és működik, neked az a normális.

Úgyhogy ha konkrétan neked nem esik le a hőd peteérés előtt, csak megemelkedik utána, akkor az is oké. Vagy ha soha nincs semmilyen nyák, csak peteéréskor egy kis tojásfehérje-jellegű, akkor az is oké. Vagy ha a méhszájad olyan magasan van, hogy már eleve csak akkor éred el az ujjaddal, amikor leszállt, és terméketlen időszakban meg reménytelen, akkor az is rendben: neked magadnak kell kitapasztalni, hogy az itt fentebb megadott vezérfonalak rád hogyan igazak.

Ja és még valami, a TH-módszer hibaszázalékáról. A ciklus első fele, a menstruáció "nulladik" napjától (az első alacsony alaphőt mutató naptól, akkor is, ha még nincs vérzés, hanem majd csak estétől lesz) a peteérésig a relatív terméketlen szakasz. Azaz, ilyenkor lehet "véletlenül" teherbe esni, ha valaki nem figyel oda rendesen arra, hogy mit csinál. Ezért van az, hogy csak a napokat számolni vagy csak hőmérőzni kevés. Megint emlékeztetnék a rokonságból a sztorikra, "aznap kellett volna megjönnie, és teherbe estem". Hát igen...  családtervezésnek az nem elég, hogy "ma estére úgyis megjön". Tudnod kell minden nap, hogy aznap termékeny vagy-e vagy nem. A ciklus első pár napján lehetsz termékeny. Nem jellemző, de lehetséges. Ezért hívják úgy az első szakaszt, hogy relatív terméketlen szakasz.

Aztán utána a peteérés körüli idő, ez a termékeny szakasz, az ezt kísérő szokásos jelekkel.

És ez után, amikor a méhszáj ismét felemelkedik és megkeményedik, a hőmérséklet már 3. napja magasan van és minden jel arra mutat, hogy a peteérés szakaszának vége, akkor ez a tényleges terméketlen szakasz. Ez annyira tényleges, hogy ellenőrzött körülmények között a módszer lelkiismeretes használatával ebben a szakaszban még nem jelentettek váratlanul bekövetkező terhességet. Nekem személyesen kb. 50 ciklusnyi (négy és fél évnyi) ezt megerősítő adatom van, vagyis ebben a terméketlennek mondott szakaszban mi sem használtunk semmilyen védekezést, és valóban nem estem váratlanul teherbe. (A módszert ellenőrző kutatóintézetek természetesen kizárják a meddő párokat, és azóta nekem is van gyerekem, szóval nem azért működött, mert amúgyse estem volna teherbe.)

Ha valakinek nincs rendszeres ciklusa, akkor is lehet figyelni, hogy egy észlelt peteérési szakasz lezárulta után meddig tart a nyugalmi szakasz. Bármi változik, a test jelzi. Ezt mindig mondják a módszert tanítók is, hogy nem kell rendszeres ciklus. Az viszont nagyon kell, hogy odafigyeljünk és pontosan vezessünk minden adatot.

Záradékul megint visszatérnék az előző posztom tételmondatához: ez nem egy "kényelmes" módszer. Jó és hatékony módszer, nincs mellékhatása, de oda kell figyelni és punktum. Igazából azt ajánlom, hogy ezt ne "babaprojekt"-nek fogd fel. Kezdj el "családtervezni" már bőven azelőtt, hogy ténylegesen kisbabát akarnál, kezdd el megismerni a tested működését már gimnazista, egyetemista korodban, kezdd el pasi nélkül, egészségmegőrzésül, poénból, vagy mert jó lehet később még valamire. Nagyon-nagyon kifizetődő dolog.

65 komment

Címkék: terhesség fogamzásgátlás teherbe esés természetes családtervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://felicitasz.blog.hu/api/trackback/id/tr181316693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zellerlevél 2009.08.22. 23:28:32

Nagyon tetszik ez az összefoglalás.

(Egyetlen ellentmondás: szerencse az nem sok van benne. Csak fizikai, kémiai és lelki tényezők.) ;)

blazska 2009.10.21. 21:36:07

1. megjegyzés: kimaradt a címkék közül a családtervezés. :-)
2. megjegyzés: biztos mindenkinél máshogy van, de én úgy tudom, a méhszájnál általában a magas-puha-nyitott és az alacsony-kemény-zárt tünetek járnak együtt. Kivéve, amikor nem. :-)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2009.10.22. 02:17:04

@blazska: 1. Címkét javítom, köszi.
2. Technikai és szigorú értelemben igazad van, az úgynevezett maximálisan pozicionált cervix a legtermékenyebb periódus jele. Ugyanakkor, a legtöbb nő hüvelye erősen hátrafelé dől, és a termékeny méhszáj mintha jobban "illeszkedne". Az eddigi tanácsadói gyakorlatom azt mutatja, hogy a legtöbben könnyebben elérik/meg tudják találni a termékeny méhszájat, mint a terméketlent. Kivéve, akik nem :-) Mindenkinek a saját testét kellene kitapasztalnia... Lényeg, hogy szakirodalom szempontból igazad van.

blazska 2009.10.22. 10:12:03

Aha, értem. Ezek szerint én ilyen szempontból inkább tankönyvi vagyok, mint az ellenkezője, de rémlik, hogy mástól is hallottam már úgy, mint ahogy te írod, és nem értettem. Köszi. :-)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.04.13. 21:46:00

@cancus: A ciklus első napján (a menstruáció első napján) érdemes kezdeni a hőmérőzést, de a legfontosabb, hogy legyetek gyakran együtt. :-)

Ziebi 2010.06.22. 22:08:48

@Felicitasz:
Szia, most keveredtem ide hozzád. Nagyon tetszik a blog, korrekt, és a hozzáállásod is nagyon közel áll az enyémhez, már ami a gyógynövények-orvoslás párosítást illeti.

Jó volt ez az összefoglaló is :)
Kérdés: ha a hőgörbe máshol mutatja a petetérést mint az ovu teszt, melyikre támaszkodjak?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.06.24. 02:31:02

@Ziebi: A tesztre. A hőgörbe önmagában nem adat, a többi tünettel (méhszáj, nyák, egyéb jelek) együtt számít. Ha csak hőgörbéd van az ovu teszttel szemben, akkor a teszt megbízhatóbb.

Ziebi 2010.06.24. 21:38:56

@Felicitasz: köszi :) egyelőre még csak ez a 2 féle adatom van, és abból is csak 2,5 ciklusnyi, ennyi adat még nem adat, tudom én. :)

Anyatünde 2010.06.30. 22:02:35

Felicitasz, az a soron kívüli ovuláció, amit a posztban említettél, mennyi idővel következhet a középidő tájékán bekövetkezőtől számítva? Ha nem áll vissza a terméketlen méhszáj-állapot, akkor mindenképpen számítani lehet arra, hogy lesz egy ilyen plusz ovuláció a ciklus utolsó harmadában?

(A legnagyobb gyerekem fogant nagyon nagy valószínűséggel egy amúgy (ébredési hőmérséklet és cervixnyák-tünet alapján) normális lefolyásúnak tűnő ciklus legeslegvégén. A méhszájamat nem néztem. A termékeny időszakban nem is voltunk együtt, külön-külön konferenciáztunk, pontosabban én kettőn is egymás után,ez elég jól lefedte a termékeny időszakot. A konferenciákon nem kavartam senkivel :DDDD

Miután teherbe estem, számított 11 hetesen jutottam el először UH-ra, ahol a méretek alapján 9 hetesnek mondták a babát, ezért az AFP-hez is számított 18 hetesen kellett levetetnem a vért 16 helyett, és teljesen jó eredmény lett. AFP-nél már néhány - 2-3 - nap csúszás is eléggé bekavarhat.
Végül a kisfiam betöltött 42 hetesen született meg, előző délután nézték még a méhlepényt, köldökzsinór-véráramlást UH-n, a méhlepény akkor még II. állapotú volt.)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.07.01. 00:42:22

@Anyatünde: Elvileg bármennyi idővel - két nappal, másfél héttel - vagyis amíg a méhszáj állapota nem áll vissza terméketlenre, addig legalábbis fennáll a gyanú, hogy vagy teherbe eshetünk, vagy már teherbe is estünk. Ha az a kérdésed, hogy tényleg lehetséges-e a két hét különbség, akkor igen, lehetséges.

Anyatünde 2010.07.01. 02:18:35

@Felicitasz:

Még egy utolsót: Lehetséges, hogy valaki hajlamosabb ilyen plusz, "második" ovulációra az átlagosnál?

Anyatünde 2010.07.01. 09:11:17

Felicitasz, majd kérdezhetek még?

Csak azért gondoltam, hogy érdekes lenne végigkövetni pár ciklusomat, mert erről még soha nem hallottam, hogy az olyan dolgok is ismétlődhetnek ciklusról-ciklusra, mint hogy "ma majd megvesztem a csokiért" vagy hasonló. :)

Meg a hőmenettel kapcsolatban is még lenne 1-2 dolog.

Fogamzásgátlásra nem hiszem, hogy használnám.yí

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.07.01. 14:28:27

@Anyatünde: Lehetséges. Minden ciklusban több pete indul a "versenyben", és nem feltétlenül csak egy marad a végén. Létezik hajlam egynél több ovulációra ciklusonként (és ebből következően létezhet a hajlam könnyű teherbe esésre, ikerszülésre is). És persze, kérdezz nyugodtan. (Én eddig többet használtam a módszert fogamzásgátlásra, mint családtervezésre, és jók a tapasztalataim, de itt is elmondom, amit a másik topikban, hogy nem a módszer "reklámja" vagyok, csak információs anyag :-).)

csilló 2010.08.19. 11:51:46

Huluj mindenkinek! Az lenne a kérdésem, hogy melyik naptól számítjuk a menstruációs ciklust: amikor elkezd "maszatolni" (ez nálam kb. 2 nap), vagy amikor istenigazából megjön? Fontos! Köszi :-)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.08.19. 13:18:44

@csilló: A rendes vérzés első napja a ciklus első napja. Vagyis, amikortól tényleg megjön, onnantól számolj.

csilló 2010.08.19. 20:43:39

@Felicitasz: köszi a választ. Ezt a maszatolást amúgy sosem értettem, és eléggé zavaró a számolásban ;-) Üdv!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.08.21. 03:54:04

@csilló: Ha 1-2 nappal a rendes vérzés előtt kezdi, az belefér a normális jelenségek közé. (Ha a ciklus második felében majdnem végig barnás maszatolás lenne, akkor az már nem férne bele.)

mosie 2010.09.15. 20:36:15

@Felicitasz: És az vajon mitől lehet ha ilyen történik? Előző ciklusomban volt, hogy az egész második felét végigpecsételtem, majd amikor ott volt az ideje hogy rendesen megjöjjön, hát meg is jött, és pár nappal hosszabb volt mint szokott és a mennyisége is több volt. Én még a pecsételéses időszakban elmentem nődokihoz, szedetett vetem 5 napon át vérzéscsillapítót, amit kb. akkor kezdtem el szedni amikor rendesen megjött, nem csillapodott tőle, de elmúlt a menzesz kb. 5-6 nap alatt (alapból csak 3-4 napos szokott lenni) és azóta remélem normalizálódtam. Meglátjuk. (most vagyok középidőben kb.)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.09.16. 19:39:24

@mosie: Ennek nagyon-nagyon sok oka lehet. Ha most először történt ilyen, akkor legjobb ha nem foglalkozol vele, mert lehet sima statisztikai véletlen is.

mosie 2010.09.16. 20:37:20

@Felicitasz: Igen, most először történt ilyen, remélem utoljára is.:-)

Lapis Lazuli 2010.09.17. 15:38:17

@Felicitasz: Ó, a csudába. Muszáj orvoshoz mennem ezek szerint. Minden menzesz előtt legalább egy hetet pecsételek, legutóbb kettőt, aztán meg se jött igaziból...

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2010.09.17. 18:08:01

@Lapis Lazuli: Hány éves vagy? Mióta tart a jelenség? Van más egyéb problémád, vagy csak ez? ... Nem kell itt válaszolni, ezek szempontok: ezektől a válaszoktól és még jópár egyéb tényezőtől is függ, hogy kell-e a problémát kezelni és mivel, illetve érdemes-e először valami növénnyel vagy étrendváltással kísérletezni.

Lapis Lazuli 2010.09.17. 21:32:24

Nincs titkom :)) 41, Látva a többi kérdést tényleg dokihoz kell mennem. Valszeg belgyógyászhoz ÉS nőgyogyóhoz. Ha lesz valami eredményem meg fogom kérdezni van-e valami alternatívád.

-agi- 2011.03.17. 17:10:27

Kedves Felicitasz!
Most követtem először a ciklusomat (fogamzás elkerülése céljából), csak az ébr. hőt és a cervix-nyákot figyeltem + ovulációs mikroszkóp.
29 napos volt a ciklus és a hőm. emelkedés a 16. napon következett be. Ovulációs mikroszkóp a 14-15. napon mutatott néhány páfrányt (nyálból), ezt követően 3 napig nem, aztán nem vizsgáltam. Viszont a 22. napon kíváncsiságból megnéztem és tele volt páfránnyal. A hőmérsékletem is emelkedett ekkor (3 lépcsőben emelkedett: 16., 20., 22 nap), bár a 22. napon volt egy kisműtétem (helyi Lidocain érzéstelenítéssel + lecsúszott egy Algopyrin), ez is okozhatta.
A nyák sem volt egyértelmű. Végig a ciklus során többször volt nyújtható, víztiszta, vagy kocsonyás, teljesen száraz sosem voltam. A 22. napon elég termékenynek tűnt. Elképzelhető eszerint, hogy volt egy 2. peteérésem is a 22. nap környékén? A menstruáció az 1. peteéréstől számított 14. nap körül kezdődik ilyen esetben?
Ja, és szoptatok (15 hós a lányom):)
Remélem tudsz segíteni! Köszönöm!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.03.23. 01:47:28

@-agi-: Csak most vettem észre ezt a kommentet, bocsánat a késésért.
Szóval: gyógyszerek befolyásolhatják a nyálmintázatot, úgyhogy ezt a lehetőséget tenném első helyre, de nincs kizárva két peteérés (ezt igazából méhszájvizsgálat tudná vagy tudta volna megerősíteni). A helyzeten még egyet csavar, hogy szoptatás alatt némi túlzással bármilyen ciklus bármilyen variációban bármilyen gyakoriságú vérezgetéssel normálisnak számít.
Vagyis, a két kérdésre: 1. Elképzelhető. 2. Amikor két peteérés van, akkor (is) az első után 14 nappal lehet számítani menstruációra.

-agi- 2011.07.12. 15:22:51

Elnézést, én pedig elfelejtettem visszanézni és megköszönni a választ!!!
Felmerült bennem még egy kérdés: a két peteérés között van-e időbeni korlát (pl. az első petesejt után egy nappal kiszabadulhat még egy, de a második napon már nem)?

Volna még egy kérdésem az LH tesztekkel kapcsolatban, ha lehet.
Az utóbbi ciklusomban párhuzamosan hőmérőztem és LH teszteltem. A teszt a 12. napon pozitív volt, a 13. napon negatív (erőteljes volt a tesztcsík, de nem érte el a kontroll csík intenzitását). Ha jól tudom, ovuláció a + tesztet követő első - napon van. Úgy tippelek, hogy az ovulációm a 13. vagy a 14. napon lehetett (számításba veszem, hogy a 13. napon esetleg egy hígabb vizelet, vagy nem megfelelő időpont miatt volt negatív a teszt). A 16. naptól tekintettem magamat terméketlennek.
A hőmérsékletem a 16. napon emelkedett meg (úgy tudom, ez akár 5 nappal az ovuláció után is megtörténhet). A ciklusom 26 napos volt (26-29 naposak mostanság).
Az LH tesztet azért kezdtem el használni, hogy minél pontosabban be tudjam lőni az ovu időpontját védekezés céljából. Úgy tűnik, a hőm. méréssel napokat vesztünk a "szabad napokból". Szerinted jó ez így, ahogy az LH teszt alapján számoltam? Mennyire megbízható a pozitív LH teszt?
Elnézést a hosszas leírásért és a sok kérdésért!

zümmi 2011.08.29. 14:59:40

Szia!

A reggeli hő mérésénél mekkora "kilengés" fér még bele, hogy pontos is legyen az eredmény? 1 óra (pl egyik reggel 6, máskor fél 7 vagy 7 óra) még pontos eredményt ad? Régen, munka mellett ez egyszerűbb volt, de most a gyerekhez is alkalmazkodnom kell.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.08.29. 20:36:06

@zümmi: Egy órán belüli ingadozás még rendben van.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.08.29. 20:51:00

@-agi-: Két peteérés közt nincs időbeli korlát (akár egy-másfél hét is eltelhet, és emiatt persze kétpetéjű ikrek foganhatnak ilyen különbséggel, sőt, születhetnek is ilyen különbséggel).
A pozitív LH teszt szerintem megbízható. A hőgörbéd nem szokványos ezzel a nagy különbséggel ovuláció után, úgyhogy ha nekem ilyenem lenne, én is LH-tesztelnék és valószínűleg sose hagynám ki a méhszájvizsgálatot, ha komolyan gondolnám, hogy fogamzásgátlásra használom a tüneti-hőmérőzses módszert.
A feltételezett ovuláció után én 72 órát szoktam várni (és ezért annyit is ajánlok) mielőtt terméketlennek tekintem magam. De én extra óvatosnak számítok.
Nem tudom, mennyire opció nektek valami egyéb barrier módszer, de ha nagyon idegesít, hogy "szabad napokat elveszítesz", ugyanakkor pedig biztosra akarsz menni, akkor talán érdemes megfontolni.

-agi- 2011.08.30. 08:01:39

Köszönöm szépen a választ!

Nikócka 2012.01.07. 20:19:01

Szia!

Szeretnék egy kis információt kérni! Mégpedig abból a megfontolásból, hogy én mindenhol azt olvastam, hogy felesleges a reggeli hőmérőzés, ha kb. nem ugyanakkor kelsz minden reggel! Nos, én sajna, vagy "szerencsére" 4 műszakban dolgozom, dehát az ember lánya ilyen állapotok között is szeretne kisbabát. íHárom hónapja mérem a hőmet és ráadásul, saccra a peteérés az éjszakás körüli időszakra esik! Nincs valami amiből kicsit stabilizálni lehetne az így kapott adatokat? Nálam van olyan, hogy ha egy időpontba kelek akkor is 2 akár 3 tizedet is eltér a hőm reggelente, de van, hogy 4-kor kelek, másnap 10-kor és ugyanannyit mutat. Ha éjszakás után 12-kor vagy 13-kor kelek és akkor mérek, akkor vajon többet vagy esetleg kevesebbet mutat mint normálisan?
Köszönöm szépen a válaszod!
Üdv!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.01.07. 21:45:19

@Nikócka: Ilyenkor sajnos tényleg nem sokat ér a hőgörbe: a testhőmérséklet a hajnali órákban a legalacsonyabb, aztán az este felé haladva fokozatosan emelkedik, vagyis ha éjszakás műszak után délben kelsz fel, akkor az így mért hőérték mint "alaphő" értelmezhetetlen. (Magasabb érték lesz mint a test alaphője.)

A peteérés becsült időpontját ilyenkor sokkal jobb ötlet méhszájvizsgálattal, LH-teszttel megállapítani.

Nikócka 2012.01.10. 15:13:24

Szia!

Köszönöm szépen a válaszod! Már meg is vettem a tesztet, mert talán az éjszakázás miatt, de nekem a csökkenés után nem igazán mérhető kimagasló emelkedés, talán annyira emelkedik, mint a süllyedés előtt volt és lassan, van, hogy 3 nap alatt! Ezért is kérdeztem, hogy ha később mérem több vagy kevesebb-e a hő, mert nekem ez a rész nem stimmel! De ha így még többnek kellene lenni, akkor az is lehet, hogy nincs peteérésem!?
Ez az LH teszt ezt is bizonyossá teszi, ugye? Ha ez kimutatja, akkor van peteérés? Olvastam olyat is, hogy peteérés van, de tüszőrepedés nincs. Ez már számomra bonyolultabb, remélem ebbe már nem kell belemerülnöm! :)
Nem vagyok egy nagyon értelmetlen típus, de nekem a méhszájvizsgálat nem sokat mond, valszínüleg nem tudom kitapintani rendesen, egyszer puhább mindenhol minden és megvan váladékozás, majd kicsit minden merevebb, keményebb! De nem érzem pontosan mit is kellene kitapintani! Lehet, hogy amikor lent van sem érem el???
Köszönöm válaszod!!!
Üdv!

Nikócka 2012.01.31. 10:12:48

Kedves Felicitasz!

Mint legutóbb is írtam, megvettem az ovulációs tesztet, de szerencsére nem volt rá szükségem, mert már nem is jött meg és a terhességi teszt is pozitív! Köszönöm szépen mind a segítőkész válaszod, mind az egész blogod, mert úgy gondolom, hogy nagyon sok szuper infó van benne, nagyon jól összeszedett és nagyon sokat segített!
Köszönöm mégegyszer!
Üdv!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.01.31. 15:20:52

@Nikócka: Nagyon örülök, és annak is, hogy egyáltalán nem kellett elméleti részletekkel foglalkozni; boldog babavárást kívánok.

ildyko 2012.02.07. 14:11:12

Kedves Felicitasz!
Most kezdtem csak olvasni az oldalt, de máris a kedvencem.
Mi is babát tervezünk, igaz, ez még csak a próbálkozás második hónapja (lenne), de pont most akadt egy elég nagy problémám. 28 naposak a ciklusaim, legutóbb jan.28-án volt mensesem. Ez az a hét, amikortól érdemes lenne próbálkozni, de sajna lebetegedtem. 3 napig lázas voltam (már nem), de antibiotikumot (Amoxicillin) kell szednem. Emiatt szerintem sárgás váladékozásra lettem figyelmes, és egyéb égő-fájó tünetekre. Szerinted érdemes még egyáltalán próbálkoznom, teherbe eshetek?
Nagyon várom válaszod!

Copfi (törölt) 2012.02.07. 20:30:28

Kedves Felicitasz!
Nagyon tetszik a blogod! Teljesen ember közeli, és jó olvasni a sajátod és mások tapasztalatát ugyan abban a témában. A családtervezés és babavárás témában még "gyerek cipőben járok".:)Kb. 6 hónapja nem szedek fogamzásgátlót, de komolyabban a témával most kezdtem foglalkozni. Ez az első hónap, hogy elkezdtem mérni a reggeli hőmérsékletem. Igazából még csak 3 nap telt el, de folyamatosan emelkedik. Ma már 36,6-ot mértem, 2 nappal ezelőtt pedig 36,2. A ciklusom 7.napján vagyok, nem korai még az ilyen magas hőmérséklet? Illetve én éjszaka mindig felkelek pisilni, ez mennyiben befolyásolja az eredményt? Szerinted mikor érdemes az LH tesztet megcsinálnom?
Válaszodat előre is köszönöm!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.02.07. 21:41:06

@ildyko: Az elvi válasz az, hogy igen, teherbe eshetsz (elképesztő körülmények közt teherbe esnek esnek emberek, pár nap amoxicillin az bagatell ;-)). A tüneteid viszont látatlanban arra utalnak, hogy az amoxicillin egyik rutin mellékhatásával küzdesz (élesztőgombás fertőzés), úgyhogy sürgősen szerezz be valami Canesten jellegű krémet vagy hüvelytablettát, és ha néhány nap alatt nincs jelentős javulás, akkor keresd fel az orvosodat. Amúgy viszont ha a tüneteid enyhék, vagy már maguktól is múlófélben vannak, és tényleg csak az a kérdés, hogy "érdemes-e próbálkozni", akkor hogyne, próbálkozni mindig érdemes.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.02.07. 21:48:59

@Copfi: A kérdésedre a tankönyvi válasz az, hogy "elégtelen információ". Három darab hőértékből az égvilágon semmilyen következtetés nem vonható le. (Illetve, de, mert ha mindegyik 39 fölött lenne, akkor már most azt mondanám, hogy menj orvoshoz, vagy pedig rossz a hőmérő ;-))
Fél évnyi teljes grafikonból már látszanak tendenciák, de addigra ezt fél évig csinálni kell. Ha éjszaka felkelsz, az alapból nem befolyásol semmit, de ha ez az "éjszaka" hajnal ötkor van és hatkor mérsz, akkor magasabb alaphőre lehet számítani. Mérés előtt legyen legalább 3 óra alvás a pontos adatokhoz.
LH tesztet a 10. nap körül érdemes kezdeni, de ez az egyéni ciklushossztól, illetve annak variabilitásától függ (vagyis hogy mennyi a különbség a valaha volt legrövidebb és leghosszabb ciklusod közt). Egy másik posztomban van erről részletesebb leírás:
felicitasz.blog.hu/2009/09/10/kisbabat_nekunk_most_azonnal

ildyko 2012.02.08. 08:59:03

Kedves Felicitasz!
Köszönöm a választ!

Copfi (törölt) 2012.02.08. 13:24:11

Kedves Felicitasz!
Köszönöm gyors válaszodat! Sejtettem, hogy a 3 mérés, nem mérés, de a többi kérdésben viszont megkaptam a válaszokat!
Mégegyszer köszönöm!

ildyko 2012.02.13. 17:51:09

Kedves Felicitasz!

Az LH teszt ma lett pozitív, a párommal már harmadik napja minden nap "együtt voltunk". Úgy hallottam, napi egy együttlét az ajánlott, ha babát szeretnénk. Vagy lehet többször is?
Nagyon várom válaszod!

Felis 2013.11.28. 23:54:39

Kedves Felicitasz!
Szoptatás alatt, ha még nem indult újra a ciklus, érdemes hőgörbét figyelni? Ki lehet olvasni belőle bármi értelmezhetőt?
Előre is köszönöm!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.12.08. 14:59:32

@Felis: Ez attól függ, mennyit alszol, és mennyire tudsz reggelente ugyanabban az időpontban mérni, úgy hogy két órával előtte nem voltál fél órát már egyszer ébren.

Az első peteérést elég jól bejelzi a görbe, de a teljesen szubjektív magánvéleményem az, hogy fölösleges volt az első pár hónapban hőgörbéznem. Az újrainduló ciklusom utólag igazolta az adatokat (amolyan "ó, akkor mégse csak a nátha miatt volt hőemelkedésem" jelleggel), de amúgy magukból a számokból nem következtettem volna erre.

Nagy Henriett 2013.12.09. 15:02:27

Kedves Felicitasz! Most találtam erre az oldalra.Növ.12-én a menszes elsö napján kezdtem a höm mérni.Amit szeretném ha megnéznél és értékelnéd.27-28 naposak a ciklusaim.jövöhonapban kezdjük a lombikot.Elvileg ma vagyok a28.napon,menszesz még sehol.www.ciklus.hu/images/diagramok/f76f0770237267799cf3668c9c8992e5_131112_131209_1386547200_.png

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.12.09. 17:03:31

@Nagy Henriett: Nekem ez első ránézésre teljesen rendben van, de előzmények mindennemű ismerete nélkül ez még csak az "egy adat nem adat" kategória.
A zöld vonal csak a program szerint peteérés vagy volt más jele is?
Nagyon hosszúnak találom a 8. és a 17. nap közt kihagyott időt. De persze ehhez sem tudom, hogy mióta próbálkoztok, mennyi idő és milyen vizsgálatok előzték meg a lombik melletti döntést, kinél van a (nagyobb) probléma - summa summarum, ez így ebben a formában nem elégséges adatközlés.

A görbe felől még terhes is lehetnél, de ezt azért csak némi szájhúzogató hezitálással merem leírni is, mert ilyet nem nagyon lehet csak úgy beszólni annak, aki a jövő hónapban már lombikra megy és nyilván tucatjával tud maga mögött sikertelen próbálkozással végződő hónapokat.

Ha 28 naposak a normális ciklusaid, akkor nekem nem tetszik az a zöld vonal, ez így túl rövid luteális fázis (ami egyben lehet termékenységi probléma oka), de másfelől ha előzetes figyelmeztetés nélkül soksok 28 napos cikluslap között látnám ezt, akkor én elsőre és rutinból a 16. napot jelöltem volna be a peteérés napjának. És már csak emiatt is problémásnak tartom, hogy a 12-18. ciklusnapok közt nem voltatok együtt. De ilyet is csak hezitálva tudok leírni egy olyan helyzetben amikor már ki tudja hogy mióta próbálkoztok eredmény nélkül.

(Parafrázis: Ha ugyanezt a cikluslapot egy "kezdő" küldte volna, akkor neki azonnal azt írnám vissza, hogy ennyi szex nem lesz elég; ilyen hosszú szünettel akár minden hónapban máskor próbálkozva is le lehet maradni minden hónap petesejtjéről, a sima statisztikai véletlen kifürkészhetetlen gonoszsága miatt.)

Nagy Henriett 2013.12.09. 17:20:47

@Felicitasz: A program szerint ekkor volt peteérésem.csak azért nem tudunk olyan sürün együtt lenni,mert a párom 11 naponta van ithon(munkábol adodoan)a ciklusaim 3honapra visszamenöleg hol 27 hol meg 28 napossak.Volt 3 sikertelen inszemünk,meg egy csomó vizsgálatok.a méhemet kettészelte egy sövény amit sikerült kiirtani. pajzsmirigy alulmüködésre meg letroxot szedek.Hát naggyábol ennyi az elözmény.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.12.09. 18:41:29

@Nagy Henriett: Fú, akkor ez nagyon bőven meghaladja a kereteimet és akkor további belepofázás helyett azonnal vissza is térek ahhoz a kiinduló állításomhoz, hogy ez a hőgörbe "mint hőgörbe", és mint kontextuson kívüli egy darab adatsor, első ránézésre akár normális is lehet, azzal a kitétellel, hogy ha én értékelném ki és nem a szoftver, és nem tudnék semmi egyébről, akkor a 16. ciklusnaphoz tennék egy kérdőjelet, felvetve annak lehetőségét, hogy esetleg nem mégis aznap volt-e a tüszőrepedés egész véletlenül.

Nagy Henriett 2013.12.09. 20:48:29

Köszönöm a válaszokat.

KEmőke 2015.06.28. 09:43:24

Kedves Felicitasz!

Szeretnék egy kis segítséget kérni. Első babám előtt évekig hőmérőztem, mert annyira össze vissza volt a ciklusom, hogy csak így tudtam megállapítani, hogy mikor fog megjönni. Most újra szeretném kezdeni, mert hamarosan tervezzük majd a második babát, és nekem nagyon megnyugtató volt az elsőnél, hogy tudtam a fogantatás időpontját.
Jelenleg még nincs menstruációm és leginkább még szoptatok. Ma este pl. így alakult az éjszakánk:
10kor lefeküdtem, majd fél 12kor ébredt először a kislányom. Kivettem megszoptattam és mindketten bealudtunk, majd 2kor ébredtem újra. Akkor visszatettem őt a kiságyba, majd kimentem inni, meg wc-re. Visszafeküdtem, majd 4kor újabb etetés. Itt mielőtt kivettem volna az ágyból mértem egy hőt, 36,0 lett. Szopi közben megint mindketten bealudtunk. Ezután 6kor ébresztett a kislány, hogy ő már kelni akar. Itt is mértem egy hőt, ami ugyan annyi lett. Régen ha, így eltolva mértem, akkor azt tapasztaltam, hogy kb. óránként emelkedett egy tizedet a hőm, de mostanában ilyet nem tapasztalok. Ez a szoptatás miatt van? Illetve, ha csak 2 órát alszok, akkor lehet pontos az eredmény? Mikor érdemes ilyenkor mérni a hőt? Mire figyeljek oda ebben a helyzetben? Mert most kicsit tanácstalan vagyok, hogy a változások, amiket tapasztalok, azok a mérés hibái, vagy csak a szoptatás miatt tapasztalom ezeket. Lehetséges lenne, hogy ebben az új helyzetben újra meg kell ismernem a testem jelzéseit?

Köszönöm a segítségedet!

Üdv.: Emőke

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2015.06.30. 17:09:27

@KEmőke: Az egymondatos ökölszabály az, hogy szoptatás alatt minden normális, és mindennek az ellenkezője is normális. Vagyis: ha szoptatsz és még nincs ciklusod, akkor jó eséllyel értelmezhetetlen hőgörbéid lesznek.
Mennyi idős az első babád?
Szerintem érdemes megvárni az első menstruációt, és akkor újrakezdeni a hőmérőzést, lehetőleg mindig ugyanabban a reggeli időpontban (függetlenül a szoptatástól / alvástól) - nem lesz hibátlan, de legalább EGY állandó faktor lesz az adatsorban, az időpont.
Akkorra lehet hogy a szoptatási/ alvási mintázat is változni fog, és kicsit megbízhatóbb hőgörbéket fog eredményezni.
És igen, újra kell tanulni, két szülés közt egy sor dolog változik. És mondom, ameddig szoptatsz, teljesen abszurd adatok is lehetnek normálisak.

KEmőke 2015.07.02. 09:31:25

Köszi a választ! :) 7 hónapos a kislányom. Igazából olyan 1 éves kora körül szeretnénk elkezdeni próbálkozni. Arra gondoltam akkor, hogy ha addig nem jönne meg a menstruációm, akkor legkésőbb akkor elkezdenék hőmérőzni. Szerinted lesz annak értelme? Ha pont sikerülne elkapni az első peteérést, akkor utólag fogom látni a hőgörbéből? Illetve a várandósságra jellemző magas hőmérséklet előfordulhat szoptatás alatt is anélkül, hogy babát várnék?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2015.07.02. 16:44:11

@KEmőke: Ha pont sikerül elkapni az első peteérést, az visszamenőleg jó eséllyel fog a hőgörbéből látszani. Azért írom, hogy "jó eséllyel", mert a második kérdésedre is "igen" a válasz: szoptatás alatt is lehet a várandósságra jellemző magasabb testhőmérsékleted, anélkül is, hogy babát várnál.
A két szempont eredője az, hogy "akár lehet is" értelme 5 hónap múlva komolyabban elkezdeni hőmérőzni, ugyanakkor elképzelhető, hogy nem sok értelme lesz.

Amikor én szoptattam az egyévesemet, akkor nekem már volt követhető ciklusom és nagyjából értelmezhető hőgörbém, de a szoptatás miatt időnként voltak napok-hetek amikor a hőgörbe teljesen randomnak tűnő hülye számokból állt, főleg a ciklus második felében, ami ugye azért bosszantó mert pont ott kéne a korai terhességnek először látszania; voltak anovulációs ciklusok (28 nap meg minden, de igazából nem volt peteérés); volt minden. Tényleg leszögezném, hogy szoptatás alatt minden normális, és az ellenkezője is az.

KEmőke 2015.07.13. 15:09:47

Már csak egy kérdésem maradt. Érdemes terhességi tesztet csinálni majd akkor is, ha nem látom mondjuk a hőgörbén, hogy babát várok? Szoptatás alatt, hogyan változik a babavárásra jellemző hőgörbe? Előfordulhat, olyan, hogy az ember várandós, de mégis ugrál a görbéje?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2015.07.13. 16:56:28

@KEmőke: Ha valammi gyanús, akkor szerintem mindig érdemes terhességi tesztet csinálni. A hőgörbe attól függ, hogy milyen gyakori még azon a ponton a szoptatás - ha már csak reggel meg este van például, és/vagy az illető nő mázlista és a koraterhességgel a szoptatás nem interferál, akkor a hőgörbe is be tud állni stabilra. Néha a már meglevő gyerek jelzi be a koraterhességet, tesztelés előtt is, mert a megváltozott ízű tejet egy az egyben visszautasítja. Vagy valami szokásos koraterhességi jel van, másképp feszül a mell, bizonyos szagok idegesítenek stb., ezek a jelek általában az előtt megvannak, hogy a hőgörbén látszana a terhesség.
Ezek egyben "gyanús jelek" is amik nyomán érdemes tesztelni, akkor is, ha a hőgörbén (még) az égvilágon semmi nem látszik.
Az ugráló hőgörbe viszont azért érdekes utána, mert néha ez az első jele annak, hogy ha a szoptatást nem hagyjuk abba, akkor az új baba nem tud megmaradni, egyszerűen nem lesz megfelelő hormonális háttér az új terhességhez. Ez az az eset amikor a szoptatás "interferál" az új terhességgel, és a hőgörbe ezt majdnem mindig hamarabb jelzi mint ahogy a figyelmeztető koraterhességi vérezgetés elkezdődik.

Summa summarum, mindig érdemes tesztelni amikor a kérdés komolyan felmerül.

KEmőke 2016.02.09. 07:31:01

Szia! Ismét szeretnék egy kis segítséget kérni. Elkezdtünk próbálkozni decemberben, de a hőmérőzést nem kezdtem el, mivel még akkor nem jött meg. Az első peteérésem karácsony elötti napokban volt. Ezt nyák tünetből és méhszáj figyelésből vettem észre. Akkor pont sokszor is voltunk együtt, így január elején csináltam egy tesztet ami pozitív lett, majd pár nappal késöbb megjött. Ez január 12-én volt. Azóta csinálom a hőmérőzést is. Már egy ideje azt érzem, hogy elindul valami aztán még se lesz belőle semmi. Van egy pár napig nyákom, nem a legtermékenyebb, aztán párnapig semmi, majd megint. A méhszájam is nyitottabb, de szerintem ez még nem az igazi. Lesz ebből valahi is valami? Illetve mit látok egy anovulációs ciklusnál? Jah és még mindig szoptatok. Köszi a segítséget!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2016.02.13. 22:25:17

@KEmőke: Az utolsó előtti mondatod a kulcsa mindennek: szoptatás alatt bármi lehet, és annak az ellenkezője is, és épphogy elkezdtél hőmérőzni, úgyhogy 3 hétnyi adatból az égvilágon semmilyen következtetést nem lehet levonni.
Emiatt nem is kezdeném el a meglevő adatokat sem értelmezni; felelőtlen dolog volna. Nyugodtan próbálkozzatok, és az adatgyűjtés csak egy ezzel párhuzamos tevékenység, azért, hogy hamarabb legyen annyi követett ciklus, amennyiről már gondolkodni is lehet.

Anovulációs ciklusban nincs peteérés, vagyis nincs luteális fázis, vagyis nem lesz karakterisztikus hőemelkedés, és az ilyen ciklusok végén a vérzés nem azért indul meg, mert lecsökken a progeszteronszint, hanem kb. ugyanolyan mint az ösztrogénes áttöréses vérzés.
A nők kb. harmadának minden évben van legalább egy ilyen ciklusa, és gyakorlatilag minden nőnek van élete során néhány. Alapesetben a hőgörbén kívül semmi nem jelzi (vagyis de: az alacsony progeszteronszint is indikátor, de hát ahhoz már egy vérvétel kell legalább). Maga az anovulációs ciklus sem jele önmagában semmilyen egészségügyi problémának, stressztől életkoron át szoptatásig bármi állhat mögötte, "előfordul", és kész.

KEmőke 2016.02.15. 12:45:46

Köszi! :)
A méhnyakkal kapcsolatban lenne még egy pár kérdésem, mert ezt eddig nem csináltam, és nem teljesen világos a dolog. Peteérés környékén ugye kinyílik a méhnyak. Peteérés után pedig visszazáródik. Ez a visszazáródás mennyi idő alatt történik meg? Vagy ez is teljesen egyéni, és ki kell ezt is tapasztalni? Van ennek valami időbeli határa?
Illetve még annyi, hogy anovulációs ciklusnál csak utólag lehet látni, hogy ez a ciklus az volt? Ha megjön a vérzés, és látom, hogy nem volt hőmérséklet emelkedés? Vagy ezt közben is lehet látni valamiből? Ilyenkor a méhnyak és a nyák mit csinál? Vagy mindenféle variáció lehetséges?
Tudom, hogy most szoptatok és ezért most amúgy is minden lehet, de az érdekelne, hogy ha teljesen normálisan működne a hormonrendszerem, akkor a fenti dolgok, hogy lennének. Később szeretném majd ezt a fogamzásgátló módszert használni, és nem igazán találtam ezekre a kérdésekre választ. Tudnál esetleg ötletet adni, hogy hol tudnék ennek még jobban utána olvasni? Te honnan tanultad ezeket meg? Köszi a segítséget!

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2016.02.19. 17:36:42

@KEmőke: Méhnyak: egyéni variáció, amit ki kell tapasztalni, és terhességekkel, korral stb. változik is.
A "tankönyv" úgy néz ki, hogy 28 napos ciklusnál, ahol a 14. napon van peteérés, a peteérés előtti időszak már termékeny fázisnak számít, plusz a peteérés napja, meg még az azt követő nap. Elvileg a 16. napon a teherbe esés esélye már nagyon kicsi (megint mondanám, hogy azt a tankönyvi ciklust ismertetem, ami a mesében van ;)), és családtervezés jelleggel erre a 16. napra szoktak biztonsági jelleggel még kettőt rátenni, mielőtt a 18. naptól hivatalosan is terméketlennek minősítenék a fázis maradékát.
Vagyis, aki ilyen ciklussal a 18. nap környékén még "érdekes" jeleket tapasztal, termékeny nyákot, meg kicsit nyitott méhszájat, az kezdjen el gyanakodni, hogy például két peteérése van az adott ciklusban (így készülnek a kétpetéjű ikrek). Szóval, mondjuk, hogy a peteérés utáni 4. nap az már mindenképpen "határnap".

Anovulációs ciklus alapesetben már közben is látszik, tipikusan azzal, hogy nincs karakterisztikus hőemelkedés a ciklus közepén, és nincs középidős nyák, vagy sokkal kevesebb van, vagy nem az áttetsző-nyúlékony, hanem a ciklusban máskor is szokásos fehéres, és a méhszáj is terméketlen fázist mutat, holott "most kéne lennie" a pateérésnek.

Megpróbálok modern szakirodalomnak utánanézni. Én ezt a századforduló ;) környékén tanultam, és azóta biztos hogy ezrével vannak már sokkal korszerűbb információs anyagok mint akkoriban. (És akkoriban katolikus jegyesiskolákon lehetett a dologról a legtöbbet hallani - hétvégén ha lesz időm, visszajövök még ide és kommentelek anyagokat.)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2016.02.21. 23:14:43

@Felicitasz: Kicsit utánanéztem a szakirodalomnak, és némi meglepődéssel látom, hogy ugyanazok a dolgok vannak, mint az én időmben. Még mindig a Kippley házaspár természetes családtervezés könyvét hivatkozzák a legtöbben (magyarul 1986-ban adta ki a Szent István Társulat és a Szindbád, ez egyszerűen hihetetlen), és a magyar tcst-tanácsadókat még mindig ugyanannak a német központnak az anyagából képzik, illetve a plábániai jegyesiskolákon ha nincs hivatalos tanácsadó, mint amilyen például Déri Éva Kecskeméten vagy Dr. Egri Laci meg a felesége, Kati, a budapesti egyetemi lelkészségen, akkor egy vagy több erre vállalkozó jófej házaspár tart kurzust vagy legalább egy előadást.

Ezen a pdf-en van egy nagyon hasznos munkafüzet:
www.magyarkurir.hu/sites/default/files/hirek/egyeb/tcst.pdf

de valami érthetetlen okból Sensiplan néven emlegetik a módszert azon a linken ahol a németből átvett tankönyvet meg ezt a hozzá tartozó munkafüzetet meg lehet rendelni, azt a benyomást keltve, hogy ez valami "levédett" dolog.

Katolikus oldalakon kívül mást nem is találtam. Vagyis, de - de a La Leche füzet (Szoptatás és termékenység) meg a Hormonmentes.hu is ugyanabból az ismert szakirodalomból dolgozik, és a katolikus oldalakon több a gyakorlati részlet, mert ugye ez "nekünk" tényleg fontos, hogy hogy kell jól csinálni, minél konzervatívabban egyházkövető valaki, annál inkább.

És hát nyilván én is innen tanultam, meg az egyházi köreimen belül a nálam tapasztaltabb házaspároktól / feleségektől, meg azóta nekem magamnak is "évtizedes" tapasztalatom van a tárgyban, egyházi kontextustól függetlenül is, csak nagyon meglepődtem azon, hogy az internet nincs tele információval (egek, nekem ezt a blogot tényleg folytatom kéne).

A munkafüzetben sok cikluslap van magyarázatokkal, a második felében minden kérdésre ott van a megoldás is, van benne monofázisú ciklus, rövid luteális fázisú ciklus, terhesség, változó időpontban jelentkező peteérés, változó számú nap a nyáktünet megjelenése meg a hőemelkedés között; meg néhány mondat arról, hogy mit hogyan kell értelmezni, azzal a záradékkal, hogy ezt tényleg több hónap megtanulni és kitapasztalni.

KEmőke 2016.02.27. 13:00:49

@Felicitasz: Köszönöm szépen a segítséget! :) Közben és is megtaláltam a tcst honlapot, és csinálnak is tanfolyamot a lakhelyemhez közel. Egyenlőre mondjuk nem akarok elmenni rá, mert több gyereket is szeretnénk, majd inkább csak utána, ha még akkor is bizonytalannak érzem magam a dologban. Addig figyelgetem magam, meg elolvasom a Kippley könyvet (remélem megtudom venni valahol). Köszönöm a pdfet majd ezt is elolvasom. Amúgy tényleg borzasztó, hogy mennyire nincs információ erről a neten, pedig ez egy nagyszerű dolog. Nem kell hormont szedni, nem kell idegen testet a méhbe helyezni, nincs mellékhatása. Persze cserébe egy kis odafigyelést igényel.
Közben a 44. napon lehet hogy végre meg volt a peteérésem. Bár még nem akarom elszólni. Kell még 2 megemelkedett hőmérséklet. Hétfő óta nyitva van a méhszájam és csütörtökön volt utoljára termékeny nyákom. Ma először mértem emelkedett hőmérsékletet. Szóval most nagyon bizakodok. Még egyszer köszönök mindent! :)

cshJanka 2016.10.25. 23:39:22

@Felicitasz: Szia Felicitasz! Én azon dolgozom, hogy legyen minél több infó a témában. És a célom pont az, hogy kiemeljem a módszert az egyházi kontextusból (ez az amerikai termékenységtudat - Fertility Awareness irány). És éppen ezért én más szakirodalmakból (is) dolgozom. Persze olvastam a Sensiplan könyvet is, a Kippley könyvet is ismerem (ami nagyon elavult szerintem, főleg szemléletében), a Billings könyvet is, a Szil Tamás-Bippan Norberg könyvet is - nagyjából ezek vannak magyarul. De ezen felül az amerikai szakirodalom egyre nagyobb a témában, rengeteg fontos könyv van angolul. És egyébként Angliában végeztem a tanár képzést. Szóval én sok más szakirodalomból is dolgozom. Konkrétan végigolvastam a rengeteg kutatást a témában az elmúlt évekből. Úgyhogy elég naprakész a tudásom. :) Rengeteg infó van a blogomon, van tanfolyamom is, és FB csoport is, ahol nagyon sokat lehet tanulni. A módszer természetesen ugyanaz (hőmérőzés+nyák+méhnyak). Nem én találtam fel a spanyol viaszt. Csak a megközelítésem és a kommunikációm más egy kicsit. Janka voltam, hormonmentes.hu

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2017.12.25. 17:33:15

@cshJanka: Ha még erre jársz, mondjál néhány modernebb szakirodalom címet légyszi. Én egy ideje nem családtervezés-centrikusan nyomom, szóval ha valami megjelenik magyarul és megírod ide, akkor az azonnal segítség lesz másoknak is, és akkor innen is rád lehet találni azonnal. Nagyon jó, ha végra van nem-csak-egyházi vonalra kihegyezett komoly színvonalú képzés.

cshJanka 2018.01.19. 11:56:56

@Felicitasz: magyar nyelvűből modernebbet a Sensiplan könyvnél nem tudok sajnos, az a legújabb. Angolul viszont a Taking charge of your fertility az alapkönyv (500 oldalas, és rendkívül részletes). De tervben/folyamatban van saját könyv a témában, hasonló részletességgel. :) Addig is a blogomon rengeteg infó van a témában, érthető, fogyasztható módon. Youtube-on megtalálható a TED-x beszédem, és online tanfolyamom is van. Fontos, hogy én világi módon, tabumentesen, mindenkinek elérhetően beszélek a témáról, tehát arról is, hogy milyen más védekezési módok vannak. Akinek a vallási elvek is fontosak a módszerben, azoknak a TCST oktatókat javaslom.
süti beállítások módosítása