Felicitász blogja

Terhesség, szülés, babázás, gyereknevelés. Gyógynövények, életmód, egészség. Szakirodalom, meg a szokásos tanácsaim gyűjteménye.

©

A blogon megjelenő írások, illetve azok részletei csak a szerző engedélyével, a blog linkjének feltüntetésével használhatók fel vagy közölhetők máshol.

Email: felicitasz@vipmail.hu

Facebook

Ennyien olvastok most

Locations of visitors to this page

Címkék

antibiotikum (2) antidepresszáns (5) anyanyelv (3) apa (3) aranyér (1) asszonygyökér (1) autizmus (6) autonómiára nevelés (5) baba (18) bábaság (22) balett (3) berry (1) beszédtanulás (11) bogyó (1) bölcsőde (1) boldogság (1) büntetés (4) burokrepedés (2) citromfű (2) családtervezés (8) csalán (1) császármetszés (14) császárseb (3) dicséret (3) d vitamin (1) egészség (15) életmód (13) elfogadás (3) engedetlenség (2) epidurális érzéstelenítés (2) érzelmi nevelés (1) eufenika (2) evésproblémák (1) fájdalomcsillapító (9) fejfájás (1) fejlődési rendellenesség (3) felicitasz (22) feminizmus (2) fészekrakó ösztön (2) fogamzás (4) fogamzásgátlás (3) fogamzásgátló tabletta (1) folsav (8) frontérzékenység (1) gátseb (1) genetikai tanácsadás (2) geréb ágnes (2) gyász (2) gyereknevelés (14) gyerekszám (6) gyerekvállalás (13) gyermekágy (12) gyermektelenség (7) gyógynövény (12) gyógyszer (7) h1n1 (11) halloween (1) harry (1) harry potter (10) hiszti (5) hőgörbe (1) hólyaggyulladás (1) homeopátia (1) hőmérőzés (1) hozzátáplálás (5) húsvét (1) idegennyelv tanulás (6) immunitás (3) influenza (13) influenzavírus (2) iskola (4) jutalom (2) kanada (22) kányabangita (1) karácsony (4) kétnyelvűség (6) kézzel tágítás (1) kiságy (1) kisgyermekkor (18) köhögés (1) kolin (1) költözés (1) komló (1) korai fejlesztés (10) korai vajúdás (2) koraszülés (2) korcsolya (1) kórház (3) kormányrendelet (1) lázcsillapító (2) levendula (2) magzatvédő vitamin (3) magzatvíz (1) meddőségi kezelés (3) medveszőlő (1) menstruációs ciklus (4) mese (11) meseterápia (1) mikulás (1) mióma (1) mmr (2) montessori (4) napirend (4) nátha (4) nevelés (2) nyugtató (3) oltás (14) omega 3 (3) öngyilkosság (1) orvos (20) otthonszülés (27) otthonszülés kormányrendelet (3) óvintézkedés (12) óvoda (5) ovulációs teszt (1) oxitocin (3) párkapcsolat (10) peteérés (2) peteérésjelző (1) pg53 mikroszkóp (1) potter (1) pozitív (1) pozitív nevelés (7) prom (1) pronatalizmus (2) pszichoterápia (20) ptsd (8) rák (2) rooming in (2) szaporodási ösztön (2) székrekedés (1) szeretet (6) szoptatás (14) szülés (27) szülésélmény (1) szülésindítás (5) szülési terv (1) szüléstörténet (1) szülés utáni depresszió (9) születésélmény (2) szűrővizsgálat (9) tájékozott döntés (10) tápanyagszükséglet (12) táplálkozás (11) tápszer (3) tea (11) teherbe esés (10) tehetséggondozás (6) tej (2) tens (2) teratológia (1) terhesgondozás (10) terhesség (14) termékenységi problémák (6) termékeny nap (3) természetes családtervezés (2) terminustúllépés (4) tigrisanya (2) többnyelvűség (3) tokofóbia (3) tőzegáfonya (2) tudomány (2) tudomany (1) túlhordás (3) tüneti hőmérőzéses módszer (1) tűzvédelem (1) újévi fogadalom (3) újszülött (12) ünnep (13) usa (19) utófájások (1) valentin nap (1) vas (2) vashiány (4) vérszegénység (3) zöld (1) zöld tea (1) zsurló (1) Címkefelhő

Friss kommentek

A kert

2012.05.15. 04:05 Felicitasz

Azt kérdezitek, hogy "nagyon elfoglalt vagyok-e". 

Igen, nagyon.

Csupa jó dolog van, csak megint kirakós játékot kell játszanom velük; a végeredmény az lett, hogy vagy kert, vagy blog. A kert sürgős volt, mert a házunk tulajdonosa kapott egy érdeklődő levelet a helyi lakóközösségi felügyelettől - home owners association -, amelyben magyarázatot kértek tőle, hogy mi folyik a telken, illetve hogy előreláthatólag mikor lesz "a munkálatoknak" vége.

A telken az folyt, hogy egy kb. 12 négyszögölnyi (500 négyzetláb ;-)) területen kb. egy év alatt felkapáltam a füvet, felástam az egészet, és aztán még háromszor, mert gyakorlatilag gyom nőtt ki kövekből. A kövek nagy részét kézzel ki is szedtem és szegélyt meg kavicsos sétányt csináltam belőlük - és aztán az így kipucolt agyagos területet legyomirtóztam, hozattam rá új talajt, szétlapátoltam, beültettem, és most virágok vannak rajta, kis bokrok, meg gyógynövények. Nem biokert - ahhoz túl sok a szarvas, a nyúl meg a gyom; képtelenség volna a talajt tisztán tartani - de azért nagyon szép. 

A terület viszont hónapokig úgy nézett ki, mint egy építkezés: vörös agyag, gyom, kavics, és mindez persze a ház előtt, az utcafronton. A tulajdonos, miután az érdeklődő levelet megkapta, továbbította nekünk. Amikor elolvastam, majdnem a falnak mentem, hogy én kérem itten növelem az ingatlan értékét kemény munkával és nagy lelkesedéssel, és erre valami testület meg nehogy már megbüntesse a tulajdonost, aki egyrészt nem tehet semmiről, másrészt pedig kiváló tulajdonos (mi pedig eddig kiváló bérlők voltunk, és egyáltalán nem áll szándékunkban a jó viszonyt elrontani). Azonnal megírtam válaszul, hogy virágoskert készül, és már van benne két fa meg két orgonabokor, de ameddig az egész területet fel nem túrtam és ki nem pucoltam, nem tudok elkezdeni érzékenyebb növényeket ültetni, legyenek türelemmel. (Illetve, de ezt már nem írtam hozzá, ha valami unatkozó testületi tagnak problémája van, nyugodtan foghat egy ásót és segíthet gyorsabban haladni.)

Másfelől, az időjárás is sürgetett: ha a forróság beköszönt, akkor nem lehet kint dolgozni, és ráadásul meg se maradnak a növények. Hetek óta az ment már, hogy ha az idő engedte, napi több órát kapirgáltam odakint, ha pedig hideg volt meg eső, akkor elvégeztem bent az addigra igencsak felgyülemlett házimunkát.

A kert ma lett kész, és most esik rá az eső, alleluja. A palánták nagyon szépek, emellett meg majd kiderül, mi lesz a virágmagokból (kikelnek-e egyáltalán, vagy a madarak mindet kitúrják és megeszik). A hónap végén jön a mulcs. Tegnap este kolibri röpdösött a szarkaláb (delphinium) meg a levendula körül és iszogatta a nektárt a virágokból; elképesztő élmény volt, hogy ez itt az "én" kertem, és kolibri van benne.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://felicitasz.blog.hu/api/trackback/id/tr474509043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vica1982 2012.05.15. 13:13:41

Gratulálok, igazán szép munka! Így már "igazolt" a távolmaradásod. ;)
Volna pár kérdésem:
A szarvasok bejárnak a kertedbe???
Az orgona ott "őshonos" vagy itthonról szerezted?

2012.05.15. 14:36:05

:-) Mindig mondtam, hogy a kertészkedés nehéz, és időigényes munka. Szarvas?? Tegnap egy békától majdnem falnak mentem, a mókust meg patkánynak néztem, de egy szarvas? Itt a tulajnak van saját kertésze, de már kitiltottuk, mert erősen pusztultak a növények miatta, így most nekünk kell. Hát én nem annyira szeretem. Amit eddig elültettünk, annak a tizede, ha megmaradt.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2012.05.15. 14:43:50

Be bizony.
www.youtube.com/watch?v=8CxGNS62OU8&feature=context-gau

Tavaly úgy kezdtem el a munkát, hogy amint megtisztítottam egy kis részt, elkezdtem beültetni (így lett a két fa, az orgonabokrok, néhány tő levendula és menta). Aztán kiderült, hogy ezt így nem lehet: először is, a crabgrass nevű gyomnövény gyorsabban foglalta vissza a még nem felásott területről a friss ültetést, mint ahogy az ásóval-kapával haladni tudtam, másrészt, egy reggel arra mentem ki, hogy láncfűrész ment végig a két hibiszkuszbokron és csak a csonkok maradtak, valamint a 12 tő gyönyörű sötétpiros ázsiai liliomnak is csak 2-3 centis szárai árválkodtak a postaláda körüli virágágyásban. Így derült ki (a patanyomokból például), hogy éjszaka itt szarvasok járnak (meg néha nappal is). Másnap hajnalban visszajöttek, a lábukkal széttúrták a postaláda körüli ágyást és a liliomok _hagymáit is_ megették.

Ekkor leültem kertészeti fórumokat olvasni, magamban azon mulatva, hogy talán hamarabb kellett volna, de ugyanakkor én még szerencsés vagyok, a 12 tő liliom lehetett volna 500 is ;-)

Hosszú listák vannak, hogy mit ne ültessünk, ha szarvas jár. A kiemelt lista úgy kezdődik, hogy hibiszkusz, liliom :-D, ennél jobban akkor csalhattam volna őket ide, ha tényleg valami erdészeti szarvastápot szórok le a földre :-)

Róka is van, oposszum, mosómedve, rengeteg nyúl és mókus.

Az orgona őshonos (ami alatt itt csak azt értem, hogy árulják a dísznövény-kertészetek és sok helyen van vadon is, de hogy tényleg őshonos-e, hát...). Egyébként a növényekre mindenütt nagyon szigorú szabályok vonatkoznak: Európából "szerezve" semmit nem hozhatnék ide vagy pláne áshatnék be a földbe; a vámnyilatkozatokon külön rákérdeznek a magokra, csírákra stb. is.

Evain 2012.05.16. 14:22:50

Na igen, aki a magyar virágoskertekhez van szokva (mint én is), meglepődik sok apróságon. Amikor megvettük a kertes sorházat, a környéken sétálva mélázgattunk azon, hogy 1. Miért vannak a halastavak hálóval lefedve, és 2. Miért van a legtöbb kert lekövezve és a virágok miért csak dézsában állnak.
Egy év után kiderült, hogy 1. a sirályok miatt nem lehet szabadon halat tartani, mert kieszik, :) illetve 2. a környék összes macskája hálával telten ássa fel még aznap este, hogy elvégezhesse a dolgát a frissen felásott ágyásban.
De csináltam már olyan videót is, hogy a mellettünk lévő csatornából kislattyogó hattyúpár egyik tagja be akart jönni hozzánk. :)

A növények korlátozása meg szerintem jogos, ha meg akarják őrizni a helyi ökoszisztéma egyensúlyát. Ausztrálok jók ebben, sikeresen tanultak a hibáikból (lásd nyúl és disznóprobléma).
süti beállítások módosítása