Felicitász blogja

Terhesség, szülés, babázás, gyereknevelés. Gyógynövények, életmód, egészség. Szakirodalom, meg a szokásos tanácsaim gyűjteménye.

©

A blogon megjelenő írások, illetve azok részletei csak a szerző engedélyével, a blog linkjének feltüntetésével használhatók fel vagy közölhetők máshol.

Email: felicitasz@vipmail.hu

Facebook

Ennyien olvastok most

Locations of visitors to this page

Címkék

antibiotikum (2) antidepresszáns (5) anyanyelv (3) apa (3) aranyér (1) asszonygyökér (1) autizmus (6) autonómiára nevelés (5) baba (18) bábaság (22) balett (3) berry (1) beszédtanulás (11) bogyó (1) bölcsőde (1) boldogság (1) büntetés (4) burokrepedés (2) citromfű (2) családtervezés (8) csalán (1) császármetszés (14) császárseb (3) dicséret (3) d vitamin (1) egészség (15) életmód (13) elfogadás (3) engedetlenség (2) epidurális érzéstelenítés (2) érzelmi nevelés (1) eufenika (2) evésproblémák (1) fájdalomcsillapító (9) fejfájás (1) fejlődési rendellenesség (3) felicitasz (22) feminizmus (2) fészekrakó ösztön (2) fogamzás (4) fogamzásgátlás (3) fogamzásgátló tabletta (1) folsav (8) frontérzékenység (1) gátseb (1) genetikai tanácsadás (2) geréb ágnes (2) gyász (2) gyereknevelés (14) gyerekszám (6) gyerekvállalás (13) gyermekágy (12) gyermektelenség (7) gyógynövény (12) gyógyszer (7) h1n1 (11) halloween (1) harry (1) harry potter (10) hiszti (5) hőgörbe (1) hólyaggyulladás (1) homeopátia (1) hőmérőzés (1) hozzátáplálás (5) húsvét (1) idegennyelv tanulás (6) immunitás (3) influenza (13) influenzavírus (2) iskola (4) jutalom (2) kanada (22) kányabangita (1) karácsony (4) kétnyelvűség (6) kézzel tágítás (1) kiságy (1) kisgyermekkor (18) köhögés (1) kolin (1) költözés (1) komló (1) korai fejlesztés (10) korai vajúdás (2) koraszülés (2) korcsolya (1) kórház (3) kormányrendelet (1) lázcsillapító (2) levendula (2) magzatvédő vitamin (3) magzatvíz (1) meddőségi kezelés (3) medveszőlő (1) menstruációs ciklus (4) mese (11) meseterápia (1) mikulás (1) mióma (1) mmr (2) montessori (4) napirend (4) nátha (4) nevelés (2) nyugtató (3) oltás (14) omega 3 (3) öngyilkosság (1) orvos (20) otthonszülés (27) otthonszülés kormányrendelet (3) óvintézkedés (12) óvoda (5) ovulációs teszt (1) oxitocin (3) párkapcsolat (10) peteérés (2) peteérésjelző (1) pg53 mikroszkóp (1) potter (1) pozitív (1) pozitív nevelés (7) prom (1) pronatalizmus (2) pszichoterápia (20) ptsd (8) rák (2) rooming in (2) szaporodási ösztön (2) székrekedés (1) szeretet (6) szoptatás (14) szülés (27) szülésélmény (1) szülésindítás (5) szülési terv (1) szüléstörténet (1) szülés utáni depresszió (9) születésélmény (2) szűrővizsgálat (9) tájékozott döntés (10) tápanyagszükséglet (12) táplálkozás (11) tápszer (3) tea (11) teherbe esés (10) tehetséggondozás (6) tej (2) tens (2) teratológia (1) terhesgondozás (10) terhesség (14) termékenységi problémák (6) termékeny nap (3) természetes családtervezés (2) terminustúllépés (4) tigrisanya (2) többnyelvűség (3) tokofóbia (3) tőzegáfonya (2) tudomány (2) tudomany (1) túlhordás (3) tüneti hőmérőzéses módszer (1) tűzvédelem (1) újévi fogadalom (3) újszülött (12) ünnep (13) usa (19) utófájások (1) valentin nap (1) vas (2) vashiány (4) vérszegénység (3) zöld (1) zöld tea (1) zsurló (1) Címkefelhő

Friss kommentek

Az első bábák, akik engedéllyel kísérnek otthonszülést

2012.03.23. 21:50 Felicitasz

Ma délelőtt sajtótájékoztatót tartott a Semmelweis Mozgalom, és hivatalosan is közölték, hogy március 19-én megszületett az első olyan kisbaba, akinek világra jötténél már működési engedéllyel rendelkező bábák segédkeztek. 
Ahogyan erről beszámoltam, a kisbaba születése előtt egy héttel kapta kézhez a működési engedélyét az A Te Szülésed Intézeten Kívüli Szülészeti Ellátást Nyújtó Kft.

A hosszú cégnevet egyszerűen csak úgy fordítottam le konyhanyelvre, hogy "igen, a Vincze Felícia", de igazából ketten vannak, Lukács Judit és Vincze Felícia, és ahogy a Semmelweis Mozgalom sajtóközleményében olvasható, egyelőre ők maguk is alig hiszik el, hogy már van engedélyük. Sok éve tartó küzdelem ért ezzel a számukra véget: egy ideig kétséges volt, hogy a kormányrendelet első változata által megszabott teljesíthetetlen követelményeknek egyáltalán bárki is meg tud-e majd felelni. Az egyeztetések során a kórházon kívüli szülést szabályozó rendelet számos ponton változott még, és a minisztérium ígérete szerint a gyakorlati visszajelzések során továbbra is lesz mód az esetleg később felmerülő nehézségeket korrigálni.

Az A Te Szülésed Intézeten Kívüli Szülészeti Ellátást Nyújtó Kft. a Generali Biztosítóval kötött felelősségbiztosítást. Vincze Felícia egy korábbi interjúban elmondta, hogy a közhiedelemmel ellentétben egyáltalán nem ez volt az ügyintézés legnehezebb része, hanem az ÁNTSZ-szel való, ezernyi gyakorlati részletkérdést érintő egyeztetés, illetve egy olyan gyermekorvos találása, akinek módjában és szándékában áll egy bábapraxissal együtt dolgozni, és meg is tud felelni a kormányrendelet szabta, újszülött-ellátásra vonatkozó speciális követelményeknek.

Vincze Felícia eredetileg fizikus (ezen azonnal lehidaltam amikor először hallottam róla :-)), Szegeden végzett 1996-ban. Hét gyereke van, az első ötöt kórházban szülte Magyarországon, a hatodikat bábával Kanadában. Neki is ugyanolyan meghatározó élmény volt a kanadai bábaságról szerzett személyes tapasztalata, mint nekem, és mindketten arra jutottunk, hogy Magyarországon is valami hasonló kellene. Az ügy érdekében én úgy döntöttem, hogy elkezdek magyarul írogatni a bábaságról, ő pedig úgy döntött, hogy maga is bába lesz, és Magyarországon fog praktizálni.

Diplomáját az Egyesült Államokban, a Midwives College of Utah mesterképzésén szerezte (a hetedik gyermeke az USA-ban született, otthon), a gyakorlati ideje alatt 15 különböző bábával dolgozott együtt Texas és Indiana államokban, otthonszüléseknél és születésházban is.

Lukács Judit eredetileg is szülésznő, és öt gyermek édesanyja. A Debreceni Egyetem főiskolai karán, majd a SOTE-n szerzett szülésznői diplomát. Mentőápolói végzettséggel is rendelkezik, valamint elvégezte a Károli Gáspár Református Egyetem mentálhigiénés segítői képzését. Habár kórházban is dolgozott önkéntesként, alapvetően otthonszüléses bábának tartja magát, és a Napvilág Születésházban volt eleinte dúla, utóbb hét évig bába.

Március 19-én ők ketten, valamint egy dúla voltak jelen a 3500 g-os Purosz Filipposz születésekor, és nyitottak új fejezetet a magyarországi otthonszülések történetében. (Filipposz édesapja nyelvtanár, fordító, a közismert kis kék görög útiszótár szerzője, édesanyja szintén nyelvtanár, és maga is dúla. Filipposz a negyedik kisfiuk.)

A mai sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a kórházon kívüli szülészeti ellátás ügyében számos probléma vár még megoldásra: egységes bábaprotokoll kialakítására van szükség, illetve a bábák tevékenységi körének (kompetenciájának) kiszélesítésére, például azért, hogy orvosi utasítás (azaz orvos jelenléte) nélkül is alkalmazhassanak bizonyos gyógyszereket, és egy komolyabb komplikáció esetén is elkezdhessék a veszély érdemi elhárítását már azelőtt, hogy a mentő megérkezne vagy a kórházi transzfer megtörténne. Indokolt lenne a kórházon kívüli szülészeti ellátás OEP-finanszírozása, és a törvényi szabályozásban később majd vissza kell térni arra a kérdésre is, hogy végülis mennyi szülészeti gyakorlattal nyújtható kórházon kívüli ellátás. (A kötelező gyakorlatot szabályozó részt jelenleg kivették a rendelet szövegéből, éppen azért, mert az eddigi szabályozatlanság miatt gyakorlatilag senki sem tudott igazolható kórházon kívüli gyakorlatra hivatkozni, ugyanakkor néhány év múlva ez már nem jelent többé problémát.)

Valamennyi jelenlevő megfogalmazta, hogy nagy előrelépés történt ezekkel a végre megkapott működési engedélyekkel. Csomóné Lindmayer Katalin, "a szülészet újjászületéséért" jelmondattal létrejött Semmelweis Mozgalom elnöke, illetve a mozgalom védnökeként jelen levő Ékes Ilona országgyűlési képviselő egyrészt az anyák alkotmányos jogairól beszélt, a szülés helyének, módjának szabad megválasztásához való jogról, és arról, hogy mostantól az ellátás során minden érintettnek, a bábáknak és a családoknak is biztonságot ad az, hogy törvényes keretek között lehet kórházon kívüli szülésekhez szaksegítséget igénybe venni. Emellett kiemelték, hogy a bábák frissen megkapott működési engedélye nem egyszerűen a szülés helyszínéről szól, hanem a bábai modell általánosabb elismeréséről is: egy olyan szülészeti szemléletről, amelyben a szülő nő van a középpontban, és az ő szükségleteihez igazodik az ellátás - ez pedig remélhetőleg hozzásegít majd bennünket ahhoz, hogy a kórházakban is jobban odafigyeljenek az anya és az újszülött igényeire, és egyre több helyen legyen lehetőség háborítatlan szülésre, ha a kismama ezt szeretné választani.

57 komment

Címkék: otthonszülés kormányrendelet bábaság

A bejegyzés trackback címe:

https://felicitasz.blog.hu/api/trackback/id/tr104335666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

furmint-m 2012.03.26. 15:27:58

@Felicitasz: @Nováky Rita: Közerdekü kerdes: Tudja valaki, hogy Vincze Feliciaek (vagy valaki mas-?) alkalmaznak-e akupunkturat, moxat szüles/terminus közeli kiegeszitö bábai modszerkent? Pontosabban fogalmazok: az ausztriai bábai ellatasban sok bábánál /hivatkozas: bábacentrum linkje: www.hebammenzentrum.at/neu/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=12, születeshaz linkje:www.geburtshaus-von-anfang-an.at/page38/page11/page11.html, a többi bábahonlapot nem linkelem be, de sokan vannak/ igenybe lehet venni akupunkturas "kezelest", terminusközeli "szülesbeindito" (nem tudom, hogy szakszerüen fogalmazok-e) modszerkent is es moxat is (ez utobbi a baba megforditasara). Sokaknal hasznal, sokaknal nem /nincs statisztika/ - ebbe most nem is mennek bele... - a lenyeg, hogy magyarorszagi baratnö terminustullepese kapcsan akartam az akupunkturat mint alternativ modszert ajanlani es nem tudom, hogy Mo-n csinal-e valaki ilyet es ha igen ki az? Tudtok segiteni?

IrishOak 2012.03.26. 21:41:39

babafalva.hu/tanrargy-lett-az-otthonszules-a-szulesznokepzesben/?utm_source=hirlevel&utm_medium=email&utm_campaign=katt0326

Ugye, hogy azonnal -mekkora változások vannak.
Nemsokára megjelennek a piacon a már naprakészen képzett otthonszülést tudó bábák:-))

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.03.26. 22:35:51

@Naxl: @IrishOak: Azóta már egy második baba is megszületett otthon, most a hétvégén.

Grabb 2012.03.27. 08:35:46

@IrishOak: „Nemsokára megjelennek a piacon a már naprakészen képzett otthonszülést tudó bábák”

Mitől? A – kizárólag elméleti – képzés az oktató bábák nyilatkozatai szerint sem ezt szolgálja, csupán ismeretterjesztő, „falbontó” jellegű lesz.

zzsuzsici 2012.03.27. 11:45:31

@Grabb: Hát ezt azért előre nehogy tudjad már! Jó lenne kivárni, mi lesz belőle. Add meg már nekik az esélyt arra, hogy akik most tanulnak, ők is tudhassanak valamit Geréb Ági mellett!

Grabb 2012.03.27. 12:18:18

@zzsuzsici: Én csak azt tudom előre, amit maguk a képzés elindítói mondanak: ez pedig az, hogy a tantárgynak NEM célja leendő otthonszülő bábák kiképzése, és az oktatás keretében nem is lesz mód SEMMILYEN intézeten kívüli gyakorlati tapasztalatszerzésre.

Ettől még persze lehet nagyon hasznos ez a képzés, különösen az előítéletek lebontásában, a személyre szabott gondoskodás, a bábai ellátási modell nemzetközi protokolljaira vonatkozó ismeretek átadásában – vagyis a párbeszédet és a tisztánlátást leginkább akadályozó tévinformációknak az egészségügyi köztudatból való eltüntetésében. Első lépcsőfoka lehet annak, hogy később akár általánosan is bevezethető legyen az önálló kompetenciával rendelkező kórházi bábaság, a kórházi háborítatlan szüléskísérés, ez pedig az intézeten kívüli szüléskísérésének az egészségügyi ellátórendszerbe való szerves és finanszírozott betagozódását segíti elő. De mindehhez valószínűleg idő kell még.

furmint-m 2012.03.27. 13:02:24

@Felicitasz: Az alabbit nem sikerült tegnap rendesen belinkelni, nem tudom olvastad-e, mindenesetre akkor meg egyszer:

@Felicitasz: @Nováky Rita: Közerdekü kerdes: Tudja valaki, hogy Vincze Feliciaek (vagy valaki mas-?) alkalmaznak-e akupunkturat, moxat szüles/terminus közeli kiegeszitö bábai modszerkent? Pontosabban fogalmazok: az ausztriai bábai ellatasban sok bábánál /hivatkozas: bábacentrum linkje: www.hebammenzentrum.at/neu/index.php?option=com_content&view=article&id=12&Itemid=12, születeshaz linkje:www.geburtshaus-von-anfang-an.at/page38/page11/page11.html, a többi bábahonlapot nem linkelem be, de sokan vannak/ igenybe lehet venni akupunkturas "kezelest", terminusközeli "szülesbeindito" (nem tudom, hogy szakszerüen fogalmazok-e) modszerkent is es moxat is (ez utobbi a baba megforditasara). Sokaknal hasznal, sokaknal nem /nincs statisztika/ - ebbe most nem is mennek bele... - a lenyeg, hogy magyarorszagi baratnö terminustullepese kapcsan akartam az akupunkturat mint alternativ modszert ajanlani es nem tudom, hogy Mo-n csinal-e valaki ilyet es ha igen ki az? Tudtok segiteni?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.03.27. 14:00:43

@furmint-m: Láttam az előzőt is, de nekem fogalmam sincs, senkiről nem hallottam aki ezzel foglalkozik.

(A magánvéleményem az, hogy nem kezdenék ilyen praktikákba független ellátásban, vagyis úgy, hogy nem az orvosom, nem a bábám stb. tudtával, beleegyezésével. Más ezt úgy csinálni, hogy akinél szülni fogok, vagy a praxisban egy munkatársa, megpróbál ezt-azt, és akinél végülis szülni fogok, az tudja, hogy trükközés címen előzőleg mi történt és mi segített vagy nem segített. És más az, hogy járok valahová orvoshoz, és valahol máshol pedig valaki megpróbál trükközni, és ahol végülis szülök, ott senki nem tudja, hogy igazából mibe is lett belenyúlva, milyen potenciális következményekkel, mire kéne külön figyelni.

Erre ugyanúgy igaz, ami a növényekre: csak mert egy indítás vagy belepiszkálás "alternatív", nem lesz önmagában feltétlenül szelídebb vagy biztonságosabb módszer, mint az alacsony dózisban elkezdett iv oxitocin. MÁS lesz, a saját mellékhatásaival, egyéb következményeivel, figyelmet ígérő külön koreográfiájával.)

pizzafutár 2012.03.27. 14:17:43

@Felicitasz: ezért is tisztellek és becsüllek annyira, amennyire! Komolyan!!

Vica1982 2012.03.27. 14:46:43

Én Felíciával szültem egy éve, de ő akkor sem nagyon preferálta a(z akár természetes) szülésmegindítást. Mindig inkább türelemre intett. Akupunktúrával biztosan nem foglalkozik, a Moxát nem merem kérdezetlenül kizárni, de szerintem azzal sem.

IrishOak 2012.03.27. 14:54:53

@Felicitasz:
De jó, minden napra juthat egy újabb baba.:-)
Nagyon örülök!:-)

@Grabb:
Nem tudom miért ez a nagy szkepticizmus.
Minden út az első lépéssel kezdődik.
Én spec nagyon is örülök, hogy megkezdődik a"hivatalos" és orvostudományi képzésben az otthonszülést segítő szülésznő-bábák képzése.

Azért tessék csak belegondolni.Meghozzák a határozatot, és rá egy tanéven belül már fel is lehet venni tárgyként. Ez azt jelenti, hogy a szakfelelősök dolgoztak a tananyagon mint elméleti,mint gyakorlati vonalon.Ezt berakták kreditbe, megalkották a szemeszteri teljesítendő kvótát, és számon is kérik. Ez nem kis meló.Nem úgy van, hogy hopp' és tanítom a rántottleves csinálást. Na persze eddig is volt hasonló rész, de gondolom aki most spec kol.szakirányként még felveszi az nem humbugra gondol, hanem úgy tervezi, hogy letölti a szakképzését az intézményben, és utána-előtte, vagy párhuzamosan az otthonszülést gyakorlatát is. Biztos vagyok benne, hogy a kibocsátott szülésznőket pont úgy "követik" mint bármelyik más felsőoktatási intézmény a saját kibocsátott hallagatóit.(a bolognai rendszer ezt alapjában magában hordozza) Akkor aztán lesz nagy öröm, meg csodálkozás, hogy az egész országban mindenhol lesznek olyan szülész-bábák akik könnyedén és boldogan segítenek a mamáknak.

Én ezt nagyon támogatom, és örömmel üdvözlöm, még akkor is ha bárkinek ez nem szája íze szerint való.Előre kell haladni,változni, és változtatni; és nem kaviccsal dobálni azt aki megpróbál tenni is a változásért.

Grabb 2012.03.27. 15:01:57

@IrishOak: Már bocsánat, de miféle szkepticizmus? Miféle kavicsdobálás?

Ha kérhetem, arra reagálj, amit írtam, nem pedig arra, amit mögé képzelsz. Nem tudom, mit kell azon magyarázni, hogy ha egyszer a képzést indító bábák maguk mondják, hogy NEM az a cél, hogy otthonszülős bábákat képezzenek, akkor azt azt jelenti, hogy nem az a cél, hogy otthonszülős bábákat képezzenek. Semmiféle szkepticizmus meg kavicsdobálás nem volt, épp hogy a várható pozitív hozadékokra próbáltam rámutatni. A többi a te képzeleted.

furmint-m 2012.03.27. 17:18:24

@Felicitasz: igazad van, itt is csak praxison belül, ismert gondozottnal (tehat olyannal, akinel követtek az egesz terhesseget) alkalmazzak. Igaz. (Mindenesetre nem tartottam volna realis eshetösegnek a modszer aktualis kiprobalasat/beveteset, inkabb csak kivancsi voltam, h ismert-e/alkalmazza-e valaki.)

furmint-m 2012.03.27. 17:25:27

@Vica1982: köszi az infót! Tudnak arrol is irni, hogy Feliciaeknal milyen volt az utogondozas? Erdekelne. Az utogondozas nagyon fontos elem, annal is inkabb, mert ahogy hallottam ennek rendszere a Gereb-fele csapatnal - nyilvan/gondolom erhetö szemelyzeti kapacitasbeli okbol fakadoan - "nem volt megoldva".

IrishOak 2012.03.27. 20:36:45

@Grabb:
Nem tudom mire kéne válaszolnom...egyszerűen nem fogadom el, hogy csak úgy le kéne nézni annak a lehetőségét, hogy megkezdték az otthonszülést segítő szülész-bábák intézményi képzését.

Az teljesen természetes, hogy egy nyilatkozatban az erről nyilatkozó kifejezi, hogy nem kizárólag, v célirányosan v.feltétlen az otthonszüléses bábák képzése folyik.
Naná, hogy nézne már ki, ha pl egy jogi kar bármelyik városban azt mondaná, hogy ő csak bírókat, vagy csak ügyészeket "csinál" vagy csak védőket.
Az, hogy kiből mi lesz, azt majd maga dönti el. Ehhez a felsőoktatásnak "csupán" az a dolga, hogy a legtöbb, és legalaposabb információt megadja, és tanítsa.Ássa elő a világból mindazt ami ebben a témában kötelező, vagy ajánlott.Ezt biztosítsa, és kérje számon.

Jelenleg fel lehet venni ezt a tárgyat.Ez a legfontosabb. Egy B.A képzés áll a kötelező törzsanyagból, szakirányos kötelezőkből, a szakirányos választhatókból, és a speciális kollégiumi tárgyakból.Nem tudom, elmeséljem, hogy a B.A. képzés hogy megy?
Mindegyik fajtából meghatározott mennyiséget kell teljesíteni. Ha azt mondják, hogy "fel lehet venni" az vagy spec.kol, vagy szakirányos szabadon választható. Mindkét kategória kemény - mindenhol.(én is szakdolgozatot írok, meg a gyerek is a második egyetemén,úgyhogy ezt vágom, mint kés a vajat;-)

A lényeg és a nagy "ugrás" abban van, hogy az orvostudomány maga mellé vette, és az arra kíváncsiak már teljes értékűek lesznek. Gondolom a gyakorlati képzés Felíciáékkal, vagy ha lesz még másnak engedélye -azokkal lesz.Ezt majd a tanszék megoldja,leszervezi a tanulóinak.

De a lényeg, hogy a szabályváltozás máris érzékelhető szemlélet és irányváltást jelent.
Abban is biztos vagyok, hogy jó pár szülész orvos is végig fogja csinálni a bábaképzőt.

Vica1982 2012.03.27. 22:11:04

@furmint-m: Az utógondozással is nagyon megvoltam elégedve. Szülés után 24 órával, 1 héttel és 2 héttel kijött hozzánk, a 6. heti vizitre pedig mi mentünk hozzá. Ezen kívül minden nap beszéltünk telefonon. Mindegyik vizitről pontos dokumentáció készült, amit szülés után megkaptam. Mindent végig vizsgált a babán is (súly, életjelenségek, széklet, vizelet, szín, köldök, alvás, evés, stb), és rajtam is (általános állapot, érzelmi állapot, vérnyomás, gyógyszerek, széklet/vizelet, lochia, mellek, fundus, perineum, pihenés, táplálkozás). Bemásoltam, milyen adatokat töltött ki rólunk.
Még azt is dokumentálta, hogy miket beszéltünk telefonon (a várandósság alatt is!).
Az utolsó postpartum viziten teljes kivizsgálás volt, amit házilag, egyszerű eszközökkel és műszerekkel meg lehet csinálni. A pajzsmirigytől kezdve a veséken át a belső vizsgálatig mindent átnézett. Engem még orvos sem vizsgált meg ennyire átfogóan soha.

zzsuzsici 2012.03.28. 00:28:23

@IrishOak: Nagyon egyet értek/érzek veled. Ha valami jó van, jó irányba változnak a dolgok, mindig akadnak olyanok, akik megpróbálják rossz fényben feltüntetni azt. A rántott leves még csak hagyján, de ahhoz, hogy az újházi tyúkhúsleves meglegyen, idő kell. :-))))) Apám mindig mondja: A kutyák ugatnak, a karaván halad....

Grabb 2012.03.28. 10:04:00

@IrishOak: „egyszerűen nem fogadom el, hogy csak úgy le kéne nézni annak a lehetőségét, hogy megkezdték az otthonszülést segítő szülész-bábák intézményi képzését”

Akkor ne fogadd el. Csakhogy én nem is mondtam, hogy le kellene nézni, csupán azt ismételtem el, amit maguk a képzés szervezői, oktatói mondtak.

„Gondolom a gyakorlati képzés Felíciáékkal, vagy ha lesz még másnak engedélye -azokkal lesz.Ezt majd a tanszék megoldja,leszervezi a tanulóinak.”

Ezt talán az oktatókkal beszéld meg. Ők ugyanis többször, több helyen kifejezetten azt nyilatkozták, hogy NEM lesz gyakorlati képzés. Pont. Innentől kezdve nem hiszem, hogy én volnék @zzsuzsici: szavaival élve a karaván mellett ugató kutya, hanem ti akartok az egész dologba többet beleképzelni, mint ami valójában benne van. Nem vitattam, hogy ez a képzés távlatilag sok mindennek az elindítója lehet, sőt, magam vázoltam egy lehetséges nagyívű perspektívát, innentől kezdve nem értem, miről próbáltok győzködni.

Az az elképzelés, hogy a jelenlegi képzéstől majd hipphopp megjelenik a „piacon” az OSZ-bábák tömkelege, irreális, és semmi köze nincs ahhoz, amit maguk a képzők akarnak. Meg amúgy is: minek? Szerintem senki sem gondolja, és eddig sem gondolta, hogy a bábaság legalizációjával majd tömegek fognak akarni otthon szülni. A távlati célt épp ezért nem is kell erre fókuszálni, sokkal inkább arra, hogy az otthonszülés az alapellátásba integrálódjon, háborítatlan szülésre pedig a kórházban is legyen lehetőség (ez utóbbi lesz úgyis a több, mindig).

zzsuzsici 2012.03.28. 13:19:43

@Grabb: utóbbi mondatodban foglaltad röviden össze, amit mi is mondani akarunk. "A távlati célt éppen ezért nem is kell erre fókuszálni, sokkal inkább arra, hogy az otthonszülés az alapellátásba integrálódjon, háborítatlan szülésre, pedig a kórházban is legyen lehetőség)" Tudod, mi ENNEK ÖRÜLÜNK A többit te tetted hozzá. Te akarod eldönteni, hogy a jövőben mi legyen, amivel is igazolhatod a véleményedet majd. Megértelek. Nagyon rossz lehet neked, mert nem 100%ban úgy történik minden ahogy te elképzeled. Kívánom neked, hogy tudjál lemondani a bizonygatásokról és könnyebbülj meg lélekben!

furmint-m 2012.03.28. 13:27:30

@Vica1982: Köszönöm a beszamolot. Jol hangzik!

Vica1982 2012.03.28. 13:27:38

Jézusom, ne értsétek már félre ennyire @Grabb: hozzászólásait!

Grabb 2012.03.28. 13:30:15

@zzsuzsici: Kedves Zzsuzsici, be lehetne már fejezni ezt. Ha olvasnál is, nemcsak írnál, akkor láthattad volna, hogy előzőleg is már ugyanezt írtam le. Itt:

felicitasz.blog.hu/2012/03/23/az_elso_babak_akik_engedellyel_kisernek_otthonszulest/fullcommentlist/1#c16199235

Hogy ne kelljen keresgélni, idemásolom:

„Ettől még persze lehet nagyon hasznos ez a képzés, különösen az előítéletek lebontásában, a személyre szabott gondoskodás, a bábai ellátási modell nemzetközi protokolljaira vonatkozó ismeretek átadásában – vagyis a párbeszédet és a tisztánlátást leginkább akadályozó tévinformációknak az egészségügyi köztudatból való eltüntetésében. Első lépcsőfoka lehet annak, hogy később akár általánosan is bevezethető legyen az önálló kompetenciával rendelkező kórházi bábaság, a kórházi háborítatlan szüléskísérés, ez pedig az intézeten kívüli szüléskísérésének az egészségügyi ellátórendszerbe való szerves és finanszírozott betagozódását segíti elő. De mindehhez valószínűleg idő kell még.”

Tehát ismétlem: UGYANEZT írtam eddig is, és SEMMI OLYASMIT, amit ti itt Irish Oakkal együtt összehordtok. Olvasd el légy szíves az ehhez a poszthoz írt pár hozzászólásomat, szerintem nem olyan megerőltető. Aztán kérek szépen választ arra, hogy mitől is kellene megkönnyebbülnöm, és miben is nem az történik, amit én elképzeltem, és mit is akarok eldönteni a jövőről.

zzsuzsici 2012.03.28. 14:09:14

@Grabb: Egyébként tényleg kívánom neked, hogy könnyebbüljél meg! Én nem sértegetni akarlak, csak jó lenne ha te sem tennéd. Különben minden jót!

Grabb 2012.03.28. 14:12:31

@zzsuzsici: Köszönöm Zzsuzsici, igyekszem! Nem sértegettem senkit, pusztán próbáltam fölhívni a figyelmet arra, hogy olyasmire reagáltok, és olyasmiket állítotok, amit nem írtam sehol. Én is kívánok neked jó elmélyülést az alapvető szövegértelmezés rejtelmeiben.

zzsuzsici 2012.03.28. 14:18:16

@Grabb: Köszönöm a jó kívánságot, elgondolkodom rajta ;-))

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.03.28. 15:52:26

@zzsuzsici: @Grabb: Tegnap délután nem jártam erre, de most iderobogok "szövegértelmezni" ;-)

A posztban van egy belinkelt rádiós interjú, amelyben feketén-fehéren elhangzik, hogy a kórházon kívüli szülés ilyen vagy olyan módon már 2009 óta téma a szülésznőképzésben, tantárgytervezetként, vitaanyagként, most már tananyagként is. Ugyanakkor, szó sincs arról, hogy az egyetemi szülésznőképzés dé faktó kórházon kívüli praxisra tanítana, pláne gyakorlattal.
Talán tíz év múlva, de nem most, egy millió okból.

Ugyanakkor, meg fog jelenni a szakmában olyan szülésznők "tömkelege", akik a saját képzésük során tanultak arról, hogy létezik kórházon kívüli praxis, ilyen meg olyan alapelvekkel, ilyen meg olyan nemzetközi gyakorlattal, statisztikákkal, mutatókkal, követelményekkel, és ezen belül létezik magyar kórházon kívüli praxis, ilyen meg olyan hozzáállással, szabályokkal, szemlélettel.
Ez első körben elég ahhoz, hogy legyen egy csomó kórházon kívüli szülést támogató szülésznő, nem ténylegesen praxisban, hanem tényleg hozzáállással: például transzfer esetén ezeknek az embereknek lesz arról fogalmuk, hogy aki érkezik, az milyen szülést álmodott volna meg magának mielőtt a transzferre szükség volt, és mi az a néhány dolog, amivel őt a lehető legjobban lehet a megváltozott körülmények közt segíteni. Az elméleti tudás arra is elég lesz, hogy a képzésből átjöjjön egy alternatív értelmezés annak az ellátására aki hibátlan paraméterekkel bemegy kórházba szülni (a többség), és ne szóvirág legyen "háborítatlan szülést akarni", hanem tényleg le legyen írva valami mindenki által legalább egyszer kézbe vett tananyagba, hogy miből is állna ez pontosabban.

(A kanadai bábaképzésnek is része ez, és a bábák többsége ezek után csak kórházban praktizál. Aki kórházon kívüli szüléseket is vállalni akar, annak olyan praxisba kell mennie a gyakorlati ideje alatt, ahol tanulóként, "létszámfeletti" harmadik bábaként, majd második bábaként részt vehet ilyen szülésekben, és majd amikor lett elegendő gyakorlata, akkor lehet saját kliense kórházon kívüli szüléshez. De magában a _bábaképzésben nem jelent extrát a kórházon kívüli szülés: aki egyszer Kanadában papírt kap arról, hogy ő CNM, annak elméletileg külön gyakorlat nélkül is joga van kórházon kívüli szülést is vállalni. A bábakollégiumok saját hatáskörben, ajánlás jelleggel döntöttek a gyakorlatszerzés módjáról, és a minőségbiztosítást is ugyanerre az ajánlásra építik: kórházon kívüli szüléseket is vállaló praxisban, ha mindig két ember kell egy kórházon kívüli szüléshez, akkor az értelemszerűen gyakorlatszerzési lehetőség a tapasztalatlanabb bábáknak és mindenki számára egymás munkájának állandó szakmai felügyelete is.

Érdemes ezt átnézni:
cmrc-ccosf.ca/node/60

Grabb 2012.03.28. 16:06:36

@Felicitasz: Köszi, pontosan ezekre a dolgokra vonatkozott, amit írtam :-)

furmint-m 2012.04.12. 15:46:03

@Felicitasz: ez erdekes: a nemet babak felelössegbiztositasarol. fraulila.de/keine-hebamme-nirgends/ Van meg az oldalon egy link a "Save Australian Home Birth" mozgalomhoz is, allitolag Ausztraliaban keszülnek betiltani az osz-t... Ezek összessegeben nem tul rózsás hírek...

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.04.12. 19:01:12

@furmint-m: Ausztráliában egyrészt biztosítási probléma van, másrészt Janet Fraser hülyesége most nagyon-nagyon sokat árt az ügy egészének.

Én többek között azért örültem a nagyon gyorsan tető alá hozott magyar szabályozásnak (olyan amilyen, de LEGYEN végre jelszóval), meg annak, hogy utána egy éven belül lettek kiadott működési engedélyek, mert nagyon tartottam az átmeneti szakasz ideje alatt egy hasonló balhétól, és nem tudom, akkor nálunk mi lett volna.

2012.04.23. 16:51:58

A cikkben azt olvastam, hogy a bábaképző 12 szemeszter. Ez 12 félévet jelent? Csak arra lennék kíváncsi, hogy egy fizika-kémia szakos, vagy "bárki" mennyi idő alatt lesz bába?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.04.23. 17:12:15

@Turchi: Ez attól függ, hogy mennyi idő alatt teszi le a vizsgáit. Az USA-ban sokkal rugalmasabb a rendszer, egy 4 éves (= 8 szemeszteres) egyetemi képzést akár másfél év alatt el lehet végezni, ha valaki okos és ügyes.
Úgyhogy nyilatkozatokban, oktatási anyagokban, önéletrajzokban stb. ezért szokták olykor megadni a képzési idő hosszát is, és nem csak azt, hogy a konkrét illető mennyi idő alatt végezte el. Itt most ismerek valakit, aki egy év alatt lesz Montessori pedagógus, és ez önmagában eléggé a szájhúzogatós kategória, "aha, munka mellett, egy év alatt, remek színvonal lehet". De persze úgy már egész másképp néz ki, hogy ez igazából egy hároméves nappali képzés: az ismerősöm, aki most egy év alatt diplomát fog szerezni, pszichológus, és mint ilyen, van tanári végzettsége is - ezek után tudja a specifikusan Montessori tárgyakat egy év alatt megcsinálni, éjt nappallá téve.

High school diploma (kb. mint az érettségi) után tényleg 12 szemeszter a bábaképzés, de fizika-kémia egyetemi diplomával nyilván nem. Felícia a honlapján olvasható életrajza alapján három év alatt szerezte meg a diplomáját. Ha valaki eleve nővérként megy tovább egy független bábaképzőbe, simán megszerezheti egy-másfél év alatt a képesítést, mert akkor egy csomó vizsgát szinte azonnal le tud tenni és esetleg a gyakorlati ideje is rövidebb lesz.

2012.04.23. 17:28:42

@Felicitasz: Köszi a választ, nem mintha ez lenne a leglényegesebb része a cikknek, de minthogy az otthonszülésben nem vagyok túl tájékozott, egyenlőre nekem ez volt az, amit tudni szerettem volna. A képzési idő teljesítésére vonatkozó rugalmasság kissé hiányzik otthon.

bes3 2012.04.24. 21:24:59

Melyikük Judit és melyikük Felícia?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.04.25. 03:50:58

@bes3: Ebben a sorrendben ahogy írod, a képen balról jobbra Judit, Felícia, a poszt szövegében is szándékos a képpel megegyező sorrend.

A pár kommenttel ezelőtt belinkelt interjúban van egy csomó egyéb kép is Felíciáról, családi körben is stb.

2012.04.27. 23:44:40

Hét gyerek! Nem is tudom, irigykedjek, vagy örüljek, hogy nekem kevesebb van. Egy :-))

bes3 2012.04.29. 15:13:41

@Turchi: :)

én "irigykedek", nekem három van de hattal indultak a vágyaim.

Egyik barátnômnek 7 van, ritkán látjuk egymást, de ha találkozunk és valahogy kerekebbnek tûnik a lány, mindig belefacsarodik az irigység a lelkembe, lehet jön a következô? Még nem sikerült teljesen feldolgoznom hogy nekik sikerült nekem nem :/

Pedig ha józanul végiggondolom, hol van ez a valódi problémáktól.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.05.06. 14:15:39

Tegnap volt a bábaság világnapja, és ilyenkor adják át Magyarországon "Az Év Bábája" díjat. Idén Vincze Felícia kapta.

Vica1982 2012.05.14. 16:46:39

Régen volt már új cikk. Nagyon elfoglalt vagy?

labirint 2012.06.11. 10:27:30

És a második szolgáltató....
www.babapraxis.hu

Grabb 2012.06.12. 08:02:10

@labirint: Én is gratulálok.

Hm, legalább most már tudom hová tenni a korábbi hozzászólásaidat...

2012.06.16. 19:30:37

Azért ez érdekes, hogy Geréb Ágnes bemegy a börtönbe, majd utána és nagy hirtelen 2 intézmény is legálisan otthonszülést vezethet.

Vica1982 2012.06.19. 22:47:45

@Turchi: Nem volt az olyan hirtelen. felíciáék legalább egy évig keményen papíroztak érte.

Vica1982 2012.06.19. 22:48:25

Bocsánat, nagybetűvel akartam írni a Felíciát.

2012.06.20. 06:23:01

@Vica1982: És Gerébék hány éve próbálkoznak? Vagy rossz módszert használtak? 2 cégnek sikerült rövid idő alatt, Gerébhez képest az 1 évet én rövidnek tartom, bár ez lényegtelen az ügy szempontjából, csak érdekesnek tartom.

Naxl 2012.06.20. 22:09:20

@Turchi: próbálkozni? miért is? nem volt szabályozva a történet. Kitől, hogyan, milyen formában kellett volna engedélyét kérni, ha egészen egyszerűen nem volt jogszabály által megmondva, hogy hogyan működhet az otthonszülés.
Szerintem egy év nagyon hosszú idő! És még most sem volna senkinek engedélye, ha az eredeti rendeletet nem módosítják. Ugyanis SENKI nem tudott eleget tenni az előírásainak.

2012.06.20. 23:04:20

@Naxl: Azért remélem, nem azon fogunk vitatkozni, hogy az 1 év hosszú vagy nem, és azt is remélem, valaki csak megérti, mit jelent a megjegyzésem :-). Az eredeti rendeletet módosították. Miért is? Mi kellett hozzá, hogy valaki, vagy valakik eleget tudjanak tenni az előírásoknak? Nem vagyok otthonszülés-párti, de pont az, amit leírtál, igazolja azt a sejtésem, hogy Geréb Ágnes ebben a témában az áldozat szerepét vállalta, nem biztos hogy jól tette, de megtette, ezzel utat csinált másoknak, külföldi figyelmet is kapott az ügy, valamint rávilágította az itthoni illetékeseket, hogy valamit tenni kellene, pl. módosítani a rendeletet. Nem vagyok annyira otthon ebben a témában, hogy pontosan mi is volt ez a rendelet, így elfogadom tőled tényként, hogy ez tette lehetővé az előírásoknak való megfelelést. De ha most sem érthető, mire akartam célozni, akkor feladom.

misspony 2012.08.29. 10:46:58

@labirint:
Ha minden jól megy és letekintenek ránk fentről kegyesen, akkor évek álma valósulhat meg, mikor velük születik 4. gyermekem végre otthon/itthon!

misspony 2012.08.29. 10:50:45

Judit, Móni, Felícia is (és még sok bába) Geréb Ágival és csapatával tanult.
Nélküle valóban nem lenne engedélyes bába jelenleg. Azt is elmondhatjuk, hogy Ági volt, aki ösztönözte Őket a főiskolai diploma megszerzésére, szerintem érezhette, hogy feltétele lesz az otthonszülés levezetéséhez megszerzendő engedélynek. (Felícia a kivétel, mert Ő Amerikában szerezte a diplomáját és a képzést, ha jól tudom.....)

IrishOak 2013.01.04. 21:35:55

Rég nem írtam, de most olyan történt: ezt meg kell osszam:-)

Történt a 2012 év dec.30 -án egy nagy kaland a baráti körben.
Anya akinek a nagyobb lánykája jan végén lesz 2 éves,és a kicsit meg kb mára várta, hirtelen elkezdett szülni.Csak úgy,hajnalban. Tanakodtak a férjével, hogy mi legyen, mert épp csak 3-an voltak otthon,hogy akkor az nem jó, hogy a kicsivel induljanak, mert az mégis hogy.
Na szval, telt az idő,toporogtak,nézelődtek,húzták az időt,míg végül kieszelték, hogy mentőt kéne hívni az majd beviszi anyát szülni.

De a mentő eltévedt:-D Nem találta a helyszínt(pedig egy Buda melletti kis település számozott, aszfaltozott utcája. Amit még mi is megtaláltunk annak idején.Szval még csak nem is bonyolult) Na de közben azért az események csak zajlottak, mígnem anyának megjöttek a bizonyos érzések,úgyhogy apa felhívta megint a mentőket, és ott on-line vezényléssel segítettek apának megnyerni az "év szülész apukája" címet.Aztán később csak megérkezett a mentő, de addigra már mást hívott apa,amivel azért anyát meg a szép,egészséges kislányt bevitték megnézni.Már otthon vannak, és mindenki jól van.
Mindig mondom, hogy születnek 'csak úgy a kanapén sokan - nem kell ahhoz házhoz rendelt bába.

Az apa sms-ében az állt: ma megszületett... a házi szülőotthonban, a szülést vezette az apja, ennek ellenére mindenki jól van.

Ugye milyen jó dolgok történnek? (mondjuk azt még nem tudom, hogy a szülés közben a 2 éves mit csinált, remélem a szobájában játszott)

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2013.01.07. 20:25:00

@IrishOak: Gratula :) És tényleg nagyon jó ilyeneket olvasni - azt a bizonyos 80-85 körüli szerencsés és boldog százalékot -, annak ellenére, hogy azért nem olyan nagy baj az sem, ha még velük is van ott valamiféle segítség.

Sok boldogságot nekik.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2019.01.05. 15:03:34

Nem tudom, követitek-e a híreket, ez ma jött velem szembe, Vincze Felícia honlapján a közlemény:
Tisztelt Érdeklődők! Fájó szívvel közlöm, hogy praxisom 2019. március 1-én végleg bezár, megszűnik. Új kismamákat már nem tudok vállalni. Mindnyájuknak kívánom, hogy találják meg az útjukat, a legmegfelelőbb környezetet és segítőket a szülészeti ellátásukhoz. Küzdjenek a jogaikért, gyermekeikért, álljanak ki önmagukért! Felícia

A dolog hátterében nagyon sok minden lehet, például ez:
index.hu/belfold/2019/01/05/targyalas-oltasellenesseg-vakcina-csecsemogyilkossag/

Természetesen van véleményem; a kirakós darabkái közt ott van, hogy a tudomány mai állása szerint a K-vitamin szülés után NEM opcionális (Magyarországon a bcg-oltás se az); ma reggelig fogalmam se volt róla, hogy az életrajzban szereplő "férjem" kicsoda (és eddig V. F. soha sehol nem volt "Márki-Zayné); kétségbeejtőnek tartanám, ha a szabályozás kiverekedése után most arra a felfedezésre jutnánk, hogy a szabályozás a színfalak mögött nincs betartva, mert így a kórházi reform marad az egyetlen szakmailag vállalható opció.
süti beállítások módosítása