Felicitász blogja

Terhesség, szülés, babázás, gyereknevelés. Gyógynövények, életmód, egészség. Szakirodalom, meg a szokásos tanácsaim gyűjteménye.

©

A blogon megjelenő írások, illetve azok részletei csak a szerző engedélyével, a blog linkjének feltüntetésével használhatók fel vagy közölhetők máshol.

Email: felicitasz@vipmail.hu

Facebook

Ennyien olvastok most

Locations of visitors to this page

Címkék

antibiotikum (2) antidepresszáns (5) anyanyelv (3) apa (3) aranyér (1) asszonygyökér (1) autizmus (6) autonómiára nevelés (5) baba (18) bábaság (22) balett (3) berry (1) beszédtanulás (11) bogyó (1) bölcsőde (1) boldogság (1) büntetés (4) burokrepedés (2) citromfű (2) családtervezés (8) csalán (1) császármetszés (14) császárseb (3) dicséret (3) d vitamin (1) egészség (15) életmód (13) elfogadás (3) engedetlenség (2) epidurális érzéstelenítés (2) érzelmi nevelés (1) eufenika (2) evésproblémák (1) fájdalomcsillapító (9) fejfájás (1) fejlődési rendellenesség (3) felicitasz (22) feminizmus (2) fészekrakó ösztön (2) fogamzás (4) fogamzásgátlás (3) fogamzásgátló tabletta (1) folsav (8) frontérzékenység (1) gátseb (1) genetikai tanácsadás (2) geréb ágnes (2) gyász (2) gyereknevelés (14) gyerekszám (6) gyerekvállalás (13) gyermekágy (12) gyermektelenség (7) gyógynövény (12) gyógyszer (7) h1n1 (11) halloween (1) harry (1) harry potter (10) hiszti (5) hőgörbe (1) hólyaggyulladás (1) homeopátia (1) hőmérőzés (1) hozzátáplálás (5) húsvét (1) idegennyelv tanulás (6) immunitás (3) influenza (13) influenzavírus (2) iskola (4) jutalom (2) kanada (22) kányabangita (1) karácsony (4) kétnyelvűség (6) kézzel tágítás (1) kiságy (1) kisgyermekkor (18) köhögés (1) kolin (1) költözés (1) komló (1) korai fejlesztés (10) korai vajúdás (2) koraszülés (2) korcsolya (1) kórház (3) kormányrendelet (1) lázcsillapító (2) levendula (2) magzatvédő vitamin (3) magzatvíz (1) meddőségi kezelés (3) medveszőlő (1) menstruációs ciklus (4) mese (11) meseterápia (1) mikulás (1) mióma (1) mmr (2) montessori (4) napirend (4) nátha (4) nevelés (2) nyugtató (3) oltás (14) omega 3 (3) öngyilkosság (1) orvos (20) otthonszülés (27) otthonszülés kormányrendelet (3) óvintézkedés (12) óvoda (5) ovulációs teszt (1) oxitocin (3) párkapcsolat (10) peteérés (2) peteérésjelző (1) pg53 mikroszkóp (1) potter (1) pozitív (1) pozitív nevelés (7) prom (1) pronatalizmus (2) pszichoterápia (20) ptsd (8) rák (2) rooming in (2) szaporodási ösztön (2) székrekedés (1) szeretet (6) szoptatás (14) szülés (27) szülésélmény (1) szülésindítás (5) szülési terv (1) szüléstörténet (1) szülés utáni depresszió (9) születésélmény (2) szűrővizsgálat (9) tájékozott döntés (10) tápanyagszükséglet (12) táplálkozás (11) tápszer (3) tea (11) teherbe esés (10) tehetséggondozás (6) tej (2) tens (2) teratológia (1) terhesgondozás (10) terhesség (14) termékenységi problémák (6) termékeny nap (3) természetes családtervezés (2) terminustúllépés (4) tigrisanya (2) többnyelvűség (3) tokofóbia (3) tőzegáfonya (2) tudomany (1) tudomány (2) túlhordás (3) tüneti hőmérőzéses módszer (1) tűzvédelem (1) újévi fogadalom (3) újszülött (12) ünnep (13) usa (19) utófájások (1) valentin nap (1) vas (2) vashiány (4) vérszegénység (3) zöld (1) zöld tea (1) zsurló (1) Címkefelhő

Friss kommentek

Magas folsavtartalmú ételek, vashiány ellen, egészséges kisbabáért

2011.02.01. 17:56 Felicitasz

Körülbelül egy évvel ezelőtt közzétettem egy listát vastartalmú ételekről: a már kialakult vashiány nem feltétlenül hozható helyre étrendi változtatással, de megfelelő táplálkozással sokat tehetünk azért, hogy megelőzzük a hiányállapotot.

A vastartalmú ételek egy része kötött állapotú vasat tartalmaz, tehát nem elég egyszerűen csak megenni őket: ahhoz, hogy a bevitt vasat megfelelően hasznosítani is tudjuk belőlük, folsavra és C-vitaminra van szükségünk.

A folsavról is írtam már korábban: az elmúlt évtizedek nagy felfedezése volt, hogy a terhesség előtti és alatti megfelelő folsavbevitellel elkerülhetők a magzati velőcsőzáródási rendellenességek, és tulajdonképpen az lenne ideális, ha minden fogamzóképes korú nő minden nap legalább 0,4 mg (400 mikrogramm) folsavhoz hozzájutna.

A folsavhiány a vashiányos vérszegénység egyik rejtett oka is lehet: hiába a vasbevitel, ha a szervezetünk nem tudja a vasat feldolgozni.

Az alábbiakban egy lista következik, magas folsavtartalmú ételekkel:

  • folsavval dúsított müzlik, gabonapelyhek (100 grammban 1000-1500 mcg folsav)
  • kacsamáj, libamáj (100 grammban 600-2000 mcg folsav)
  • sertésmáj (100 grammban 600-1500 mcg folsav)
  • marhamáj (100 grammban 600-1200 mcg folsav)
  • földimogyoró (100 grammban átlagosan 250 mcg folsav)
  • földimogyoróvaj (100 grammban 210-240 mcg folsav)
  • napraforgómag (100 grammban 150-200 mcg folsav)
  • lencse, megfőzve (100 grammban 180-200 mcg folsav)
  • nyers búzacsíra (100 grammban 150-170 mcg folsav)
  • csicseriborsó, megfőzve (100 grammban 130-150 mcg folsav)
  • feketebab, megfőzve (100 grammban 120-150 mcg folsav)
  • narancslé (2 dl-ben 100-150 mcg folsav)
  • brokkoli nyersen (100 grammban 100-150 mcg folsav)
  • spárga (100 grammban 110-200 mcg folsav)
  • spenót (100 gramm nyers spenótban 50-200 mcg folsav)
  • kenyér, kukoricalisztből (egy szeletben 30-50 mcg folsav)
  • kenyér (a fejlett országokban kötelezően folsavazott búzalisztből, egy szeletben 20-40 mcg folsav)

Vannak még ezeken kívül ételek, amelyeknek 100 grammjában 50-100 mikrogrammnál kevesebb folsav van, viszont mégis jó folsavforrások, például azért, mert gyakran ehetjük őket, vagy mert egy ételadagnyiban 100 grammnál többet is megehetünk belőlük. Ilyen ételek: cékla, zöldborsó, paradicsom, paradicsomlé, sárgadinnye, cukordinnye, tojás, párolt vagy főtt búzacsíra, ananász, ananászlé, málna, avokádó, kelbimbó, karfiol.

A folsav vízben oldódik és hőre érzékeny. Könnyűnek tűnik a napi 400 mikrogramm bevitele, de nem árt odafigyelni. Ha vérszegény vagy, vagy babát vársz és a kockázati csoportba tartozol, akkor ennél sokkal többre, illetve szintetikus pótlásra (folsavtablettára) is szükséged lehet.

A fogamzásgátlók, az aszpirin és még néhány gyógyszer rontja a szervezetünkbe bevitt folsav felszívódását.

A folsavat, ellentétben a vassal, nem nagyon lehet túladagolni (mert a fölösleg  gyorsan kiürül a szervezetből: komoly hiányállapot vagy felszívódási zavar esetén akár napi 10 mg-ot is adnak a kezelés kezdetén, ennyire nehéz dolog tényleg túladagolni). Az agresszív folsavpótlás egyetlen káros következménye az lehet, hogy ha B-12-vitaminból is hiányod van, akkor a folsavpótlás elfedheti a másik hiányállapot tüneteit. Vagyis, ha úgy érzed, hogy baj lehet a vérképeddel, akkor keresd fel az orvosodat; a fentiek kizárólag étrendi információk voltak, megelőzés céljára.

8 komment

Címkék: vérszegénység folsav vashiány tápanyagszükséglet

A bejegyzés trackback címe:

https://felicitasz.blog.hu/api/trackback/id/tr632621244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zellerlevél 2011.02.01. 22:40:46

Hogy derül ki, ha valaki folsavhiányos?
Lehet bizonyítani, hogy a vasfelszívódás elégtelensége ettől van-e?
Asztma elleni gyógyszer is ronthatja a felszívódását?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.01. 23:30:12

Folsavhiányt okozó (folsav felszívódását gátló, folsav-antagonista) hatóanyagok: aminopterin, acetil-szalicilsav, phenytoin/fenitoin (pl. Diphedan), isoniazid, primidone, barbiturátok, orális fogamzásgátlók, ethanol (etil-alkohol), sulfasalazine, cycloserine, glutethamide, methotrexate, pyrimethamine, trimethoprin, triamterene, kolesztiramin, nitrofurantoin.

Ezen hatóanyagok egy részét ismerem - pl. a legutolsó az egy antibiotikum és hólyaggyulladás esetén szokták felírni -, más részükről most egyenként kéne gyógyszerkönyvet nézni, hogy mégis mikben vannak, úgyhogy jobbnak láttam kitenni a fenti felsorolást, és mindenki megnézheti, hogy a gyógyszereiben mi van.

A vasfelszívódás elégtelenségének okát nagyon nehéz bizonyítani: ha folsav szisztematikus adásával javul, akkor attól volt, vagy attól is.

Folsavhiány úgy szokott kiderülni, hogy vérszegénységre utaló tünetek vannak. Vérszegénységből van egy csomó fajta, kezdetnek rögtön makro- és mikrociter, ez a két kategória arra utal, hogy a vörösvérsejtek mérete nagyobb vagy kisebb a kelleténél. Makrociter vérszegénység mögött közvetlenül folsav- meg B-12-vitamin-hiány állhat, mikrociter vérszegénység hátterében vashiányt érdemes először keresni.

Aztán ezután jön az izgalmasabb rész, amikor a vashiánynak is mögöttes oka van, néha kideríthető, máskor kideríthetetlen oka.

De ezenkívül még más módokon is lehet vérszegénynek lenni: termelődnek vörösvértestek, de nem életképesek vagy nem nagyon, mert baj van a hemoglobinképződéssel (talasszémia): ennek hátterében is lehet vashiány, de más is; vagy termelődnek vörösvértestek és rendben is vannak, de az előírtnál sokkal hamarabb lebomlanak, illetve szétesnek, és a szervezet nem győzi az újratermelést (hemolitikus anémia). Ennek van autoimmun változata, amikor a szervezet maga termel ellenanyagot a saját vörösvértestjei ellen, de van amikor valami fertőzés miatt nem elég erős a sejtmembrán és ezért esnek szét túl hamar a vörösvértestek.

A vérszegénységet a köznyelvben azért azonosítjuk a vashiányos vérszegénységgel, mert az a leggyakoribb (az összes vérszegénység kb. 80%-a az).

zellerlevél 2011.02.02. 06:55:30

Köszönöm.
(Most egy fél év kisérletezés tej és fitátmentes étrenddel, hátha ez változtat vasszintjén.)

A gyógyszere montelukaszt-nátriumot tartalmaz, a segédanyagok: mannit, mikrokristályos cellulóz, hidroxipropilcellulóz (E 463), vörös vas-oxid (E 172), kroszkarmellóz-nátrium, mesterséges cseresznyearoma, aszpartám (E 951) és magnézium-sztearát. Úgy tűnik, nincs benne a felsoroltakból, szóval az asztmagyógyszer nem lehet oka.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.03. 19:09:00

@Sarah B Connor: A folsavról közölt felvetést megfelelő hivatkozás hiányában töröltem, de ha lesz ellenőrizhető adat, akkor nyilván foglalkozni fogunk vele.

Dr. szpahi 2011.02.04. 13:52:25

Kedves Felicitasz!

A jezsuitáktól léptem be hozzád. Gratulálok a bloghoz! Nagyon hasznosak a tanácsok.

Mindkét gyermekem szedi a vasat, látszólag elég kevés hatással. A mogyorót a lányom nagyon szereti, ezért örülök neki, hogy ebben is sok a folsav.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.04. 21:29:11

@Sarah B Connor, @Felicitasz: Írtam Csóka Szilviának, és tőle kaptam ezt a linket, ezúton is köszönöm.
www.thetech.org/genetics/ask.php?id=314

A rövid és pongyola összefoglaló az lehetne, hogy ha kísérletiegér-anyuka sok folsavat és B-12 vitamint eszik, akkor a kisegér barnább lesz és egészségesebb. Ha egéranyuka étrendjében (és ezért vérében) alacsony a folsav és B-12-vitamin szintje, akkor a kisegér világosabb lesz, és hajlamosabb a kövérségre meg a cukorbetegségre, sőt, az ilyen sárga kisegereknek még az utódaik is.
Ez egy amolyan egér-verziója annak a szólásmondásnak, hogy ha úrilányt akarsz, kezdd a nagymamánál. Egy nagyon jó vagy nagyon nem jó étrend (az egereknél) még az unokák egészségi állapotára is kihatással lehet. Az emberekről kevesebbet tudunk, de egy kutatócsoport kimutatta, hogy akik Hollandiában magzatként élték át a második világháború végén az élelmiszerhiányt, azoknak a DNS-én ez a mai napig is látszik.

Az egész cikk nagyon érdekes; egy csomó közérthető genetika van benne, és egy-két magyarázat arról is, hogy miért fontos, hogy pont a terhesség KORAI SZAKASZÁBAN legyünk folsavval megfelelően ellátva.

Szilvia Telek 2016.04.19. 16:27:30

Szia. Remélem olvasod még... Ha a folsav hőre érzékeny , akkor hogy egyem a napi mennyiséget?

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2016.04.28. 19:45:56

@Szilvia Telek: Az ajánlott mennyiség mindenképp legyen meg, és inkább több mint kevesebb, mert a fölösleg gyorsan kiürül a szervezetből.