Ebben a posztban az Ages and Stages egyik játékos képességfelmérő tesztjét közlöm magyarul. Ezt a tesztet az USA-ban többek között neurológusok, gyermekorvosok (pl. a miénk) és korai fejlesztő központok használják, de a szülők otthon is elvégezhetik a saját gyerekükkel; igazából ez utóbbi az ajánlott eljárás. A magyar fordításra és közlésre a forrás feltüntetésének feltételével a gyermekorvosi praxisunk adott engedélyt.
A képességfelmérő teszt nagy része különféle tevékenységekre épül: azt kell megmondanod, hogy a három év körüli gyerekednek ezek rutinszerűen sikerülnek-e, illetve ha nem, akkor néha már képes-e rájuk vagy pedig egyáltalán nem kezdett még el effélékkel próbálkozni. A tesztben van továbbá néhány készségfelmérő feladat, amelyek kapcsán az a kérdés, hogy a három év körüli gyereked meg tudta-e csinálni vagy nem.
Használati utasítás: 1. Próbáld ki ténylegesen a gyerekkel az adott tevékenységet, mielőtt a kérdésre válaszolsz. 2. Csinálj ebből a tesztből közös játékot - nem időre kell elvégezni, simán beépíthetsz egy-két kérdést a napi közös olvasásotokba, rajzolásotokba, és aztán másnap meg más kérdésekkel vagy témákkal szórakozhattok. Ez a teszt nem vizsga, hanem képességfelmérés. 3. A felmérést olyan időpont(ok)ban végezd el, amikor a gyerek kipihent, egészséges, jóllakott és van kedve játszani. Ezért is ajánlják a teszt készítői, hogy ne orvosi rendelőben meg korai fejlesztő központban gyötörjük vele a kicsiket, hanem tényleg a szülő csinálja otthon, és legfeljebb ha túl sok problémát tapasztal, akkor keresse fel ismét a szakembert, akitől a tesztet kapta.
Az Ages and Stages tesztje részképességek felmérésének összege: kommunikációs készségek, nagymozgások, finommotoros mozgások, problémamegoldó készségek, személyes-társas készségek, általános készségek. A kategorizálás nem mindig tűnik egyértelműnek: észre fogod venni, hogy pl. a problémamegoldás részben az egyik feladatban számsorokat kell a gyereknek elismételnie utánad, és felmerülhet a kérdés, hogy ez mitől "problémamegoldás". Nem az. :-) Mint említettem, részkészségek felmérése zajlik: ebben a feladatban konkrétan a rövid távú memóriáé, és a feladat azért van ott, ahol, mert a működő rövidtávú memória a problémamegoldási képességeink egyik előfeltétele.
Az Ages and Stages képességfelmérő tesztjein nem lehet "megbukni". Azok a gyerekek, akiknek a felmérésekor minden részterületen sorra karikázzuk be az "igen"-eket, jóval a korosztályuk előtt tartanak a fejlődésben. Az átlagos gyerekek eredményei mindhárom kategóriában szóródnak: ezért ad a teszt érdemi információt arról, hogy a gyerek hol tart éppen, és mely képességek megjelenése várható a közeljövőben. Az utolsó néhány kérdés a családi helyzetet méri fel, mert ezek a faktorok is számítanak a kiértékelésnél. Még egyszer elismétlem, az Ages and Stages felmérése nem abból indul ki, hogy "mit kell tudnia" egy hároméves gyereknek, hanem azt igyekszik kideríteni, hogy az éppen vizsgált hároméves gyerek mit tud (adott esetben olyasmit is, amit még egyáltalán nem "kell" neki tudnia).
Kommunikáció (Próbálj ki minden feladatot a gyerekkel, mielőtt a kérdésekre válaszolsz!)
1. Amikor megkéred a gyereket, hogy mutassa meg a szemét, orrát, száját, haját, lábát stb., akkor kérdésre meg tud-e mutatni legalább 7 különböző testrészt? (Saját magán, rajtad vagy egy babán, ez mindegy.)
Igen - részben - nem.
2. Mond-e a gyereked legalább 3-4 szóból álló mondatokat? Írj le egy konkrét példát.
Igen - néha - még nem.
3. Ha egy utasításhoz nem adsz külön szóbeli segítséget, és nem is mutogatsz vagy gesztikulálsz segítségképpen, akkor is képes a gyerek az utasítást végrehajtani? Mondd neki: Tedd a kisautót az asztalra! Tedd a könyvet a szék alá!
Mindkét feladatot helyesen oldotta meg? Igen - csak az egyiket - nem.
4. Amikor együtt képeskönyvet nézegettek, a hároméves kisgyereked el tudja-e mondani a képekről, hogy mi történik rajtuk? Mutogat-e a képeken és mond-e olyanokat, hogy "ugrál... eszik... sír... alszik... labdázik"? (Segítségül feltehetsz kérdéseket, pl. "Mit csinál itt a kisfiú?")
Igen - néha - nem.
5. Mutass neki cipzárt, kabáton vagy pulóveren. Mutasd meg neki, mikor mozdul a cipzár felfelé, mikor lefelé. Hagyd a cipzárt középen, és kérd meg a gyereket, hogy húzza fel. Aztán húzd vissza a cipzárt középre és kérd meg a gyereket, hogy húzza le. Ismételd meg sokszor, tetszés szerint váltogatva az irányokat. A gyerek konzisztensen, tévesztés nélkül felfelé húzza-e a cipzárt amikor te felfelé kéred, és lefelé, amikor lefelé kéred?
Igen - néha téveszt - nem.
6. Amikor megkérdezed a gyereket, hogy hogy hívják őt, mondja a vezeték- és a keresztnevét is?
Igen - néha - nem.
Nagymozgások
1. El tud rúgni a kisgyereked egy labdát az egyik lába előrelendítésével, mindenféle kapaszkodás vagy támaszkodás nélkül? Igen - néha - nem.
2. Tud úgy ugrani helyben, hogy mindkét lába egyszerre elhagyja a talajt? Igen - néha - nem.
3. Fel tud menni váltott lábbal a lépcsőn (akár korlátba/falba kapaszkodva)? Nézd ezt meg többször is, játszótéren, lépcsőházban, bevásárlóközpontban stb., mert nem mindegy, milyen magasak a lépcsők.
Igen - néha - nem.
4. Meg tud állni a gyerek fél lábon, kapaszkodás nélkül, legalább egy másodpercig? (Mondd neki, hogy álljon egyenesen, aztán kérd meg, hogy emelje fel az egyik lábát és álljon egy lábon. Meg tudja tartani ezt a pozíciót billenés és esés nélkül legalább egy másodpercig?) Igen - néha - nem.
5. Álló helyzetben el tud-e a gyerek dobni egy kis labdát a feje fölött, úgy, hogy a karját vállmagasságba vagy afölé emeli, és egy kézzel dobja a labdát előrefelé? (Ha csak leejti vagy föntről ledobja maga elé, az nem számít.) Igen - néha - nem.
6. Képes a kisgyerek páros lábbal elugrani helyből előrefelé, legalább 15 cm távolságra? (Nézd meg ezt többször is, rajzolhatsz neki vonalat, hogy ugorja át; letehetsz egy szalagot, plüssfigurát stb., hogy ugorjon el addig, ha tud, játszhatsz vele ugorjuk-át-a-fekete-kockát játékot egy akármilyen közintézmény folyosóján stb.)
Igen - néha - nem.
Finommotoros készségek
1. Üljetek le rajzolni. Ha te rajzolsz egy nagy, függőleges vonalat egy papírra fentről lefelé, és megkéred a gyereket, hogy rajzoljon ő is egy ugyanilyet, meg tudja csinálni? Ne engedd, hogy a te vonaladat rajzolja át a saját ceruzájával. Tud függőleges vonalat rajzolni? (Ha kicsit ferde vagy görbe, azt fogadd el, és akkor a válasz "igen". Átlós vonal, hurok, C-betű, firka azt jelenti, hogy "nem".)
Igen - néha - nem.
2. Át tud a gyerek fűzni egy cipőfűzőt a cipő lyukain vagy egy-két nagy gyöngyön?
Igen - néha - nem.
3. Rajzolj a gyereknek egy kört. Kérd meg, hogy rajzoljon ő is egy másik kört. Meg tudja csinálni? (Ne hagyd, hogy a te körödet rajzolja át a saját ceruzájával. Többször átrajzolt kört, duplahurok- vagy csigabigaszerű, egyértelműen körvonalakból álló, ránézésre körre emlékeztető alakzatot fogadj el, és akkor a válasz igen. Hurok, félkör, sokszoros hurkokból álló firka, körvonalakból álló, de körre nem emlékeztető végeredmény esetén a válasz nem.) Igen - néha - nem.
4. Rajzolj a gyereknek egy egyértelmű, vízszintes vonalat a papír egyik szélétől a másikig. Kérd meg, hogy rajzoljon ő is egy ugyanilyet. Sikerül neki? (Ne hagyd, hogy a te vonaladat átrajzolja. Görbe vagy kicsit ferde, de alapvetően vízszintes vonalat elfogadhatsz, és akkor a válasz igen. A végén lefelé hajló kampós vonal, körív, firka esetében a válasz nem.)
Igen - néha - nem.
5. Használt már a gyerek ollót? Ha nem, akkor hagyd ki ezt a feladatot (és elkezdheted megtanítani ollót használni). Ha igen, akkor egyedül is tud vele papírt vágni? Nem kell, hogy ez sikerüljön is, a kérdés az, hogy képes-e a gyerek arra, hogy az egyik kezével szétnyissa és összecsukja az (életkorának megfelelő méretű) olló szárait, miközben a másik kezével megtartja a papírt?
Igen - néha - nem.
6. Rajzoláskor hogyan tartja a kisgyerek a ceruzát? A hüvelykujjával és még két ujjával tartja meg, ahogyan a felnőttek?
Igen - néha - nem.
Problémamegoldás
1. Üljetek le játszani. Rakjál sorba a gyereknek négy tárgyat, pl. kockákat, kisautókat, kiskanalakat, lényeg, hogy sorba. Kérd meg, hogy csináljon ő is egy ugyanilyen sort a többi kockából, stb.. Sorba tud rakni négy tárgyat?
Igen - hármat sorba rakott - nem.
2. Ha a gyereked nem ér el egy tárgyat, amit szeretne levenni, keres-e magának egy széket, sámlit vagy dobozt, amire felállhat?
Igen - néha - nem.
3. Rajzolj neki egy hiányos pálcikaembert, akinek van feje, orra, szája és egy szeme, de a másik hiányzik; van nyaka, törzse és egy keze, de a másik hiányzik; van egy lába, de a másik hiányzik. Mutass rá a hiányos emberkére, és kérdezd meg a gyereket, hogy mi ez. Mit válaszolt a gyerek? (Írd le.) A válasza egy személyt jelentő szó volt? (Fogadd el azonnal, ha azt mondja, hogy "bácsi... kisfiú... munkásbácsi... hóember... papa" és hasonlók. Pláne fogadd el a választ, ha a gyerek megoldás helyett előbb kifogásokkal él, miszerint "nincs füle... nincs másik lába... keze... szeme...". Kérdezd meg, hogy "minek" nincs füle, vagy először rajzolj be mindent amit mond, és ismét tedd fel a kérdést, hogy mi ez.)
Igen - nem.
4. Mondd ezt a gyereknek: "Mondjad, hogy "hét, három"." Meg tudja ismételni csak a két számot, helyes sorrendben? (Te ne ismételd meg még egyszer. Ha szükséges, akkor folytasd másik számpárral, "Mondjad, hogy "nyolc, kettő".") Miután megértette, mi a feladat, meg tud ismételni egy számpárt a helyes sorrendben?
Igen - nem.
5. Tegyél egymás mellé két kockát, dobozt, konzervdobozt vagy bármi hasonlót, kis távolságra egymástól, és tegyél rájuk egy harmadikat, mint amikor hidat építünk. Mondd a gyereknek, hogy építsen ő is egy ilyet. Meg tudja csinálni?
Igen - nem.
6. Mondd ezt a gyereknek: "Mondjad, hogy "öt, nyolc, három"." Meg tudja ismételni csak a három számot, helyes sorrendben? Te ne ismételd meg még egyszer. Ha szükséges, folytasd a játékot másik számhármassal, "Mondd, hogy "hat, kilenc, kettő"." Meg tudta a gyerek ismételni? (Ha a második próbálkozás sikerült, akkor a válasz igen. Ha nem volt jó a sorrend, volt benne el nem hangzott szám stb., akkor a válasz nem.)
Igen - nem.
Személyes-társas készségek
1. Eszik-e már tisztán, egyedül kanállal? (Ha egy kicsit lecsöppenti az asztalt vagy a ruháját, akkor igen, ha általában takarítani kell utána, akkor nem.)
Igen - néha - nem.
2. Amikor a gyerek egy játék babakocsit, dömpert, rollert, bevásárlókocsit tol, és nem tud vele valahol elfordulni, akkor szépen megkerüli-e a járművével az útjában álló tárgyakat, illetve visszahátrál-e a faltól vagy a sarokból?
Igen - néha - nem.
3. Amikor a gyerek tükörbe néz, és megkérdezed tőle, ki az ott a tükörben, a saját nevét mondja-e válaszul (illetve azt, hogy "én!")?
Igen - néha - nem.
4. Fel tud-e venni kabátot, kardigánt, inget egyedül?
Igen - néha - nem.
5. Pontosan ezeket a szavakat használva kérdezd meg a gyerektől: "Te kislány vagy, vagy kisfiú?" Helyes választ adott?
Igen - nem.
6. Amikor a gyereked együtt játszik valakivel, képes kivárni amíg rákerül a sor? (Képes arra, hogy valakivel felváltva használjon egy játékot, gurítson golyót, tegyen a toronyra újabb kockát?)
Igen - néha - nem.
Általános kérdések
1. Úgy gondolod, hogy a gyerek jól hall?
Igen - nem. Ha nem, akkor jegyezd fel a megfigyelésedet.
2. Úgy gondolod, hogy a gyerek úgy beszél, ahogyan a kortársai?
Igen - nem. Ha nem, akkor jegyezd fel a megfigyelésedet.
3. Megérted a gyereked közléseinek (szavainak, mondatainak) döntő többségét?
Igen - nem. Ha nem, akkor jegyezd fel a megfigyelésedet.
4. Úgy gondolod, hogy a gyereked úgy szaladgál, jár, mászik fel bútorokra vagy mászókára, ahogyan a kortársai?
Igen - nem. Ha nem, akkor jegyezd fel a megfigyelésedet.
5. Van-e a gyerek bármelyik szülőjének hallásproblémája?
Igen - nem. Ha van, akkor jegyezd ezt fel.
6. Van-e bármilyen aggodalmad a gyerek látásával kapcsolatban?
Igen - nem. Ha van, jegyezd fel.
7. Volt a gyereknek bármilyen jelentősebb egészségügyi problémája az elmúlt hét hónapban?
Igen - nem. Ha igen, sorold fel mindet.
8. Van-e bármi olyan jelenség, amely a gyerek kapcsán aggodalmat kelt benned?
Igen - nem. Ha van, jegyezd fel.
Családi helyzet
1. A háztartásban, ahol a gyerekkel éltek, van-e most valami jelentősebb családi, anyagi vagy házassági probléma?
Igen - nem.
2. A háztartásban, ahol a gyerekkel éltek, van-e dohányzó személy?
Igen - nem.
3. A háztartásban, ahol a gyerekkel éltek, problémát jelent-e egy családtag alkohol- vagy drogfogyasztása?
Igen - nem.
4. A háztartásban, ahol gyerekkel éltek, van-e olyan személy, akiről úgy gondolod, hogy depressziós?
Igen - nem.
A kitöltött kérdőívet magunkkal kellett vinnünk a gyerekorvoshoz a hároméves státusvizsgálatra. Nagyon alapos és hasznos anyagnak tartottam (ezért is kértem engedélyt a közzétételéhez itt is), jó segítségnek ahhoz, hogy észrevegyek és meg tudjak fogalmazni minden problémát, ami a gyerekkel kapcsolatban esetleg felmerülhetett. A játékok egy része pedig kifejezetten tetszett a fiamnak - időnként azóta is megesik, hogy kijön hozzám a konyhába, és megkér, hogy "anya, mondjál nekem számokat, egy, kettő, öt!"
Friss kommentek