Felicitász blogja

Terhesség, szülés, babázás, gyereknevelés. Gyógynövények, életmód, egészség. Szakirodalom, meg a szokásos tanácsaim gyűjteménye.

©

A blogon megjelenő írások, illetve azok részletei csak a szerző engedélyével, a blog linkjének feltüntetésével használhatók fel vagy közölhetők máshol.

Email: felicitasz@vipmail.hu

Facebook

Ennyien olvastok most

Locations of visitors to this page

Címkék

antibiotikum (2) antidepresszáns (5) anyanyelv (3) apa (3) aranyér (1) asszonygyökér (1) autizmus (6) autonómiára nevelés (5) baba (18) bábaság (22) balett (3) berry (1) beszédtanulás (11) bogyó (1) bölcsőde (1) boldogság (1) büntetés (4) burokrepedés (2) citromfű (2) családtervezés (8) csalán (1) császármetszés (14) császárseb (3) dicséret (3) d vitamin (1) egészség (15) életmód (13) elfogadás (3) engedetlenség (2) epidurális érzéstelenítés (2) érzelmi nevelés (1) eufenika (2) evésproblémák (1) fájdalomcsillapító (9) fejfájás (1) fejlődési rendellenesség (3) felicitasz (22) feminizmus (2) fészekrakó ösztön (2) fogamzás (4) fogamzásgátlás (3) fogamzásgátló tabletta (1) folsav (8) frontérzékenység (1) gátseb (1) genetikai tanácsadás (2) geréb ágnes (2) gyász (2) gyereknevelés (14) gyerekszám (6) gyerekvállalás (13) gyermekágy (12) gyermektelenség (7) gyógynövény (12) gyógyszer (7) h1n1 (11) halloween (1) harry (1) harry potter (10) hiszti (5) hőgörbe (1) hólyaggyulladás (1) homeopátia (1) hőmérőzés (1) hozzátáplálás (5) húsvét (1) idegennyelv tanulás (6) immunitás (3) influenza (13) influenzavírus (2) iskola (4) jutalom (2) kanada (22) kányabangita (1) karácsony (4) kétnyelvűség (6) kézzel tágítás (1) kiságy (1) kisgyermekkor (18) köhögés (1) kolin (1) költözés (1) komló (1) korai fejlesztés (10) korai vajúdás (2) koraszülés (2) korcsolya (1) kórház (3) kormányrendelet (1) lázcsillapító (2) levendula (2) magzatvédő vitamin (3) magzatvíz (1) meddőségi kezelés (3) medveszőlő (1) menstruációs ciklus (4) mese (11) meseterápia (1) mikulás (1) mióma (1) mmr (2) montessori (4) napirend (4) nátha (4) nevelés (2) nyugtató (3) oltás (14) omega 3 (3) öngyilkosság (1) orvos (20) otthonszülés (27) otthonszülés kormányrendelet (3) óvintézkedés (12) óvoda (5) ovulációs teszt (1) oxitocin (3) párkapcsolat (10) peteérés (2) peteérésjelző (1) pg53 mikroszkóp (1) potter (1) pozitív (1) pozitív nevelés (7) prom (1) pronatalizmus (2) pszichoterápia (20) ptsd (8) rák (2) rooming in (2) szaporodási ösztön (2) székrekedés (1) szeretet (6) szoptatás (14) szülés (27) szülésélmény (1) szülésindítás (5) szülési terv (1) szüléstörténet (1) szülés utáni depresszió (9) születésélmény (2) szűrővizsgálat (9) tájékozott döntés (10) tápanyagszükséglet (12) táplálkozás (11) tápszer (3) tea (11) teherbe esés (10) tehetséggondozás (6) tej (2) tens (2) teratológia (1) terhesgondozás (10) terhesség (14) termékenységi problémák (6) termékeny nap (3) természetes családtervezés (2) terminustúllépés (4) tigrisanya (2) többnyelvűség (3) tokofóbia (3) tőzegáfonya (2) tudomány (2) tudomany (1) túlhordás (3) tüneti hőmérőzéses módszer (1) tűzvédelem (1) újévi fogadalom (3) újszülött (12) ünnep (13) usa (19) utófájások (1) valentin nap (1) vas (2) vashiány (4) vérszegénység (3) zöld (1) zöld tea (1) zsurló (1) Címkefelhő

Friss kommentek

Készülj fel a terhességre!

2009.08.27. 22:41 Felicitasz

Kisbabát szeretnél, egészséges kisbabát. Akkor még mielőtt teherbe esnél, azt ajánlom (sok tanácsadó mögé felsorakozva), hogy menj el orvoshoz, végeztesd el a régóta esedékes felülvizsgálatokat - akár cukorbeteg vagy, akár vérszegény, akár hátad fáj már néhány hete, amit csak lehet, nézess meg vagy kezeltess ki terhesség előtt. Ha egyszer már babát vársz, egy sor dologgal nem lehet többé mit kezdeni, akármennyire szenvedsz is miattuk (a gyógyszerek nagy százalékát nem szedheted, nincs röntgen, egy csomó vizsgálat és kezelés egyszerűen nem opció terhesen). A gyerek születése után meg  lesz más programod, mint hogy orvoshoz mászkálj. Tömesd be a lyukas fogaidat, ess túl a rettegett gyökérkezelésen, menj el rákszűrésre.

Magyarországon a terhességek fele nem tervezett, és még a tervezett terhességek többségét sem előzi meg semmilyen orvosi vizsgálat vagy életmód-tanácsadás. Ez elég nagy baj, mert végül az újszülöttek 3-5 százaléka születik valamilyen rendellenességgel (minden 25. kisbaba!), annak ellenére, hogy a rendellenességek nagy része megelőzhető lenne.

Készülj fel a terhességre. Kilenc hónapig hurcolászni a pocakodat nagy fizikai terhelés lesz, aztán hosszú hónapokon át 24 órás szolgálatban lenni egy bébi mellett még nagyobb fizikai terhelés. Ha az ajánlásoknak megfelelően legalább 6 hónapig szoptatni is szeretnél, akkor jobb ha most rájössz, hogy a fogantatástól számított 15 hónapig az a gyerek belőled fog növekedni, vagyis téged fog enni: a kalóriáidat, a kalciumodat, a vasadat, a vitaminodat, a testedből kinyerhető zsírt és fehérjét. Amikor először gondoltál rá, hogy egyszer majd lesz gyereked, akkor te is nyilván eldöntötted, hogy szeretnél majd neki "mindent" megadni, ami csak erődből telik - hát kezdd azzal, hogy adsz neki egy erős, egészséges anyát. Ezzel persze megadsz minden fizikai feltételt ahhoz is, hogy a babád erős, egészséges újszülöttként láthassa meg aztán a napvilágot.

Kezdj el folsavat szedni (ennek van egy könnyű és kellemes módja: minden nap 1-2 nagy pohár narancslé!) és jelentkezz be a nőgyógyászodhoz rákszűrésre. Amikor terhesen először megjelensz a rendelésen, úgyis az lesz az első kérdésük, hogy mikor voltál  utoljára: ha egy éven belül, és minden rendben van, akkor nem kell a vizsgálatot megismételni, csak majd hat héttel szülés után. Ha nincs minden rendben, akkor jobb is, ha nem nyolchetes terhesen tudod meg, egyébként meg egyszerűen csak arról van szó, hogy terhesség alatt minél kevesebb hüvelyi vizsgálatot végeznek, annál kisebb a fertőzésveszély.

Ha már itt tartunk, ugye nincs semmi kezeletlen nőgyógyászati fertőzésed vagy krónikus hólyaggyulladásod? Szánd rá az időt és gyógyulj meg, mielőtt megpróbálsz teherbe esni. Ugyanez vonatkozik az összes egyéb betegségre; ha épp most épültél fel egy tüdőgyulladásból, akkor várd meg a teherbe eséssel, amíg tényleg megerősödsz.

Figyelj oda a gyógyszerekre, táplálékkiegészítőkre, gyógynövényekre. Általában is igaz, hogy a fogamzás környékén minél kevesebb ilyesmit eszünk, annál jobb, de néhány hatóanyag kifejezetten ellenjavallt. Ha éppen szedsz valamit, akkor kérdezd meg az orvosodat, hogy emellett a gyógyszer mellett biztonságos-e teherbe esni. Ha orvoshoz mész a nátháddal, akkor mielőtt gyógyszert írnak, szólj, hogy babát tervezel. A gyógynövények hatóanyaga sokszor tök ugyanaz, mint a szintetikus gyógyszereké, vagyis attól, hogy a gyógynövények recept nélkül kaphatók, még nem biztos, hogy tényleg  jó ötlet is szedni őket. Egy csomó posztban fogok ezzel később foglalkozni, itt csak annyit akarok mondani, hogy alapos meggondolás nélkül semmit ne nyelj le, ami esetleg árthat is.

Voltál már rózsahimlős? Egy vérvétel elég, hogy megtudd, immunis vagy-e a rubeolára. Ha nem, oltasd be magad azonnal és halaszd el néhány hónappal a babaprojektet (a korábbi ajánlás három hónap volt, a mostani már csak egy hónap, de mindenesetre jobb a békesség).

Küldd el a párodat spermavizsgálatra. Fájdalommentes rutineljárás, téged viszont rengeteg fölösleges kivizsgálástól, beavatkozástól, gyógyszerszedéstől és aggódástól megmenthet. (Ezennel továbbadom a klasszikus tantörténetet, amelyben a feleséget már meg is műtötték egyszer, mire kiderült, hogy a férjnek nincs életképes spermiuma. Ne kerüljetek ilyen helyzetbe.)

Gondoljátok közösen végig a családi betegségeket. A génjeiden nem változtathatsz, de egy sor probléma elkerülhető vagy legalább enyhíthető megfelelő táplálkozással, életvitellel. Ha valamelyikőtök családjában örökletes a nyitott hátgerinc, akkor neked az ajánlottnál több folsavat kell szedned már mostantól (és a terhesség elején majd akár napi 4 mg-ot). Ha a családodban sok nő depressziós, akkor neked az átlagnál nagyobb esélyed van szülés utáni depresszióra és előre fel kell erre a problémára készülnöd (és legfeljebb örülsz majd, hogy számítottál az extra nehézségekre, de mégis minden rendben). Ha van valami komolyabb örökletes betegség a családban, akkor menjetek el tanácsadásra még mielőtt babát vállalnátok.

Aki dohányzik, teherbe esés előtt tegye le a cigarettát. Most el se kezdem, hogy a dohányzás káros hatásai így meg úgy, egyszerűen csak tedd le a cigarettát. Ha erre egyáltalán nem érzed magad képesnek, akkor szorítsd vissza a mennyiséget a lehetséges minimumra (meg még egy szállal az alá, meg meg még egy szállal...) Nem szeretem a bűntudatkeltést, mert szerintem nem jó motiváció, de mondjuk gondolhatsz arra, hogy minden szál cigaretta, amit mostantól nem szívsz el, valami olyasmi, amit máris magadért meg a gyerekért tettél.

Ha nagy túlsúlyod van, adj le belőle valamennyit. Ne kezdj nullkalóriás csodadiétákba, egyszerűen csak felezd meg a szokásos adagjaidat, illetve fokozatosan cseréld  le a jellemző kajáidat egészségesebb ételekre. Túlsúlyos nők gyakrabban szülnek császárral (nagy baba, vérnyomásprobléma stb.), a babáik közt több a cukorbeteg, és néha a túlsúly már eleve a fogamzásnak is akadálya lehet. Nem kell most azonnal "ideális" súlyra "lefogyni", egy megfelelő testsúlyra kell "fogyni valamennyit". 160 centis magassághoz a 80 kiló is "túlsúly" meg a 150 kiló is "túlsúly", de azért mégse ugyanaz...

Sovány kismamajelöltek viszont figyeljenek oda, hogy azért még beleessenek az egészséges testsúlytartományba. A szervezeted nem fog gyerek kihordására vállalkozni (megtermékenyülni), ha a saját fenntartásodra is épphogy elég a kalóriabeviteled.  Terhességhez célszerű lehet elhitetni a testeddel, hogy bőven rendelkezésre állnak a szükséges források: néha szedj még egyszer a salátából, a tányér leves után egyél még egy fél merőkanálnyit, ilyenek.

Táplálkozz egészségesen és aludj eleget. Tudom, hogy a csapból is ez folyik, de vedd komolyan. Nem arról van szó, hogy élj nyers brokkolin (bár a nyers brokkoli nagyon egészséges...), viszont ha reggel héttől este hétig hajtasz egy multinál, sosem reggelizel, és napközben meg azt eszel, amihez épp hozzájutsz a környékbeli étkezdékben, akkor itt az ideje, hogy egy kicsit jobban odafigyelj magadra. Egyébként is ezt kéne, de ha babát akarsz, akkor pláne. Egyél elég zöldséget, rendszeresen fogyassz lecitintartalmú kajákat, esetleg szedj valamilyen alapkategóriás multivitamint (nem kell azonnal terhesvitamint szedni).

Ha nagy kávés vagy, csökkentsd az adagot. Napi két nem méregerős kávé még rendben van, de nagy mennyiségű koffein az erek összehúzásával rontja a méh vérellátását, és ez nem jó ötlet, ha épp egy kisbabát szeretnénk oda elszállásolni.

Legyél óvatos az alkohollal. Nem arra gondolok, hogy felejtsd el az időnkénti egy pohár bort a vacsorád mellől, hanem arra, hogy ha életvitelszerűen egy konyakkal kezded a napot, vagy ha a baráti körödben az összejövetelekbe komolyabb alkoholfogyasztás is beleértendő, akkor azt ne, ha tényleg egészséges gyereket szeretnél. Ez a felkészülési idő éppen alkalmas arra, hogy változtass amin kell.

Mozogj eleget, de ne vidd túlzásba. Élsportolók és táncosok sokszor azért esnek nehezen teherbe, mert a nagy fizikai igénybevételre válaszul a szervezetük leállítja a peteérést,  vagy nem engedi beágyazódni a csírát. Ha már most is jársz úszni, jógázni, salsára stb., akkor csak nyugodtan járj tovább; ha most szeretnél egészséges életmódra váltani, akkor  igen, iktass be napi 20-30 percnyi nem megerőltető testedzést, de ha sosem futottál minden reggel tíz kilométert, akkor azt ne most kezdd el.

És végül: miután minden fizikai feltételt kipipáltál, és jöhet a baba, eszedbe ne jusson határidőt kitűzni. Nem "a következő ciklusban", hanem mondjuk "a következő évben" akarnál teherbe esni. Oké, hogy nagyon akarod azt a gyereket, de ne helyezd a saját testedet nyomás és kényszer alá (azzal ráérnek azok foglalkozni, akik már másfél éve próbálkoznak és nem jön a baba). Ha mindketten egészségesek vagytok, akkor rendszeres együttléteket feltételezve körülbelül egy év kell a teherbe eséshez. Maradj meg "szexi nő" üzemmódban. Gondolom, már jó ideje együtt vagytok, talán néhány év házasság is mögöttetek van, számtalan színházi este, mozi, vacsora, séta és nyaralás. Lehet, hogy eddig nem akartatok még babát, lehet, hogy most volt az esküvőtök, de már azonnal akartok, egy dolog mindenesetre igaz: eddig is vágytatok egymásra, és ezen  az se változtat, hogy jöhet a baba, csak ez most egy olyan időszak, amikor nincs "jaj nehogy teherbe essek" aggodalom se. Vagyis, amellett, hogy teherbe akarsz esni, használd ki ezt az időt. Menj el fodrászhoz (amúgy is, mert ha megfogan a baba, utána az első 12 hétben aggódni fogsz a hajszínezésen is...), öltözz csinosan, vegyél új gyertyákat a hálószobába, és egyáltalán, érezzétek jól magatokat.
 

Szólj hozzá!

Címkék: táplálkozás terhesség orvos egészség életmód szűrővizsgálat folsav teherbe esés genetikai tanácsadás

A bejegyzés trackback címe:

https://felicitasz.blog.hu/api/trackback/id/tr721326159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.